Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Oeversijde

Gestart door evan, 17 maart 2015, 11:46:16 AM

krisds

Ik ga ook volgen. Al hoop ik dat het iets levendiger is dan de huidige lijn 207. Het leukste stuk van de "echte" lijn zit verscholen tussen de bomen om het niveauverschil tussen lijn 207 en de lijn 15 te overwinnen. Met dat strategisch geplaatst stopseintje kan je daar vol op het gas om boven te geraken.  :P

evan

Beste "volgelingen"  ;D

We staan een stapje verder...

De bakken zullen inderdaad wat aankunnen door de sterkte, maar dat hout was nu eenmaal voorhanden en ik denk met het diorama wel ns wat rond te sjouwen...

Wat de animo betreft van het baantje:  er moet meer zichtbare sfeer inkomen dan de werkelijke L207 en die zal uit mijn fantasie ontspruiten...  ::)

In alle geval: we bouwen verder

De kurk is aangebracht en zal dadelijk vlak geschuurd worden.

Ik heb eerst van de rol 4mm kurk repels gesneden in twee breedtes:

-4,5 cm voor rechte trajecten
-2,3 cm voor de gebogen trajecten



Om snel te kunnen werken heb ik Pattex contactlijm gebruikt.  Dit hecht onmiddellijk als je de werkwijze ten minste respecteert. 
Het is wel belangrijk om de ruimte te verluchten want het is een straf spul  :P



Bij het aanbrengen tik ik rustig met een hamer op de kurk om aan te drukken en luchtbellen er onder uit te krijgen.  Je hoort ze als het ware knisperen.



Ter hoogte van de wissels zijn er soms wat spleetjes en die vul ik op met one-fill of one-time.



En nu kunnen we alles vlak schuren en beginnen met de railmontage.  Ik ga tillig gebruiken voor de wissels en zijsporen en Peco code 75 "Bi-blocs" voor de lijn.

Eerst ga ik wel de kade monteren met afgietsels met Zellaan in Langmesser-mallen.

Groetjes en tot later  ;)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Metpetergaathetbeter

Ja eerwaarde, zo te zien er nog eens invliegen, missschien is zo'n bak wel eens interessant om die mee te nemen om bv een workshop landschapbouw ergens te land te geven ? ;D
groeten Peter ;)

ceuleer

Citeer
De kurk is aangebracht en zal dadelijk vlak geschuurd worden.

Een vraagske Evan, waarom wordt de kurk eerst geschuurd, en met wat schuur je die dan ?

Grz,
Gunter

Gerolf

Nog een volgeling meer  :P  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

Citaat van: Metpetergaathetbeter op 18 maart 2015, 13:05:18 PM
Ja eerwaarde, zo te zien er nog eens invliegen, missschien is zo'n bak wel eens interessant om die mee te nemen om bv een workshop landschapbouw ergens te land te geven ? ;D
groeten Peter ;)

Wie weet ...  :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

evan

#21
Citaat van: ceuleer op 18 maart 2015, 14:33:10 PM
Citeer
De kurk is aangebracht en zal dadelijk vlak geschuurd worden.

Een vraagske Evan, waarom wordt de kurk eerst geschuurd, en met wat schuur je die dan ?

Grz,
Gunter

Gunter,

Goede vraag...  De kurk op rol uit de doe-het-zelf zaak is best vrij ruw.  Bovendien met het verlijmen kan het steeds voorkomen dat er oneffenheden zien voordoen.  Door de kurk vlak te schuren, nivelleer je eigenlijk alles.  Bovendien schuur ik de hoek van de zijkant weg zodat bij het ballasteren er geen rand kurk doorkomt en zo kan je ook zuiniger ballast aanbrengen.

Ik gebruik een kleine schuurmachine van Fein, maar met een schuurblokje of zo lukt dat ook.  Ik heb een korrel 120 gebruikt qua grofheid.


Ondertussen is het spoor gelegd, verlijmd en is de bekabeling naar onder ook aanwezig.  Ik heb ook de kademuur geplaatst en weldra kunnen we starten met de scenery...  :)

De afgietsels van de kademuren zijn eigenlijk een cm te hoog.  om dit op te vangen heb ik een sleuf in het hout gefreesd.  De afgietsels zijn in Zellaan en persoonlijk zag ik het niet zitten om er overal een cm van af te zagen met alle bijhorende risicos.
De sleuf maakte het ook makkelijk om ze te verlijmen en en uit te lijnen.



Daarna heb ik het spoor geplaatst.
Het was me wel een fijn werkje dat Tillig gedoe  :o



De sporen zijn verlijmd met epoxy op de koppen van de modules en de rest met alles-lijm.
De wissels zijn ook nagezien ter hoogte van de stelbalk want bij Tillig durven deze wel ns los te zitten en springen de tongen er uit...



Nu rest er nog de aansluiting onderaan en het plaatsen van 4 servootjes en dan volop scenery bouw :)

Groeten en tot later,

PS:  Gerolf;  Welkom  :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

doomslu

Den Evan is iemand die mijn woorden ter harte neemt, nog voor hij ze gelezen heeft!  :D
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

bollen neus

En "het ging vooruit".
Den Eric.

Kees-Jan

Dat wordt weer een pareltje Evan.

Succes met de bouw!

Als de bouw wat verder is en er pasta met de bekende heerlijke saus geserveerd wordt staat er een klein bestelwagentje voor uw deur  ;).

OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Stedahult

Na Tillig op Sdr. Omme, geen Tillig meer bij mij. Mooi spul, maar blijft storing geven.
Tongen die spontaan los laten en materieel met proto flenzen die ontsporen.
Op het nieuwe projectje liggen drie Roco Line wissels. Zag op On traXs zelfs Geoline
verwerkt in een baantje. Ga in ieder geval je draadje in de gaten houden.
Mvh. Steef

Gerolf

Bij MTD hebben ze ook heel wat moeten bij-werken aan de wissel-bouwpakketjes van Tillig (stroomvoorziening, ...)
Persoonlijk vind ik het wel heel mooie rails ... om zelf wissels mee te bouwen
http://meb.gerolf.be/spoorweg/wissels/nwiszlf.htm  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stedahult

Mooi gedaan Gerlof. Ziet er strak uit. Mijn projectje is er weer een voor een paar beurzen.
En dan gaat de slopershamer er weer op los. Is het tijd voor nieuw! Maart 2016 is het
te zien in een Nederlandsch museum... Daar doen ze dan iets met treintjes ofzo.
Mvh. Steef

OlivierV

#29
Tillig rails zijn inderdaad zeer mooi door hun verweerd uiterlijk. De wisselbouwsets  zijn ook even mooi maar er mag nog wel wat aan verbeterd worden. Vooral de stelbalk mag wat mij betreft steviger. Veel ontsporingen heb ik er zelf niet op behalve dan op mijn Engelsman die ik met 2 aandrijvingen aandrijf (en dan zijn het niet echt ontsporingen maar dat de loc in de verkeerde richting rijdt.

Groet.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan