Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

mini baantje

Gestart door dani, 14 maart 2015, 09:03:48 AM

dani

een vriend van me is van plan om mijn N materiaal op te kopen.
De plannen zijn voor een klein baantje op een oppervlakte van 1m35 bij 60 cm.

een eerste aanzet zou dit kunnen zijn....  buitenste spoor  "draait rondjes", terwijl op binnenspoor een kopstationnetje voorzien is en wat "speelruimte".


Persoonlijk zou ik de beide sporen nog verbinden, want rondjes draaien  wordt op den duur ook maar saai toch ?

SHoot ....

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Dit soort sporenplannen zijn niet zo leuk
Dubbelsporige ovaal met "opvulling" in het midden kan wel,
maar dan zou ik een achtergrondplaat in het midden plaatsen
.. en zo bovenaan de tekening een stad/station-gedeelte
    en onderaan een industrie of paradespoor of ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

philippe_007

zo'n type baan kan je gebruiken als testbaan en om de verschillende technieken te leren, maar deze zal snel vervelen denk ik...

Als je de achterwand plaatst zoals Gerolf meld, dan kan je voor de buitenbaan een schaduwstation van 2 of 3 sporen voorzien. Zo kan je wat afwisseling hebben op de baan en is de indruk van toertjes draaien toch weg.
Dit kan je dan ook voor de binnenbaan doen.
Of je al dan niet de 2 banen met elkaar wilt verbinden is een keuze dat je moet maken. Indien er bv op de buitenbaan enkel lange treinen gaan rijden en op de binnenbaan enkel korte, dan is het niet echt nodig om deze te verbinden.

De kronkel onderaan rechts vind ik wat onrealistisch...
2 aftakkingen op een klein baantje is wat veel  (mijn gedacht) , je kanbeter 1 grotere maken met wat meer mogelijkheden aan uw kopstation. bv een laad/los spoor en eventueel een klein opstelspoor er bij. Dan heb je tal van speelmogelijkheden en blijft alles realistisch.
Je kan bv onderaan een aftakking maken, iets naar binnen laten gaan en dan laten verdwijnen in bv een berg/heuvel. Het stuk dat je niet ziet voorzie ge een spiraal, dan kan je uw kopstation iets hoger plaatsen dan de baan. Dit maakt uw baan mooier dan alles op een vlakke plaat te bouwen.

succes. 

dani

Bedankt voor de tips. Ik vond die kronkel ook maar niks.
En terwijl ik aan het hertekenen was kreeg ik een sms, dat de verkoop dan toch niet door ging, hij had wat anders gekocht in een "opwelling".  Dan gaan die N spullen hier weer gewoon de kast in...
that's life. En wie weet maak ik zelf ooit es wat in N of vind ik een andere koper.    Het ligt niet in de weg
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

59erke

misschien uw N spullen op het forum hier aanbieden. Hier zitten toch een aantal N'ers die interesse kunnen hebben ...
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

dani

Dat heb ik al eens geprobeerd, maar er kwam weinig respons op.  Vooral omdat het allemaal "oude meuk" is, want het is nog analoog DC.   De 10 stuks FLex spoor zijn nieuw, maar materieel is allemaal jaren stillekes.

Dat past wel eens... het ligt niet echt in de weg
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

marctje

Hallo Dani, je zou kunnen overwegen om mee te doen met de minibaantjes wedstrijd. In schaal N kan je toch al een mooi plan maken met de gegeven oppervlakte.
marc
Union Pacific and Amtrak models
a world on the other side of the ocean
Lid van de Westmalse Treinclub

mdvholland

Op Trainboard een vergelijkbaar baanmotief, met scenic divider en wat meer rijmogelijkheden:



Zie verder: http://www.trainboard.com/highball/index.php?threads/the-trinity-rail-link-in-z.83168/

vr groet
Matthijs