Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Groepsaankoop Printjes "alles-etende-Led"

Gestart door Gerolf, 25 maart 2015, 12:05:37 PM

SuSke

Is ook bruikbaar voor de sluitlichten van rijtuigen vermoed ik  :D :D
Nog eens opnieuw tellen dan, want dan worden het er wel een aantal.
Beginnen met 2 plaatjes (44st).
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

#31
Citaat van: bellejt op 25 maart 2015, 21:53:32 PM
oke makkelijk.Ik zie dat dan er gewoon nog een antiflikker zou bij kunnen.Mss gewoon 2 soldeereilandjes voorzien na de brug.Dan is het mogelijk om gewoon daarop een elco met in serie een weerstandje te zetten via draadjes.Voor huisjes enzo is het dan niet nodig mar voor een wagon kan het erbij zonder veel poespas.

Ik denk dat je ook een Elco parallel aan de led kan zetten om stroomafname-geflikker tegen te gaan. Dat is gemakkelijker aan te sluiten en weg te moffelen, én het kan een klein laagspanning-ding zijn ...

EDIT: als ik zo tel, kan ik gerust 10 blanco plaatjes bestellen om te etsen
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw


Huugooke

#33
En hier:
http://www.elektronik-kompendium.de/public/schaerer/FILES/lm317l.pdf

waarbij nogmaals opgemerkt dat men voor R steeds tussen 12 en  240 ohm rekent!
En een condensator van 0.1 micro, liefst "solid tantalium" om instabiliteit te vermijden als de voedingslijn langer dan 6 cm is.
I=1.2/R
R=1.2/I
bij 12 ohm is de maximum stroomsterkte bereikt; bij 240 is dat nog een halve miliampère.
Hou daar dus rekening mee bij het kiezen van het potmetertje.

Gerolf

Ik heb net 30 "blanco" printplaatjes besteld.
Nee, ik ben niet overmoedig - die verbruik ik uiteindelijk toch  ;D

Citaat van: Huugooke op 25 maart 2015, 23:47:22 PMI=1.2/R
bij 12 ohm is de maximum stroomsterkte bereikt; bij 240 is dat nog een halve miliampère.

Nulletje mis, Hugo: 5 mA  ;)

Maximale stroom voor een goed gekoelde smd-317 is 500mA - dat betekent 2.4 ohm
Niet gekoeld zou ik niet hoger dan 50mA gaan - dus 24 Ohm
... en voor een Led is 20mA continu een normaal maximum - dus 60 Ohm (R12-reeks: 56 - of liever 68)

Met een basisweerstand van 100 Ohm en een trimmertje van 1K kan je variëren tussen 12 en iets meer dan 1 mA - dat moet genoeg afregelruimte geven.
Voor hoog-rendement-leds en indien weinig gewenst licht kan je voor een 5K-trimmer gaan (tot 0.2 mA)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Bolje

#35
Citaat van: bellejt op 25 maart 2015, 20:13:49 PM
Gerolf , dan kan je ze makkelijkst per plaatje verkopen.Over 6.5 euro zal wel niemand vallen.Voor de onderdelen ga ik dan wel op zoek de volgende dagen en laat ook iets weten.Kan ik er mss ook rekening mee houden dat de kostprijs per plaatje wordt en kijken naar veelvouden van 20.

Ben ik mee akkoord.
Zo moet Gerolf geen zaagwerkgaan doen.  ;) En is het voor Johnny ook makkelijk, veelvouden van 20.

Ik wil ook voor een volle plaat gaan.

Hartelijk dank heren voor jullie werk.
Vele groeten,
Ronald

Johnnytrein

t'Is dat ik stilaan overweeg om mijn verzameling uit te dunnen anders deed ik ook mee.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Huugooke

Die on-line rekenmachines zijn ook al niet te betrouwen!  :-[

bellejt

#38
ff opgezocht en volgende gevonden :

LM317LD = 155584 bij Conrad - 0.24 € indien per 10 
GOEDKOOPST CONRAD     

http://www.ebay.com/itm/171163321678?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&fromMakeTrack=true
3 EURO/20 STUKS

Brug Diotec MYS40 = 140722  bij Conrad - 0.14 € indien per 100

GOEDKOOPST CONRAD PER 100 STUKS

Koolfilmtrimmer 1kΩ  = 674841  bij Conrad - 0.14 € indien per 100

GOEDKOOPST BIJ CONRAD / GEEN WINST EBAY

0805 weerstand 220 à 330Ω

http://www.ebay.com/itm/300958862011?_trksid=p2060353.m1438.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

1206 condensator 1µ/50V

http://www.ebay.com/itm/SMD-Chip-50V-Ceramic-Capacitor-1206-X7R-NPO-Y5V-various-250pF-1uF-100pcs-/171649825966?pt=LH_DefaultDomain_0&var=&hash=item27f7207cae

Mss kan iemand nakijken of hij nog beter vind.Gerolf kan jij ook eens zien of alles past ?


reeves

Voor mij ook één volledige print Gerolf aub

Groet Tom

Huugooke

Citaat van: bellejt op 26 maart 2015, 09:53:28 AM


Mss kan iemand nakijken of hij nog beter vind.Hugo kan jij ook eens zien of alles past ?

Dat passen is voor Gerolf vrees ik. :)

Geert

Wat testen gedaan, Scoop multimeter enz... Voor zuivere DC-AC rijders (niet digitaal dus) zal de schakeling onder de 5V niet goed meer werken. Dit komt door opeenhopende spanningsverliezen in: bruggelijkrichter = 1,4V; LM317 minimum 1,25V (iets meer zelf want dit is de spanningsval enkel over de weerstand); Rode LED 1,8V (bij 10mA); dus samen al minimaal 4,45V. Bij traag rijdende goederen treinen (in het echt rijden ze ook traag) op zuivere DC-AC spanning kan het zijn dat er niet veel sluitlicht meer brand. Een gewoon gloeilampje is soms nog altijd de beste oplossing....


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

loebaske

Gaat het werken op een digitale baan???

Geert

Op een digitale baan werkt het wel. Deze spanning is 15 tot 18 V (gelijkgericht)


Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Gerolf

#44
@bellejt: alles past. ook de 317 ;)

Voor "pure" DC-analoog-rijders (dus geen pwm of ppm) werkt het inderdaad niet zo goed.
Maar hoeveel zijn er daar nog van ?

Die zouden ipv de gelijkrichter een shottky-diode kunnen gebruiken:
Brandt dan alleen in de juiste rijrichting, en 900mV minder nodig ...

De gelijkrichter heb je trouwens ook niet nodig bij "scenery"-verlichting,
Tenminste ... als je over een gelijkspanning beschikt
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw