De Bel van het noorden

Gestart door conducteur, 13 april 2015, 10:14:11 AM

Val-Rikard

Ze rijden Jan en alleman van de baan, soms vrouw en kind, maar ik denk dat ze met een trein dat spelletje alvast kleurrijk zullen verliezen...  Het is blijkbaar niet alleen adrenaline wat in hun bloed zit... Ik heb het zelf meegemaakt dat een renner de buggy weg stampte op de dijk langs het water. Respectloos, en alles moet wijken. Ik kan de reactie van sommige mensen op het forum goed begrijpen. Het is vooral gebaseerd op dergelijke ervaringen. Brood en spelen, met een vlag voorop!

centauri167

Rik, daar kan ik je volledig in volgen.
Zowel als automobilist als recreatieve wandelaar ben ik vaak al geconfronteerd met de fratsen van die mannen in hun strakke pakjes. ( misschien is dat de reden, hun ballen worden fijn geknepen ... )
Het lijkt me dat die mannen op het moment dat ze hun pakje aantrekken en op hun fiets kruipen ze veranderen in een soort van voetbal hooligans met nul, nul % respect voor anderen of wetten.
Maar ...; ze zijn met velen, daarom dat geen politicus er iets aan wil doen ...

Doornroosje

Als Infrabel medewerker kan ik het enkel maar toaal afkeuren wat er gebeurde. Als wielerfanaat met professionele (triatlon-)licentie stel ik eveneens vast dat er inderdaad veel wielerterroristen rondrijden die zich allesbehalve als een zwakke weggebruiker gedragen. Spijtig genoeg moeten de goede het met de (vele) slechte meestal bekopen. Als ze ons zien in groep rijden op straat op zondagochtend worden we bijna steevast bijna van de baan gereden, want wij zijn 'de wielerterroristen'. Vergeten ze even dat je als groep >15 man wel op de baan mag, ook al is er een fietspad.

Er kan veel gezegd worden over beide kanten. Maar dit voorval slaagt echt alles. Een gesloten overweg is stoppen voor alle weggebruikers. Wedstrijd of niet.

Metpetergaathetbeter

bleek wel dat van alle ronden van Vlaanderen(prof's, vrouwen, elite .......)afspraken waren met de Spoorweg en laat dit nu juist degene zijn die niet in de afspraken opgenomen waren  :-\ eens te meer dat overwegen in wedstrijden of afpraken dienen gemaakt te worden, staat in het reglement, maar bij ondertekening lezen wij echt alles, velen niet denk ik (en zeker als het op de computer plaats vindt!)

ERVIN

Als wielerfanaat en intensief fietser stel , ook ik , dagelijks vast dat er inderdaad héél veel gevaarlijke dingen gebeuren op de weg , maar om nu alles op " de mannen in hun veel te strakke pakje" te gaan steken lijkt mij overdreven , niet alle fietsers doen deze dingen hé mannen , in groep rij ik allang niet meer , veel te gevaarlijk , sommigen dachten inderdaad dat ze in de ronde van Frankrijk aan het rijden waren , met alle gevolgen vandien.

Ik maal jaarlijks zo'n 10.000km met zowel de racefiets als de MTB , ik kom dus op héél veel plaatsen , soms liggen de fietspaden er verschrikkelijk slecht bij , soms staan auto's op het fietspad of draaien ze net voor je neus op hun inrit.
Zelden maak ik mij boos , bij mooi weer vermijd ik zoveel mogelijk de kanaaldijk , omdat ik weet dat er daar dan veel gezinnen met hun kroost aan het fietsen zijn.

Zelfs als ik eens aan het " vlammen" ben , dan nog zal ik altijd goed op voorhand laten weten dat ik eraan kom , iedereen is graag buiten bij goed weer , en het is geven en nemen.

Waar ik mij de laatste tijd wel aan erger zijn mensen met hun electrische fietsen , er zijn er bij die meer dan 30km/u rijden , en die meestal deze snelheden niet goed kunnen inschatten , en ook voor sommige van deze " nieuwe" snelheidsduivels dient iedereen op zij te gaan.

marc goovaerts

Bij die ronde van Vlaanderen voor 'beloften' (what's in a word in dit geval ?): waarom kunnen de organisatoren aan zo'n overweg geen baancommissarissen zetten ?
Om niet-geïntersseerden aan een kruispunt vast te zetten zijn ze er wel, waarom niet aan een overweg om hun eigen volk - desnoods met gespreide armen - tegen te houden ? Trouwens, van die volgwagen zie je ook geen raampje opengaan om die idioten toe te schreeuwen...

Dirky

Daags voor de Ronde zijn er dus zo'n 15000 strakke pakjes aan mijn deur gepasseerd. Ja, op dat gebied heb ik het ongeluk van boven  op "den Leberg" te wonen waar het vals plat begint te worden... eventjes uitblazen of wachten op een achtergebleven makker.
Alhoewel ik ervan overtuigd ben dat slechts een klein percentage "wandaden" stelt, daar moet ik Erwin bijtreden, blijft het een zeeeeer ambetante bedoening. Die dag moet ik er gewoon voor zorgen dat ik ofwel vroeg genoeg weg ben, ofwel niet weg moet.
Er gaat geen jaar voorbij of er liggen lege verpakkingen van super-food aan/op de oprit, zitten er kapotte binnenbanden in mijn brievenbus of staat er eenen tegen mijn gevel te plassen. Wat ik ook niet begrijp is dat er deelnemers aanbellen om een fietspomp te lenen. Die mannen gaan dus een toerke doen van 100 a 200km zonder fietspomp ?
Wedstrijden zijn minder een probleem want dat duurt amper een anderhalf uurtje. Het gevaarlijkste aan een wedstrijd is het arrogant, onverantwoord gedrag van de volgwagens. Alles en iedereen moet wijken!
Alleen de driedaagse van de panne is ergerlijk want dan rijden ze 3 keer de Leberg op midden in de week en geraakt mijn echtgenote - die rond 13u00 met haar werk gedaan heeft - niet vóór 16u00 thuis!

Maar zoals bij alle problemen als het om groepen mensen gaat, is slechts een deel verantwoordelijk voor de slechte naam die de volledige groep krijgt. En de mens wil nu eenmaal brood en spelen, en daar maken de organisatoren gretig gebruik van!

en terug naar het initiele onderwerp: voor geld doet men veel domme dingen...



loebaske

Zo zijn ze maar dun gezaaid zoals Erwin....mocht iedereen zo zijn...

Woon nu ook in een regio waar veel wieler terroristen zitten...elke zondag is het van hetzelfde laken een broek, reden is dat ik nu toevallig er enkele van ken (vaak onbegrip als het aan bod komt) als bestuurder ergeren zich dood aan verkeers situaties,maar...als zij op de baan zijn met de fiets mag/kan alles en iedereen moet wijken !!!

SuSke

Citaat van: centauri167 op 15 april 2015, 08:28:14 AM
...ze zijn met velen, daarom dat geen politicus er iets aan wil doen ...

Die mannen doen zelfs gewoon mee met de meute om zich te "profileren"

Citaat van: Doornroosje op 15 april 2015, 09:48:03 AM
...Vergeten ze even dat je als groep >15 man wel op de baan mag, ook al is er een fietspad...

Klopt wat je zegt, maar dan moet je ook alle lettertjes lezen die in het verkeersreglement staan.
Je mag met 2 naast elkaar rijden aan de rechterkant van de rechtse rijstrook.
Enkel wanneer je een volgwagen hebt met de juiste signalisatie mag je de volledige rijstrookbreedte gebruiken.
En zo kom ik helaas veel te weinig wieler-(terror)-toeristen tegen.

Zelf rijd ik ook regelmatig een toerke op mijn gewone dagdagelijkse degelijke stadsfiets van amper €300,00 in mijn gewone vrijetijdskledij, maar hou me daarbij wel aan de verkeersreglementen en met repect voor de anderen.
als er dan zo'n wieler-terrorist voorbij wil komen zal hij toch eerst beleefd moeten bellen met zijn bel die hij niet heeft (overtredingwanneer hij alleen of in een kleine groep zonder volgwagen op pad is).
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

rgp

allen,

Ik lees geamuseerd naar de reacties en lees gefundeerde zaken en belachelijke zaken.

1° In het UCI reglement staat dat je moet stoppen aan een gesloten overweg.  Het argument van het is en hele groep is gewoon lul.  Vanaf wanneer spreken we van een groep ?
2° Het probleem is ontstaan door het feit dat men de koers 10 minuten LATER heeft doen vertrekken wegens de sterke rugwind en men anders te snel in Roubaix zou staan (ambetant voor de TV ?)
3° Ze hoorden de bel niet, het is verboden et oortjes te rijden als je het omgevingsgeluid niet meer kunt horen.
4° Dagdagelijks: wielertoeristen en would be coureurs zouden beter het reglement nalezen: de staat van een fietspas is geen reden om op de weg te rijden (die er dan meestal even slecht bijligt), wanneer je met meer dan 15 rijdt rij in groep en op de weg, bij grotere groepen moet er een volgwagen zijn.  Het is verboden om te "koersen" op de openbare weg en zeker om op het tegenovergestelde rijvak te demarreren !
5° Gezondheid: mss eens als die coureurkes eens laten blazen na hun cafebezoek op het einde van hun training of gewoon dopingcontroles uitvoeren bij die "liefhebbers" (ge zou versteld staan, ik spreek uit ervaring ben nog délégué geweest bij een wielerbond)
6° Tip voor de overheid: schaf zo snel mogelijk het begrip "zwakke weggeberuiker" af, beboet ze op dezelfde manier als de automobilist, en verplicht fietsers - alle fietsers- om opnieuw een fietsplaat te hebben.

Roland

OlivierV

Citaat van: loebaske op 15 april 2015, 12:21:37 PM
Zo zijn ze maar dun gezaaid zoals Erwin....mocht iedereen zo zijn...

Woon nu ook in een regio waar veel wieler terroristen zitten...elke zondag is het van hetzelfde laken een broek, reden is dat ik nu toevallig er enkele van ken (vaak onbegrip als het aan bod komt) als bestuurder ergeren zich dood aan verkeers situaties,maar...als zij op de baan zijn met de fiets mag/kan alles en iedereen moet wijken !!!
Zo zijn er meerdere hoor Eric, ik rij zelf op regelmatige basis met de mountainbike en rit hier of daar. Wanneer we uit het veld op de weg komen zal ik altijd op het fietspad fietsen om het verkeer niet te hinderen. Maar van die pipo's die op de baan fietsen als er een fietspad ligt (wat hier in mijn straat vaak gebeurt) dat vind ik niet kunnen en prof of niet, bij rood licht van spoorweg of wat dan ook moet ge stoppen, anders moet ge de gevolgen maar dragen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Metpetergaathetbeter

en vooral niet te snel rijden hé Olivier ? ;)

centauri167

Citaat van: rgp op 15 april 2015, 13:05:59 PM
allen,

Ik lees geamuseerd naar de reacties en lees gefundeerde zaken en belachelijke zaken.

1° In het UCI reglement staat dat je moet stoppen aan een gesloten overweg.  Het argument van het is en hele groep is gewoon lul.  Vanaf wanneer spreken we van een groep ?
2° Het probleem is ontstaan door het feit dat men de koers 10 minuten LATER heeft doen vertrekken wegens de sterke rugwind en men anders te snel in Roubaix zou staan (ambetant voor de TV ?)
3° Ze hoorden de bel niet, het is verboden et oortjes te rijden als je het omgevingsgeluid niet meer kunt horen.
4° Dagdagelijks: wielertoeristen en would be coureurs zouden beter het reglement nalezen: de staat van een fietspas is geen reden om op de weg te rijden (die er dan meestal even slecht bijligt), wanneer je met meer dan 15 rijdt rij in groep en op de weg, bij grotere groepen moet er een volgwagen zijn.  Het is verboden om te "koersen" op de openbare weg en zeker om op het tegenovergestelde rijvak te demarreren !
5° Gezondheid: mss eens als die coureurkes eens laten blazen na hun cafebezoek op het einde van hun training of gewoon dopingcontroles uitvoeren bij die "liefhebbers" (ge zou versteld staan, ik spreek uit ervaring ben nog délégué geweest bij een wielerbond)
6° Tip voor de overheid: schaf zo snel mogelijk het begrip "zwakke weggeberuiker" af, beboet ze op dezelfde manier als de automobilist, en verplicht fietsers - alle fietsers- om opnieuw een fietsplaat te hebben.

Roland

Volledig mee eens Roland, trouwens de bel niet horen, zever maar allez, maar de gesloten overweg dan, die zagen ze ook niet, was misschien de paralympics voor doven en slechtzienden ...

@ Erwin en andere goede fietstoeristen: tuurlijk mag je iedereen niet over dezelfde kam scheren, dat is bij alles zo, maar het zijn al die wieler-terroristen die voor zoveel frustraties zorgen bij automobilisten ( wat we allemaal zijn ) dat het gevaarlijk wordt voor de goeden zoals jijzelf en vele anderen en dat is zeer spijtig.

viaeneluc

als werknemer van de NMBS kan ik zeggen dat er altijd iets blijft hangen als je mensen met de trein "dood" rijdt (zelf 9 maal noodgedwongen moeten stoppen vermits er een dode was)

als je de beelden van de koers gezien hebt, dan komt mijn haar ervan recht,

stoppen kan je niet

Peter

Daarstraks was het hier aan de overweg aan het station van Hoboken-Polder weeral bijna prijs. (echtgenote zag er bleek van)
Een vrouw met twee kinderen en een in een pousette stak over terwijl de slagbomen al even gesloten waren (en rood licht)
Ze was net over toen de trein er was.
Vandaag of morgen loopt het hier echt verkeerd af met vrouwen/moeders die net hun kinderen van het school gehaald hebben.
Ook s'morgens gebeurt dit regelmatig
Ze verliezen een slipper, trappen om hun lang kleed enz. (nee niet enkel bij alochtonen, alhoewel met de huidige mode het verschil niet altijd duidelijk is)

Voor alle duidelijkheid: hier is NOOIT politie kontrole aan de overweg, ook niet aan het aansluitende kruispunt waar de verkeerslichten er enkel voor een kleurijke versiering staan.
Met vriendelijke groeten
Peter