Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Snijplotter

Gestart door MARKLINRIJDER, 29 mei 2006, 17:12:38 PM

janjozef

Dat vind ik een goede uitleg, En @locomotion waarom Borrey dat wel kan dat antwoordt staat al in deze topic. Denk nu eens voor uzelf

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

martintje

grote kans dat ze een Zund of gelijkwaardige machine hebben, ik ken ze verder ook alleen uit de MSM, en trok uiteraard mijn aandacht.
Sommige machines kan je in de spindel een vervanging zetten waarin je of een  plotmesje kan zetten en de freesmotor dus stil staat en alleen op de X en Y as werkt of je zet er een frees in, dus die machine kan beide.
Ik heb deze machines in werking gezien op verschillende vakbeurzen en zag uiteraard de mogelijkheden voor mijn hobby.
Die machine kan je aanzetten, en de volgende ochtend ligt er een heel wagenpark voor je klaar. toen ik het voorlegde aan mijn boekhouder werd ik vriendelijk doch rijkelijk uitgelachen.
Ik heb nergens gezegd dat iets niet kan, alleen je moet er wel voor betalen.
Deze machines zijn ook meer te vinden bij de maquette bouwbedrijfen.

gr
MArty
Mvg Marty

loco

Hier is een foto van de freesmachine van Borrey.



Hier een afbeelding van hoe het er uitziet nadat de frees er over is gegaan. let op de braamresten. Maar ze hinderen het snijproces niet. Je moet wel de goede polystyreenplaat aanschaffen;



En dit een fotoke van de motorblok met freesje (tot 1 mm) en ook geschikt voor messing.




Loco



martintje

Leuk om te zien, ook omdat het mijn verhaal bevestigd [:D]
Je ziet in de binnen hoeken de rondingen, en dit is een 0 model heh,ik maak H0 modellen.dus is diezelfde hoek in verhouding al weer 2 maal zo groot.
Maar neemt niet weg dat het knap graveer en freeswerk is.
Zo als ik op de foto kan zien is het een boorfreesje, dus ik neem aan dat er regelmatig gestopt moet worden om gesmolten styreen weg te halen.
Nou komt bij  mij wel een vraag op, hoe kan je zien wat goed of slecht styreen is?? aangezien iedere leverancier styreen gewoon styreen noemt of bustyreen, en ik heb meerdere leveranciers uitgeprobeerd en matte en glansplaten geprobeerd, maar elk styreen gaf soms het zelfde probleem, gesmolten stukjes, dus op blijven letten af en toe.
Mvg Marty

Havoc

Die machines zoals door LPKF verdeeld (gemaakt?) kunnen dit aan. Wat materiaal betreft is styreen misschien zo geen goede keuze, maar er is meer op de wereld dan styreen. Ik heb heel goede resultaten gezien in geschuimd pvc (misschien nie voor alles bruikbaar), gewoon pvc, acetal en nog enkele andere.

Je mag je niet doodstaren op iets dat je al kent als je nieuwe wegen wil inslaan. Er zal enig experimenteerwerk aan te pas komen, en dan?

De stukken van Borrey zien er prima uit. Ik heb ze van redelijk dichtbij op neus-hoogte zien voorbijkomen in st-Ghislain.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

loco

Klopt, er zijn nog vele andere materialen. Zoals messing. Maar ook andere harde soorten. De problemen met de ronding van de frees mag je nu ook niet overroepen, maar het stelt zich wel op sommige plaatsen. Van het vastlopen van de frees heb ik nog niets vernomen. Maar dat zal af en toe ook wel gebeuren zeker. Maar normaal starten zij het proces en kijken er niet meer naar om tot het ondereel gefreesd is. Daarna de stofzuiger even pakken en de plaatjes oppoetsen. Wat polystyreen betreft hebben ze zelf zeer uitvoerige testen gedaan met stalen voor ze tot aankoop zijn overgegaan.

loco

martintje

Zoals ik al zei is het een een beetje mn werk en staar me zeker niet blind op styreen.
Ik heb dus ook vele stalen laten komen en getest, maar elk styreen heeft dezelfde eigenschappen.
Gepesrt schuimplaat (Forex) is inderdaad prima te graveren, echter wat lastiger te lijmen, het kan uiteraard wel maar met de goede lijm, en mijn uitgangspunt was het om het lijmen makkelijk te houden.
Beroepsmatig graveer ik meer in messing, aluminium, en sandwich, graveerplaten in diverse kleuren en acrylaat platen en soms in trespa als dat gewenst is door de klant.

Die rondingen is ook geen groot struikelblok, hoekig vijltje erlangs en het is weg.
Nog ff een vraagje uit beroepsnieuwsgerigheid, aangezien ik zeker niet pretendeer het uitgevonden te hebben, hoe ligt de plaat vast? met vacuumtafel, antislip mat of dubbelzijdige tape? want ik zie geen klemmen aan de rand
Mvg Marty

loco

Voor zover ik mij kan herinneren met dubbelzijdige tape, maar zonder houder. Je hebt alleen de film en die rol je er tussen duim en wijsvinger af.
En inderdaad .... er komt nog veel meer bij kijken dan alleen maar frezen en toekijken.
Bvb het probleem om langs twee kanten te graveren. je moet de plaat omdraaien, maar ze moet perfect gepositioneerd worden. ... enz

Loco

Havoc

Eerlijk gezegd zie ik geen probleem in even met een vijltje langs de hoeken te moeten gaan. Het is allesinds beter dan de hele boel met de vijl te moeten doen!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

martintje

Ik ook Niet Havoc, maar het gaat hier om een kitje denk ik wat niet echt voor beginners is.
Ik heb een tijdje met de gedachte gelopen om wat kitjes uit te brengen, al voor Borrey bekend was.
Maar als ik me bedenk wat voor gezeur ik ga krijgen van mensen die het doosje open doen en verwachten dat het een faller-plak-maar-raak kitje is en zich dan bedrogen voelen, hebben mijn idee?n gestaakt en maak ik nu alleen kitjes in opdracht van bekende.
ik kan me zo voorstellen dat Borrey dit ook zal overkomen en gaf ik het als raad mee voor de oorspronkelijke vraag van dit draardje, mocht David er ook aan denken om kitjes uit te gaan brengen.

Moraal van het verhaal, sommige mensen kijken niet verder dan hun neus lang is en gaan klagen zonder bij zichzelf te raden te gaan dat niet alles kant en klaar is, maar sosm ook enig inzicht om de hoek komt kijken. Niet alle modelspoorders lezen MSM [:)]

@Loco, zo doe ik het dus ook, ik gebruik een filmlijmlaag van 3M.
dat ze ook de andere kant frezen vind ik knap, dat is zeker een secuur uitmeet en instel werkje.
Dan doe ik liever toch 2 dunnere plaatjes graveren en die tegen elkaar te lijmen/lassen met trichlooretheen of chloroform....... en ja, ik heb de verleiding 1 keer niet kunnen weerstaan om mn neus boven de fles te houden..... NIET DOEN DUS [:D][:o)]
Mvg Marty

janjozef

Laat me is een vraagje stellen : dat machientje hierboven wat is daar de prijs van ? weet iemand het antwoordt, waar ik al wel zeker van ben is dat de prijs veel te hoog zal liggen voor de modale modelbouwer.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

locomotion

Inderdaad veel te duur voor een modale en doordeweekse modelbouwer. Maar je moet keuzes maken. Het is een aspect van de hobby waarvoor je kiest. Vaak zijn dit dan ook gedreven mensen die er voor gaan. Ik veronderstel dat zij zoiets niet kopen voor het plezier van het kopen. En vaak hoeft het zelfs voor hen niets op te bengen. En wat is duur. Toen ik met de hobby begon was ik blij dat ik ??n modelletje per jaar kon betalen. En nu heb ik alle modellen van Guido Olaerts en alle modellen van Jocadis. Moest ik deze modellen niet gekocht hebben, dan had ik mij ook een cnc gestuurde freesmachine kunnen aanschaffen. Niet dat ik het zou doen. Want ik heb een andere keuze gemaakt. En indien het mij zou interesseren, dan zou ik wel weten wat het kost. maar nu hoef ik het niet te weten, tenzij uit nieuwsgierigheid.
Locomotion

argilla

Ik heb toen Borrey voor het eerst verscheen in MSM met zijn model eenbestelling geplaats. Hij ging me toen verwittigen als het klaar was en in produktie. Toen.......ik wacht nog steeds op zijn berichtje.
Maar tja het zou kunnen dat die man het heel druk heeft. Wat een pluim is op zijn hoed gezien hij het aandurft O schaal modellen uit te brengen in Belgie.
Maar ze zijn er prachtig uit. Hopelijk doet hij verder op de ingeslagen weg. [;)]en mogen we nog Belgische "0" modellen verwachten.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

martintje

eb er maar ook wat plaatjes bijgezocht.
Hieronder 1 van mijn machine



Zo ziet bij mij een stukje styreen eruit als het vers uit de machine komt



Als ik 4 muurtjes hebt dan plak ik ze aan elkaar, en je hebt al bijna een huisje



Na het plakken een beetje verf aanbrengen met de luchtkwast.
Na het spuiten kras ik de verf van de kozijnen zodat ze weer mooi vies wit zijn.
De groene raamkozijnen en deuren zijn met de snijplotter in zelfklevend vinyl gesneden en op transparant styreen geplakt.


Mvg Marty

Gerolf

Marty, knap man! [:0] [:p]
In mijn job (verpleging) hebben we helaas niet zulke toestellen ter beschikking ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw