Sluitlichten in HO

Gestart door loebaske, 17 maart 2015, 12:14:34 PM

OlivierV

Alvast knap gemaakt hoor Eric, maar veel sturing is er toch niet nodig.

Een weerstand van 2.2kOhm of ietsje meer is al voldoende, eventueel kan je een circuitje maken met een gelijkrichter dan heeft de led geen last van de negatieve puls van de digitale spanning. Of je kan ook enkelzijdig gelijkrichten met een diode antiparallel over de weerstand en led.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Dirky

misschien de maten op je schetsjes eens juistzetten Eric, zal wellicht niet kritisch zijn maar op de tekening van het 2de plaatje kloppen de sommen van de afmetingen helemaal niet met de overmeten maten...
kwestie dat iemand die het ook wilt doen niet meteen een slecht stuk heeft....
thx


Huugooke

 Alle respect voor de gelijkgestemde zielen, die zoals ik, graag alles zelf maken, maar in geval van een periodieke aanval van gemakzucht, of voor degenen met minder knutselervaring, gebruik ik de kant en klare contacten voor wagonverlichting van Märklin.

Huugooke

Nog een aanvulling op de sleepcontacten: als je een wagon met bogies gebruikt kan je ook de polen aftakken per bogie. Er gaat dan maar één draad naar boven, het volstaat de wielen tegengesteld in de bogies te steken.

loebaske

Dat is zo met die slepers, daarom dat ik verkies om op elke bogie zowel de plus als de negetief te nemen, heb minder kans op slechte kontakten....

Huugooke

Citaat van: loebaske op 24 maart 2015, 10:45:06 AM
Dat is zo met die slepers, daarom dat ik verkies om op elke bogie zowel de plus als de negetief te nemen, heb minder kans op slechte kontakten....
Dat is zo, en ik zal uw methode intensief bestuderen   ;D
Een ander nadeel van het twee-bogie systeem is dat het licht uitvalt als één van de twee op een stroomloos deel staat.
Bij dit systeem is er inderdaad veel minder kans op stroomuitval.

loebaske

Analoog wel Hugo, maar ik rijdt digitaal, die blijven altijd branden (hoop ik met die alles etende led)

Rangeerduivel

Citaat van: Huugooke op 24 maart 2015, 10:30:36 AM
http://www.floodland.nl/aim/info_allesetende_led_1.htm

Misschien een domme vraag,kan je deze led's ook vervangen door een SMD (met draadjes) zonder wijzigingen aan de voeding?
Kwestie van het printje én de SMD niet in één geheel te hoeven bevestigen...want daar is niet steeds de mogelijkheid voor in een model(ruimte,vorm...)
Of eventueel de led wel gebruiken maar dan lossolderen en terug verbinden met (langere) draadjes :-\

;)

Huugooke

Citaat van: Rangeerduivel op 24 maart 2015, 11:13:09 AM
Citaat van: Huugooke op 24 maart 2015, 10:30:36 AM
http://www.floodland.nl/aim/info_allesetende_led_1.htm

Misschien een domme vraag,kan je deze led's ook vervangen door een SMD (met draadjes) zonder wijzigingen aan de voeding?
Kwestie van het printje én de SMD niet in één geheel te hoeven bevestigen...want daar is niet steeds de mogelijkheid voor in een model(ruimte,vorm...)
Of eventueel de led wel gebruiken maar dan lossolderen en terug verbinden met (langere) draadjes :-\

;)
Geen enkel probleem, als je de leds maar juist aansluit. Ik heb ze ook al gebruikt met 4 Leds in serie

Gerolf

Men beschrijft daar stromen door een led van 30 en 40 mA.
Ik zou maximaal 20mA gebruiken - toch zeker bij een continue stroom
... en vaak heb je met 1 mA al een hoop licht - zeker voor een sluitlichtje ...

Alles in smd kan ook: dan krijg je een heel klein printje  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

Citaat van: Gerolf op 24 maart 2015, 11:37:17 AM
Men beschrijft daar stromen door een led van 30 en 40 mA.
Ik zou maximaal 20mA gebruiken - toch zeker bij een continue stroom
... en vaak heb je met 1 mA al een hoop licht - zeker voor een sluitlichtje ...

Alles in smd kan ook: dan krijg je een heel klein printje  ;D


Die brugcel is het grootste stuk; kan je vervangen door bijvoorbeeld vier diodes 1N4148, da's al wat platter.
Een extra elco kan met draadjes aangesloten worden en elders weggemoffeld.
Er is ook een versie met instelbare lichtsterkte; anders even experimenteren wat een goed waarde is.

loebaske

Mag idd. geen schijnwerper zijn dat sluitlichtje, zal weerstand aanpassen zijn...

bellejt

op die brugcel verlicht ik gans mijn huis.Gewoon een SMD versie nemen van kleine waarde.Er gaat  toch amper 20 mA door.Ook een SMd condestaortje kan erbij.Die dingen kosten niks als je ze van hong kong laat overkomen.Dan wordt het printje amper 2 X 1 cm groot.Wil gerust een linkje zetten waar  ik ze bestel

Huugooke

Citaat van: bellejt op 24 maart 2015, 11:56:44 AM
op die brugcel verlicht ik gans mijn huis.Gewoon een SMD versie nemen van kleine waarde.Er gaat  toch amper 20 mA door.Ook een SMd condestaortje kan erbij.Die dingen kosten niks als je ze van hong kong laat overkomen.Dan wordt het printje amper 2 X 1 cm groot.Wil gerust een linkje zetten waar  ik ze bestel
de print of de onderdelen?