Lostcreek RR in On30

Gestart door John Lostcreek, 22 maart 2015, 08:18:22 AM

Snobby Crash

Ik heb al enig idee wie de volgende minibaantjeswedstrijd gaat winnen !

Knap werk !!!!

Geert

gardevil

Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

John Lostcreek

#17
Citaat van: Michael op 22 maart 2015, 10:36:58 AM
John wat een binnenkomer, je laat in een keer zien waaraan je de afgelopen 2 jaren hebt gewerkt, grandioos.
Ik herken veel dingen in je techniek die Martin ook gebruikt, erg leuk dat je dit zo toepast.
Ik heb zo'n flauw vermoeden dat je ook wel eens samen met Martin bouwt. Wat je bouwt is n.l. heel herkenbaar voor mij en zou zo op de baan bij Martin kunnen aansluiten.
In ieder geval lijk je er veel plezier aan te beleven en daar gaat het om, weer een echte modelbouwer in ons midden.
Doe zo verder.

Inderdaad Michale. Ik ben 1x per week bij Martin om gezamelijk te bouwen. En ja dan kijk je de kunst af  ;)
Van licht naar donker met de kleuren werken gaat echt heel mooi. Gewoon lekker mee oefenen. Is bij mij de eerste keer ook niet goed gegaan maar oefening baart kunst.
Pas nog via Martin een DVD van Troels Kirk gekocht. Voor iemand die met deze technieken wil werken een echt aanrader.
Dece DVD `s zijn te verkrijgen bij Martin.
ook nog een workshob begrassen gedaan bij Martin. Hij geeft regelmatig  workshops over begrassen . Ook een aanrader om het gevoel te krijgen om de boel te begrassen.
Dus ik ben bijna zover dat ik dat bij mijn eigen baantje kan gaan doen

Voor de rest bedank voor de leuke reacties. Mot ik toch aan de gang om meer te laten zien. En ik ben niet zo een snelle bouwer 
:-\
Groeten John

www.lostcreek.nl
Team Mitropa www.teammitropa.nl

John Lostcreek

Citaat van: Kees-Jan op 22 maart 2015, 11:35:16 AM
Hee kijk daar is ie dan in de openbaarheid  :).

Mooi John! Handige tool voor die rails.

Succes met de bouw.

Hi Kees-Jan  Leuk je hier tegen te komen. Tijd geleden. Eens kijken op het forum waar jij tegenwoordig mee bezig bent  ;)
Groeten John

www.lostcreek.nl
Team Mitropa www.teammitropa.nl

Kees-Jan

John, gezellig.

Ben met een aantal zaken (nog) bezig en er komt een heel groot project wat volgend jaar klaar is........ Helaas komen hier geen foto's van op het net ivm een grote deal in Duitsland met een toonaangevend modelspoor blad die in meerdere nummers het project zal presenteren tot aan de première begon volgend jaar  :).

Als het houtwerk van de bekende leverancier hier aan komt kan de ploeg beginnen.

Maar nu weer terug naar jouw draad.

John Lostcreek

Hier een beschrijving hoe ik mijn wissels in elkaar heb geflanst. Zeer korte boogstralen dus niet te koop.(das weer een voordeel, lekker zelf maken)


Plankje multiplex genomen en daar de hoek van de wissel opgezet en het puntstuk op pas geveild.
Ook de wisseltongen in de bocht gebogen.






Puntstuk in elkaar gesoldeerd,






Puntstuk en tongen met een stukje dun messing eronder netjes uitgelijnd en vastgezet met nietjes.
Nietjes erin gedrukt met een tangetje (een nietmachin maakt deuken in de rails  :o)






Nog ff chekken of alles in lijn ligt.






En alles vast solderen

]




Alles goed schoongemaakt met jif en een tandenborstel en goed afgespoelt.
Het overige dunne messing weg gesneden en afgevijlt.




En hier zal de wissel gaan komen.



Puntstuk ingekort en op de baan gepast





Nu de buitenrail aangebracht.





Deze is voorzien van een draad aan de onderkant en rechts is een stuk rail aan de binnenkant van de rail weg gevijld zodat daar de wisseltong tegenaan kan vallen.





En hier de wisseltong. Deze word scharnierend aangebracht voor een licht verloop.
Ik heb een buisje in de biels gemaakt waar de pen in gaat scharnieren





En hier de wisseltongen op zijn plek.





Ook de andere buitenste rail pas gemaakt,




Oeps strijkrails vergeten  :-[
Even wat spijkertjes los en strijkrails bevestigen






De complete wissel vastgespijkerd






En de stelbiels aangebracht met 2 schroefjes voor een goed bewegend geheel.








Onderkant van de wissel. Schroefdraad M1.6 aan de pennen van de wisseltong gemaakt. Daar een moertje op. Dan een plaatje voor de stroomtoevoer en dan weer een moertje. Zo zijn de wisseltongen te alle tijden van stroom voorzien.






De wissel is heel klein geworden.  Mijn Porter past er net op.




Op naar de volgende wissel (s)

Hier is nog te zien hoe ik de plaatjes voor de wisseltongen maak:

Plaatje messing zwart gemaakt met een stift en de plaatjes op uitgetekend en gaatjes van 1 mm geboord voor de schroefjes






Plaatjes op maat geknipt






En op maat gevijld






Sleufje aan de onderkant van de wisseltong gevijld ter dikte van het plaatje en vast gesoldeerd.






En zie hier het resultaat




Een oud dun printplaatje gebruikt om stelbielzen te maken. normaal printplaat vind ik wat te dik.
En we doen zo ook nog wat aan Recycling





De printbanen eraf gevijld, gaatjes erin geboord en klaar.




De tweede wissel is inmiddels ook gemaakt en de wissels   getest met een truckje en dat werkt ok.







Ook een wisselsteller in elkaar gefreubeld.  De  lange pen (boven) gaat door het plaatje heen naar de stelbiels en aan het andere pennetje komt de servo. Kan zo mooi heen en weer schuiven.






Van een stukje aluminium hoeklijn een beugel voor de servo gemaakt






En zo komt het geheel eruit te zien. nog wel even twee schakelaartjes erbij monteren voor het omschakelen van het puntstuk.



De wissels worden aangestuurd door de DR 4024 van Digirai Lekker makkelijk vanf de trottle.

http://youtu.be/XcYU5n2VBT8
Groeten John

www.lostcreek.nl
Team Mitropa www.teammitropa.nl

Dirky

Altijd plezant om weer iemand aan 't werk te zien die de lat (zeer) hoog legt!

John Lostcreek

Tijdens  het ontwerpen van mij aankomende baantje kwam ik het volgende filmpje tegen

The end of the Line
http://youtu.be/8SEo2v9v82Q

Dus ik was meteen verkocht een Radiografisch bestuurde  auto hebben en wel een Ford AA.
Heb de maker van de auto opgespoord en kreeg van hem een link naar een Engels forum.
Kon daar mooi zien hoe hij de auto heeft gemaakt van een bestaand model.
Het leuke was ook. Ik was nog op een show in Warley en heb Giles daar gesproken. Hij stond daar met zijn baan. Voor mij een hele verassing om die baan in het echt te zien en voor hem een verassing dat ik kwam kijken bij hem. Had mijn auto ook meegenomen dus hebben we even leuk de gedachten over de auto s uitgewisseld.

Maar nu verder met mijn verhaal
Opzoek gegaan naar een Ford AA. En kwam de volgende auto tegen . Een Gazz AA.
Zo goed als gelijk aan de  Ford AA.






Meteen maar besteld





Bij binnenkomst van de auto meteen maar aan het slopen gegaan.






Dit is de zwarte plastic vooras die onder de auto zat. Dus daar kon ik weinig mee.






Een nieuwe vooras heb ik uit messing gefreesd

Om rond te kunnen frezen heb ik het plaatje van de vooras op een ander strook messing gesoldeerd

De vooras is gebogen. Door nu de radius uit te rekenen en op die plek een gaatje te boren, die weer bevestigd is op een ingespannen plankje kan ik de messing plaat heen en weer bewegen en kan ik rond frezen. En zo ontstaat een mooie ronding.







En zo heb ik de complete vooras uitgefreesd. Van de plaat af solderen en schoon maken.






De gaten voor de fusee s worden geboord.






M1.2 schroefdraad tappen






Fusee blokken heb ik gemaakt uit messing 2x4 mm. Ik maak ze zwart met een stift zodat ze goed zijn af te tekenen. De gaten die worden geboord heb ik even met een centerpunt ingeslagen







De gaatjes voor as en stuurarm zijn geboord. Nu frees ik de   blokjes precies op de juiste maat.
Geeft een mooi haaks resultaat






En hier de fusee blokjes 4x4x2mm






Aspennen en fusees in de blokjes gesoldeerd.






Wielassen en stuurarmen op maat gemaakt en een gat voor de fusee bout geboord






Fusee blokjes met boutjes M1.2 in de vooras gemonteerd en de wiel lagers gemonteerd.
De lagers zijn inwendig 1.5 en uitwendig 4 mm






En ook nog even een as steun gemaakt.






En hier de vooras onderdelen bij elkaar.






Gaatjes in de fusee armen geboord en schroefdraad getapt M1






En zo ziet het eruit, gemonteerd  onder de auto compleet met spoorstang.






En zo kan de as mooi heen en weer schommelen zodat hij met alle vier de pootjes (wielen) op de grond blijft.




Groeten John

www.lostcreek.nl
Team Mitropa www.teammitropa.nl

John Lostcreek

Nu verder met de inbouw van de motor.
Even een tekening gemaakt van de auto om de motor in te passen.







Vond in mijn tandwielen bak nog wat onderdelen om een gearbox  van te maken.

[/img]




En zo gaat de gearbox eruit zien.
Messing lager erin gemaakt en de hoeken afgerond







En nu weer ff verder slopen. Het gat voor de motor uitgefreest






De wielen zijn van plastic dus hebben wel wat steun nodig om op de as te worden gemonteerd.
En wat schijven gemaakt om de achterwielen aan een nieuwe as te monteren.









En de schijf op het wiel geplakt met seconde lijm.





De servo, ontvanger en motor  aangesloten. Dat werkt.






De servo op het chassis gemaakt.






Bij de Ford AA zit boven op de chassis balk een houten balk. Door een stripje hout aan te brengen
tegen het chassis lijkt het of het bovenste gedeelte van hout is.






De motor liep wat te langzaam dus gear box uit elkaar gehaald en een tandwiel verwijderd.






Nieuw asje voor de gearbox gedraaid






Tandwiel past er exact op. later vastgezet met loctite






Andere kant van het asje afgedraaid.







En dopje erop voor de koppeling met de andere gearbox






En de motor met gemonteerde gearbox  .







Motor gemonteerd met de achteras. Over de koppeling van motor naar gearbox komt nog een silecine slangetje zodat de boel mooi mee draait.
De achteras zit tegen het frame aan met kleine kogellagers.
ook de ontvanger aangebracht en de bedrading.






En de vooras met de servo verbonden.







FF Bakkie plakke
Er komt een laadbak op de auto om de ore uit de mijn te vervoeren.
Ik heb gebruik gemaakt van de onderkant van de bak. Heb er balken omheen gezet en daarin sleuven uitgezaagd zodat de stake pockets daarin geplaatst kunnen worden. Daar tegenaan komen de planken.






De balken , planken en stake pockers werden gekleurd met een oplossing van lederverf in alkohol.
Droogt snel en het hout trekt er niet van krom. Heb het mengsel in bruin en zwart.
Zo krijg je een mooie kleuren variatie in het hout.



En zo ziet de bak eruit.









De wagen weer uit elkaar gehaald voor de spuiterij.
Heb de auto zo gemaakt dat hij altijd volledig te demonteren is.






Eerst alle onderdelen in de grondverf en daarna in de roestkleur gespoten.
En daarna met drybrusch een andere roestkleur aangebracht.






In de tussentijd van drogen de banden even oud gemaakt.
Een buis in de draaibank gezet met de banden eromheen.
Laten draaien met een schuurpapier er tegen aan.






En het resultaat, versleten banden.






Nog wat beschadigingen aan de spatborden aangebracht.






En weer bijgewerkt met roestkleur.






En zo ziet de onderkant eruit.






En dit is het resultaat van de roestkleuren aanbrengen.
RIJP VOOR DE SLOOP  :o ??? :-[







Nu word er een mengsel van grof zout, fijn zout en wat bakpoeder aangebracht en dat word voorzichtig nat gespoten.
Dan goed laten drogen !!!








Dan met de airbrusch de defenitieve kleur.. Zwart voor het frame
lekker zooitje zo  :(






En de cab grijs





Nu het frame en de cab schoonmaken met een kwast en wat warm water. En dit is het resultaat  :)






En dit is het voorlopige resultaat.






En nu verder met de bak.

En de bak voorzien van Bolts and Nuts
De planken van de bak worden vastgezet met bouten en moeren en ringen. Wel zo handig anders zou de bak zomaar uit elkaar vallen zonder bevestigings middelen  ::) :'(
Heb de bouten  eerst gespoten in een roestkleur. Als ze allemaal aan de bak zijn bevestigd worden ze nog wat bijgewerkt met roeststrepen van de bouten op de bak en de bouten worden nog wat bijgewerkt met dry brusching

De bovenste zijn de bouten die komen aan de buitenkant en de ronde (ho klinknagels) komen binnenin.







bout binnenkant op maat geknipt






Met een pincet oppakken en een beetje secondenlijm erop.







En met de verrekijker erbij de bouten in de gaatjes frutten  ??? :o




En nog een filmpje als afsluiter  ;) :)

https://youtu.be/OwHX2pHDbHQ

Moet alleen nog leren rijden met die auto  ???





Groeten John

www.lostcreek.nl
Team Mitropa www.teammitropa.nl

evan

Hey John,

Leuk je hier tegen te komen ;)

Ik ga dit werkje zeker volgen.  Het is te zeggen WERK!


Je hebt al veel mensen geïnspireerd met je Lost Creek projecten.

Groeten,  ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Dirky

modelbouw van de bovenste plank!  :)

sdz1976

Dit is echt modelbouw, van de bovenste plank hoor.
Ben vooral jaloers op je geduld, bij mij moet het te snel vooruitgaan.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

John Lostcreek

Hi Evan.
Ja,  maar wel leuk WERK. Leuk je hier tegen te komen. Kunnen we elkaars leuke bezigheden bekijken.  ;) :)


Dirky bedankt.
Het is gewoon leuk om te doen.

Samuel.

Ja ze zeggen altijd. Geduld is een schone zaak.
Ben er een tijdje geleden achtergekomen dat je met ieder project dat je bezig bent moet zien als een los project van het geheel.
Maak je iets voor je baan bv een gebouw. Zet het voor je neer en probeer er het mooiste van te maken wat je kan.
Ga er helemaal in op en stop niet voordat het naar je zin is. Op wat voor manier dan ook.
Zo ben ik af en toe met verschillende projecten bezig. Dat is het leuke van de modelbouw. Als het even niet lukt is er altijd wel wat anders te doen.
En zo krijg je allerlei projecten die bij elkaar het geheel gaan vormen met veel plezier van het bouwen.

Groeten John

www.lostcreek.nl
Team Mitropa www.teammitropa.nl

Gerolf

Heel knappe bouwverhalen, man. Geweldig inspirerend. Zowel van die wissels als van je truck  :P

Eén bedenking: stel dat je de stuur-servo wat zou kunnen vertragen zou het rijden/manoeuvreren nog realistischer zijn  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

John Lostcreek

Citaat van: Gerolf op 24 maart 2015, 09:29:47 AM
Heel knappe bouwverhalen, man. Geweldig inspirerend. Zowel van die wissels als van je truck  :P

Eén bedenking: stel dat je de stuur-servo wat zou kunnen vertragen zou het rijden/manoeuvreren nog realistischer zijn  ;)

Goed gezien Gerolf

Heb ik inderdaad aan zitten denken. Ik heb al een kleine potmeter gekocht  die ik nog moet inbouwen.
Hoplijk kan ik daar de stuursnelheid wat mee dempen.
Groeten John

www.lostcreek.nl
Team Mitropa www.teammitropa.nl