Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

mini speakers

Gestart door dani, 13 april 2015, 13:48:20 PM

dani

Als je een mini speakertje nodig hebt voor  een geluids-lok, en je zoekt alternatieven, is hier misschien een tip :  LAPTOP speakertjes.

Ik heb er deze week nog 2 setjes gekocht via eBay voor 11,3  euro  (4 stuks dus in totaal dus 2.85 euro per stuk inclusief verzending ).



voorbeeld :
http://www.benl.ebay.be/itm/331433786857?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649


Ze zijn meestal 8 Ohm en hebben een vermogen van 1..3 Watt.   Volgens mij moet dat prima werken op een standaard geluidsdecoder.   Ik zal dat hopelijk vanavond eens kunnen uittesten en het resultaat hier plaatsen.   De meesten hebben al een  aangepast "klankkastje" waar ze zijn in opgebouwd voor optimaal  geluid maar daar kan je nog mee spelen.

Lijkt me toch een vrij betaalbaar alternatief ?    Ook als je bvb  een speakertje in een huisje , station of zo wil inbouwen ?   Je hebt ze in vele maten en soorten, en vindt er honderden op eBay als je zoekt naar  "laptop speaker"

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

nog een alternatief is een GSM speakertje, maar die worden meestel voor meer geld verkocht...  (3..4...5...  8  euro per stuk)

Je kan natuurlijk ook een oude GSM slopen,   of er eentje kopen op een rommelmarkt voor een euro of 2 .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Van mij kunt ge er ronde krijgen van 1.5 cm en kleiner, misschien voor kleinere schalen?
En ik zeg wel krijgen.

dani

allee vooruit dan, heb ik al een bron voor verdere speaker experimenten...   

Bij deze een testje gedaan met het speakertje op de ESU loksound (versie ??)
Ik heb er wel een serie weerstandje van 80 Ohm bij gehangen anders was het geluid niets waard en was ik bang de boel op te blazen.  In de m"anuel" stond 100 ohm.

even getest  op de z21 met iPhone als controller... niet alle geluiden getest, maar gewoon een "sample"

https://www.youtube.com/watch?v=mMhkhN_5MSY

In realiteit is het geluid wel beter, ik zat iets te ver af met de ipad om goed te filmen...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.