Snijplotter

Gestart door MARKLINRIJDER, 29 mei 2006, 17:12:38 PM

Gerolf

Mij lijkt het wel iets om in clubverband en/of tweedehands aan te schaffen. Denk er ook aan dat zo'n toestel plaats nodig heeft, en dat je heel wat oefening nodig hebt voor je de werking ervan onder de knie hebt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

@locomotion
Sorry, dan moet ik meneer roco en mijnheer mehano en meneer..... ook bedanken. Ik heb bij vele ook al gekocht en betaald, dus ik moet niemand bedanken zij moeten hun klanten bedanken. En als iemand dat gereedschap aankoopt moet hij dat weten maar als ik dan OOOh moet uitroepen dan zijt ge verkeerd. Ieder koopt wat hij wil en als die persoon later iets moois op de markt brengt en de prijs is voor mij goed dan zal ik dat kopen, de winsten zijn dan ook voor hem.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

loebaske

Pssst, ik kom uit de reklame sector, en buiten
diene plotter heb je ook een stuurprogramma
nodig die de plotter kan bedienen, en een
programma om het te kunnen uittekenen, en over
een dik 2jaar koste het programma al effekes 2125?.
En IDD als iemand wil artisanaal opstarten
met dergelijke klein schalige modellen, en
er zijn boterham wil met verdienen, is het het
investeren de moeite waard, denk toch dat het
nog beter is om een maal te laten maken, en
het te laten spuitgieten door een firma.
Greetz

DelticPower

Vraagje: Hoeveel uitvinders, artiesten, kunstenaars treintjesfabrikanten zijn er belachelijk gemaakt vanwege hun dromen? Hoeveel van hen zijn er omgepraat door degene die er alles van wisten en elk initiatief vooraf afbraken? Gelukkig zijn er die wel doorgezet hebben, die hun droom waar hebben kunnen maken, tenkoste van veel vrije tijd en geld en dan zijn ineens al die critici enthousiast hoe geweldig het wel is. Zitten we niet allemaal in het zelfde schuitje, hoedikwijls hebben we onze baan in onze fantasie al gezien, terwijl we pas het onderstel in elkaar schroeven. Steeds weer dromen we van stations en emlacementen, waarheidsgetrouw met lange trajecten, veel treinen etc. Als we allemaal roepen van dat kan niet, rijd er zelfs geen treintje op een railovaal. Daarom probeer je droom te verwezelijken, door steeds de zaak aan te passen en je droom bij te stellen. Maar blijf dromen, blijf creatief. Alleen dan zullen er resultaten komen. Daarom Marklinrijder ga door, probeer je dromen te verwezenlijken, en hopelijk zien wij er de resultaten van. Veel succes David.
Groeten van Jan

svvander

Wel ik heb een adres gevonden in Macau (gevonden in een Frans modelspoormagazine). Die mensen maken alle onderdelen (dus ook kappen etc), in kleine (men zegge 100 stuks), midelmatige (rond de 500) en grotere (vanaf 1000) hoeveelheden. Ze maken zelf de verpakking op maat, met de naam van uw "merk" erop. De prijs zal lager liggen dan het voorstel met de plotter... (als je over kleine artisenale hoeveelheden spreekt) maar er zit een addertje onder het gras (uiteraard). Je moet dus al je plannen doorsturen, via mail of post, zij kijken na wat ze kunnen doen en wat niet, ze maken een offerte op en dan vragen ze al een voorschot voor het prototype. Hoeveel dit voorschot juist is, durf ik niet te zeggen, maar het zal wel genoeg kosten. Dus, je bent al geld kwijt, vooraleer je een deftig afgewerkt iets hebt.

Voor de mensen die interesse hebben: Pointitech Limited, Ocean Garden Cattleya Court 10E, Taipa Macau (tel: +853 6161837, skype: pointitech-macau, mail durupt@macau.ctm.net)

Of ze goede kwaliteit leveren en of ze betrouwbaar zijn weet ik niet.
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

MARKLINRIJDER

Hoi iedereen,

Ik loop nog steeds te denken[:D].  Enkel doen jullie mij een beetje twijfelen.  Is de snijplotter eigenlijk niet de goedkopere versie van een cnc freesmachine?  Waar je natuurlijk ook meer beperkingen bij hebt.  Als ik zoek op cnc freesmachines  voor modelbouw zie ik dat er meer mogelijkheden zijn dan met de snijplotter.  Denk maar aan messing, aluminium, ....   Heb ondertussen al enkel contacten gelegd met fabrikanten van cnc freesmachines.  Laat jullie wel weten hoe het afloopt.  De vrouw, ook een moeilijke stap in het aanschafproces,  is vrij enthousiast en lijkt het licht op groen te zetten[:)], enkel nog de juiste specificaties en daarbij horende prijzen vergelijken om misschien wel tot een geweldige aankoop te kunnen overgaan.

Groetjes,

David

Havoc

Zeg, echt gek is dat niet. Ik ken er zo ene die eerst een cnc frees machien gemaakt heeft om daar dan mee aan de slag te gaan voor zijn hobby. Op het net is ook genoeg info te vinden om een gewoon freesmachien om te bouwen naar cnc, inclusief software.

Als een ge?nformeerd wat het kost om zo'n dingen te laten maken bij Materialise? http://www.materialise.com/HOME/home_ENG.html Die mannen zitten in Leuven, en als je wat handig bent in het grouperen van de stukken, kan je de prijs behoorlijk drukken. Veel gebruik bij een vorige werkgever.

Trouwens, er zijn nog andere mogelijkheden dan frezen voor zo'n werk. Fused Deposition Modelling bvb. Bij materialise doen ze dat ook, maar er bestaan teostellen voor die niet groter zijn dan een oude dot-matrix printer. Daarmee bouw je modellen op door laagjes gesmolten materiaal te "printen". http://www.zcorp.com/products/printersdetail.asp?ID=1

Voor je investeert misschien eens enkele avondjes zoeken op websites van "rapid prototyping". Er zijn verschillende mogelijkheden, afhankelijk van wat je juist wil doen, gebruikte materialen etc. Maar zoals hiervoor iemand zei, verlies de software kant niet uit het oog.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

locomotion

Is er in belgi? geen kleine firma die treinmodellen maakt met behulp van een freesmachine. Heeft hierover niet eens iets gestaan in MSM. Het ging toen over de bouw van een goederenwagen in witte plasticard. Zo'n Belgische bakwagentje. Het was wel in een grotere schaal. Weet iemand nog in wel nummer dit gestaan heeft?
Locomotion.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door locomotion

Is er in belgi? geen kleine firma die treinmodellen maakt met behulp van een freesmachine. Heeft hierover niet eens iets gestaan in MSM. Het ging toen over de bouw van een goederenwagen in witte plasticard. Zo'n Belgische bakwagentje. Het was wel in een grotere schaal. Weet iemand nog in wel nummer dit gestaan heeft?
Locomotion.

Ik denk dat je het artikel in MSM45 bedoeld, waar een kit type E in schaal 0 van de firma Borrey uit Mechelen wordt beschreven.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

GeM

yip, kleinseriefabrikant Borrey maakt al zijn modellen via een CNC-gestuurde freesmachine, een foto hiervan staat inderdaad in het vermelde MSM magazine. Prachtige resultaten!
Het vooronderzoek en 3-dimensionaal uittekenen echter niet onderschatten, alhoewel ik denk dat dit voor gevels net iets eenvoudiger moet zijn dan voor locs en wagons.
Success en laat iets weten, we zijn zeer benieuwd!
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

Gerolf

Om op Havocs reactie voort te breien, ik loop zelf ook al een tijd te dromen over "nieuwe" methodes voor kleinserie-productie.
Enkele idee?n tot nu toe (Haalbaar? Geen idee):
- meerlagig etsen van messing: lijkt haalbaar.
- styreen "etsen" met aceton-achtige producten. Alleen heb ik nog geen idee hoe je een aceton-bestendige "inkt" fotografisch aanbrengt, en of zoiets wel bestaat.
- frees met co?rdinatentafel ombouwen naar computergestuurde ... blijkbaar is CNC een standaard hierin.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

MARKLINRIJDER

Hallo,

Ik heb zonet even contact gehad met Collinbus en ze stelden me de CNC freesmachine voor uit de cpr-reeks, deze is ideaal voor modelbouw met een precisiegraad van 0,025mm.  De machine wordt geleverd, gebruiksklaar voor de prijs van 2450? excl. BTW(valt best mee).  Het enige dat niet bijgeleverd wordt is de freesmotor maar deze kan van dremel tot andere lopen(lees 100?-400?) en een T-Spin(Tafel om je materiaal op te klemmen.  Een snijplotter die het werk aan zou kunnen ligt in de prijsklasse van 6000?.  Daarbij heb je ook nog een het nadeel als je verschillende bewerkingen door de plotter zou willen laten uitvoeren je voor een dubbele opdracht komt te staan waarbij de kans op afwijkingen enkel maar groter wordt.  Ik bedoel hier Graveren en snijden.  Kijk nog even verder rond en hou jullie op de hoogte.

David

Havoc

citaat:
Het vooronderzoek en 3-dimensionaal uittekenen echter niet onderschatten, alhoewel ik denk dat dit voor gevels net iets eenvoudiger moet zijn dan voor locs en wagons.


Het vooronderzoek is het probleem, uittekenen is simpel daarmee vergeleken. Dat is enkel het omzetten van het vooronderzoek. De kunst ligt in het weglaten! Wat het is maakt niet uit, het ligt er vooral aan hoeveel detail je wil.

Gerolf, om even op je ide?n in te gaan:
- meerlagig etsen: in princiepe geen probleem, maar het maken van de snedes is een ander paar mouwen. En uitlijnen achteraf.
- kunstof etsen: ik heb ooit iets gelezen waar de verpakkingen van IC's werden openge?tst. Maar dat was met een of ander heet zuur! Ik vrees dat een freesmachine goedkoper, milieuvriendelijker en veiliger is.
- een ombouw naar cnc: het net staat er vol van.

Ga voor zo'n dingen ook eens in het buitenland kijken. Ik ben mijn draaibank in Nederland gaan halen. Zelfde machine als hier, enkel was de prijs hier zonder btw gelijk aan de prijs in nederland met btw! Maw: 20% goedkoper. Wel geen cnc...

Nu eerlijk gezegd, ik heb me soms al afgevraagd of je een kleine serie soms niet met enkele mensen zou kunnen op poten zetten. Matrijzen zijn niet goedkoop, maar ook niet zo verschikkelijk. Als je slecht enkele honderden stukken wil, kan het vrij voordelig in Al of zelf kunstof. Tijd op een injectiepers is goedkoop te vinden. Als je dan de assemblage, afwerking, schilderen etc zelf doet zou dat nog kunnen meevallen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

martintje

Eerst even wat vertellen over plotters, en volgens mij mag ik dat wel, aangezien ik een beletterings en graveer bedrijfje heb en beide machines in bezit heb.
De enige snijplotter die geschikt is voor styreen is een vlakbed plotter zoals de Zund en die heb je niet voor ?6000, eerder het 4 voudige, en dan komt idd het software pakket met drivers er nog bij.
De andere plotters, waar de rollen aan de machine hangen, zoals de roalng, gerber en summa, om er een paar te noemen, kunnen absoluut geen stryreenplaat snijden, dan gaat het geheid kapot. deze mchines kunnen alleen vinyl films snijden.
Letters geschikt voor de modelbouw zijn bij de goedkopere versies ( vanaf ? 3000 bij rolbreedtee van 61 cm) bijna niet te maken, min 4-5 mm letterhoogte.
De duurdere machines (vanaf ?10.000) hebben een draaiend mesje en kunnen wel kleiner, maar ook niet kleiner dan 3 mm.
Een snijplotter is dus alleen geschikt om kozijnen en deuren te snijden in ?plakfolie?.

Graveermachines zijn wel te gebruiken en de goedkoopste zijn van bv roland met een werkbed van ca 300x300 mm, vanaf ? 3000. maar de spindel en motor hierop zijn niet echt geschikt om door metaal heen te frezen ( dus een dremel is ook niet aan te raden, gewoonweg omdat de motor te zwak is en je geregeld de motor weg kan kwakken..
MIjn machine heft een motor van 100W en die is al kritiek om echt te freezen.
Hoe en wat ik doe met de machine staat op mn site mocht je interesse hebben.
Ik wil je niet ontmoedigen, maar jij bent niet de eerste met het idee, maar er zijn er al zoveel vooraf gegaan die zich vergist hebben in de prijs en vooral de kennis die je nodig hebt in materiaal kennis, welke frees heb ik bij welk materiaal nodig, grafische kennis, hoe zet ik een gescande tekening om in een vector bestand en wel zo dat 1 gevel geen levenswerk wordt, en hoe stel i9k de machine in voor goed werk, en het is geen vaste instelling, daar 0,001 mm verkeerde instelling al fout kan zijn om een mooi eindprodukt te krijgen. Om de feeling te krijgen moet je het dagelijks doen.
Zelfs ik ben nog wel eens een tijd bezig om de instellingen goed te krijgen, ook omdat offici?el styreen niet te graveren of te frezen is omdat het niet ?verspaanderd?.
Om je een indicatie te geven, ik heb 3 jaar geleden een gereviseerde graveer machine in belgi? gekocht bij grafograph. Behuizing 10 jaar oud, binnenwerk en aansturing nieuw, incl nieuwste software ? 15.000 ex BTW, nieuwe gelijkwaardige machien ? 27.000, ex BTW en software.
Ook is een graveer machine beperkt, de frees bv om echt uit te frezen is 2 mm dik, en is het dus onmogelijk om haakse of puntige binnen hoeken te maken die is altijd minimaal 1 mm (halve freesbreedte). dun styreen van 0,25 en 0.5 mm draait kapot door de krachten en is alleen te snijden op een machine zoals Gerco (HSM) heeft.

Neem anders eens contact op met grafpgraph,
http://www.gravograph.com/Nederlands/index.php
dit is )helaas) de wereldmarktleider in graveer machines voor de grafische industrie
Deze site heeft ook veel info over zowel snijplotters als graveer machines, en zelfs een 3D scanner (jummie [:D])
http://www.rolanddg.be/index2.php?LANG=NL

Heb je specefieke vragen dan hoor ik het wel

gr
Marty
Mvg Marty

locomotion

Heel interessante uiteenzetting. En heel leerrijk voor beginners die overwegen iets in deze richtring te starten. Zulke deskundigheid missen we vaak op dit forum.
Ik vraag me alleen af hoe de firma Borrey er in slaagt om polystyreen te fresen en er een model uit te halen. Hebben zij dan deze problemen niet. Ik heb van hen nog geen resultaten in het echt gezien, maar in ons tijdschrift MSM45 (met dank aan Gerolf voor het opzoekwerk) staan toch mooie foto's. Heeft iemand al contact gehad met deze firma? Hoe doen zij het?
Locomotion