Sporenplan Schaduwstation

Gestart door Freek, 02 april 2015, 11:34:50 AM

Freek

Hallo iedereen,

ik heb mijn garage omgebouwd tot een modelspoorruimte van ongeveer 3.6m op 4m.
Ik wil digitaal gaan rijden, maar dit is nog volledig nieuw voor mij, dus mijn idee was om er eerst een beetje in te komen.
Dit wil ik doen door eerst een schaduwstation op te bouwen om hier dan later het echte landschap boven te bouwen.


even wat uitleg over de indeling van de ruimte:
Links onderaan is de deur, dus daar zou ik gebruik maken van een opklapbare brug om binnen en buiten te kunnen, de deur zelf gaat naar buiten open.
Links aan het smalle stuk is waar de verwarming staat, met daarnaast een klein raam
Aan de achterzijde in het midden staat een groot raam, 2.4m breed
Heel de rechterzijde staat vol met lage kasten(80cm hoog)  in de vorm van een platte 'u'. De kasten beginnen eigenlijk in het midden onder het achterste raam en lopen helemaal door tot naast de deur.

Uitleg over het sporen plan:

Ik ga werken met 2-rail in H0. Mijn interesse gaat vooral uit naar Belgisch materiaal in TP I, II en III, eigenlijk vooral stoomtractie.
Het gele-rode stuk is waar ik mee wil beginnen, zodat ik kan rondrijden en de eerste testen doen met digitaal.
Helemaal rechts heb ik dan 4 opstelsporen. Of heet dit anders? Dit zou dan de volgende uitbreiding zijn.
De blauwe sporen helemaal links boven zijn nog een extra uitbreiding voor later.
Het oranje dubbelspoor dat midden onderaan begint en eindigt in een krul, stijgt om hierop later mijn modelbaan op aan te sluiten.
Het gedeelte dat 'lichter' staat is waar achteraf de echte modelbaan komt te staan.
De kleinste radius dat ik gebruik is 484mm.

Het is de bedoeling om in aparte delen op te bouwen, dan kan ik er makkelijk een stuk tussenuit nemen om eventueel aan de onderkant iets te doen aan de bedrading ofzo.

Modelbouw is niet nieuw voor mij, maar wel bijna 20 jaar geleden. Elektronica is voor mij geen vreemde, ik doe dit nl als beroep.

Ik wou van jullie vooral jullie ongezouten mening horen over de opstelling.
Zijn er stukken die ik beter anders kan doen, moet ik wissels bijplaatsen of juist weglaten, ...
Zijn er misschien dingen die ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

dani

de eerste bedenkikng die ik me maak is dat je zou kunnen in de problemen komen met je 2 orange stijgende sporen rechts van de tekening.   De stijging die je gaat moeten hebben om over je gele sporen te geraken zou wel eens kunnen flink meer dan 3% zijn.  Hou daar rekening mee.  Ik zou ze persoonlijk laten doorlopen tot helemaal boven in de hoek en daar je spiraal links laten omhoog draaien in plaats van nu rechts omhoog...


Voor de rest  lijkt het me een leuk plan.   Let wel op met 4 kruiswissels na elkaar in je geel/blauw stuk.  Sommige stukken rollend materieel zijn daar niet zo dol op.

Wat ik persoonlijk wel tof vind is dat je toch een flink stuk zichtbaar houdt, vooral links van de baan, als paradespoor.
De splitsingen (wissels) onderaan mimdden zou ik dan weer helemaal "verborgen " leggen.   Dan heb ne 2 ingaan de sporen in "de berg"  en zie je al dat wisselgedoe niet meer.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Ik vrees dat er enkele knelpunten zijn:
- je ramen: moeten die niet bereikbaar zijn (om te poetsen) en hoe gaan ze open ?
- uitneembaar stuk aan de deur: probeer dit te mijden
- alle sporen moeten steeds vlot bereikbaar zijn. In de hoeken ligt dat niet voor de hand ...
- Al gedacht aan flexibele rails? Scheelt je heel wat puzzelwerk met railstukken, én kostprijs
Ik zou eerst eens kijken hoe je de ruimte zo goed mogelijk kan benutten
Misschien helpt deze webpagina: http://meb.gerolf.be/home/terzijde/nplanmaak.htm
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Freek

Ik heb het nog eens nagekeken, de stijging van het oranje stuk is 2.5% en op het laagste punt dat ik de andere sporen kruis heb ik 96 mm.
Is dit voldoende?

Ik heb die kronkel zo gelegd omdat ik aan de achterzijde van mijn modelbaan wil uitkomen.

Kan ik die 4 kruiswissels dan misschien beter opsplitsen in 2 wisselstraten?

Ik ga dit achteraf wel met flexrail doen, maar ik heb het getekend met standaard stukken om de geometrie er in te houden.

Freek

Volgens mij moeten de ramen volledig open kunnen zonder het treinverkeer te storen, maar dat zal moet blijken als ik de modules aan het maken ben. De ramen staan normaal gezien ook alleen op 'kiep'. Voor het kuisen zal ik dan even een module eruit moeten halen en op de kasten of tafel kruipen.
Die linkse bovenhoek is inderdaad een probleem naar bereikbaarheid, maar het voorste gedeelte wil ik vooral houden als 'werkplaats', voor solderingen, herstellingen, pc-werk, ...