Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

FALLER slagboom.

Gestart door Rangeerduivel, 26 maart 2015, 12:06:10 PM

Rangeerduivel

Hallo,
Ik heb hier een motortje van Faller uit een slagboom-kit.
Ik zou deze opnieuw willen gebruiken maar heb hier een paar vraagjes over,
Waar dient het oranje schakelaartje voor?

Is het nodig om een snelheidsregelaar te gebruiken?


Waar neem ik stroom?de twee zwarte of geel en blauw?
Nog een extra vraagje,
Indien de aansluiting aan de zwarte kontakten vd trafo hoort,daar heb ik reeds stroomafname voor mijn wissels,kan het één dan het andere niet beinvloeden...?

Misschien lachen sommigen hiermee,maar ik geef toe,ik ben een electro-leek! :D

;)

Huugooke

Het is een wisselstroommotor ( zie 50Hz) dus op je wisselstroom aansluiting
Die schakelaar keert de draairichting om. Of is de snelheidschakelaar (4 tot 15 toeren per minuut)
Snelheid niet (eenvoudig) elektrisch regelbaar

Huugooke

Op de zwarte dus.
De snelheid is dus mechanisch in te stellen met dat schakelaartje

Huugooke

Allez, de finale uitspraak:
de schakelaar is voor de draairichting
om de snelheid te veranderen moet je'm openprutsen
het is wisselstroom, dus de zwarte draden, geen invloed op de wissels
http://www.faller.de/xs_db/DOKUMENT_DB/www/anleitungen/180629_anl_01.pdf

Rangeerduivel

Heb het ondertussen getest op de wisselstroom en het werkt,
Zeer traag,dus de snelheid van de "exentriek" is ideaal en voldoet aan de nodige snelheid van de slagbomen,deze worden getrokken/gelost door fijne nylon vis-draadjes,dus electrische fijnregeling is niet (meer) nodig.
En een antwoord op mijn laatste vraag,betreft eventuele invloed op mijn wisselbediening zal overbodig zijn denk/hoop ik...

bedankt Hugo,voor het antwoord,we hebben weer een gadget méér op de baan,dat maakt het leven leuk! 8)

;)

dani

je kan het toeren tal aanpassen door kleine ingreep die in de manual beschreven staat.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

Citaat van: dani op 26 maart 2015, 13:10:40 PM
je kan het toeren tal aanpassen door kleine ingreep die in de manual beschreven staat.

Yep,ware het niet in"Deutsch"!
Maar zoals ik al eerder zei,het motortje heeft eerder al op een (onbekende) modelbaan dienst gedaan als "slagboomdraaier" en het nodige toerental is perfect,moeite gespaard dus!

;)

dani

als je hem nog verder eltronisch wil regelen, op wisselstroom dan zal je een schakelingetje met een triac nodig hebben.

http://www.electronics-tutorials.ws/power/triac.html

ongeveer iets over halfweg de pagina : Triac Phase Control





De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Dirky

het is een draaistroommotor volgens mij en dus enkel regelbaar in snelheid met frequentiesturing, niet?

(school is lang geleden  :( )

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Citaat van: Dirky op 26 maart 2015, 16:05:37 PM
het is een draaistroommotor volgens mij en dus enkel regelbaar in snelheid met frequentiesturing, niet?

(school is lang geleden  :( )
klopt als een bus en/of een zwerende vinger! Ik zei toch "niet eenvoudig". Waarschijnlijk zijn er wel wat speciale schakelingen voor, maar dat zal dan op het niveau van trams en treinen zijn denk ik (echte) :D

Huugooke

Citaat van: Rangeerduivel op 26 maart 2015, 13:28:10 PM
Citaat van: dani op 26 maart 2015, 13:10:40 PM
je kan het toeren tal aanpassen door kleine ingreep die in de manual beschreven staat.

Yep,ware het niet in"Deutsch"!
Maar zoals ik al eerder zei,het motortje heeft eerder al op een (onbekende) modelbaan dienst gedaan als "slagboomdraaier" en het nodige toerental is perfect,moeite gespaard dus!

;)

Een beeteke naar onder en naar rechts staat het in het Vlomsch Rudy!

Rangeerduivel

Citaat van: Huugooke op 26 maart 2015, 18:46:12 PM
Een beeteke naar onder en naar rechts staat het in het Vlomsch Rudy!

Yes inderdeed! ;D

Maar nogmaals,het zal waarschijnlijk niet nodig zijn,morgen de boel monteren en testen,ik denk dat de motor momenteel op een 'aanvaardbare' snelheid draait.
bovendien wordt de trekdraad aangelegd in T-vorm,dat halveert nog eens de snelheid...
(T-vorm,vraag mij nu niet dit uit te tekenen hé!)

;)

SuSke

T-vorm of gelijk welke ingewikkelde vorm je ook maakt, maakt geen verschil uit voor de snelheid van je draad. Die loopt zo snel als dat hij op het spoel getrokken wordt.
Alleen als je er een katrol tussen steekt gaat hij half zo snel lopen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.