Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

veldspoor op schaal 1/35

Gestart door Rochevalien, 28 mei 2006, 12:14:57 PM

Rochevalien

Voila hier is't te doen!! en hier zijn de eerste foto's al:

imghttp://i11.photobucket.com/albums/a179/Rochevalien/Afbeelding005.jpg/img

Oef ,dat was even experimenteren maar ik heb nu door hoe je hier makkelijk foto's kan plaatsen.
Op de foto zien je de schraag -met steun in in -en uitgeklapte toestand.De extra steun blijft overigens op de schraag gemonteerd,dat scheelt veel tijd bij het opstellen van de baan .Alleen moeten de vleugelmoeren iets losgezet worden.


imghttp://i11.photobucket.com/albums/a179/Rochevalien/Afbeelding003.jpg/img


imghttp://i11.photobucket.com/albums/a179/Rochevalien/Afbeelding001.jpg/img

Zo wordt het onderframe netjes weggeborgen.

imghttp://i11.photobucket.com/albums/a179/Rochevalien/Afbeelding009.jpg/img

De fiddle yard met het bijhorend controlepaneel en een gaugemaster walk -arround regelaar.

imghttp://i11.photobucket.com/albums/a179/Rochevalien/Afbeelding007.jpg/img

Close -up van het controlepaneel.De aansluiting van die regelaar gaat via een standaard ,5-polige hi-fi stekker.Er ontbreekt alleen nog een gewone trafo voor de voeding en natuurlijk  220volt netspanning.



Oh ja, even wat afmetingen :de hoogte van de schraag (zonder steun) tov de grond is 73 cm.Dit is v??l te laag voor ons doel:bij een storing moet je op de grond gaan liggen! De hoogte m?t steun is hier 118 cm maar dat kan je dus zelf bepalen.
De afmetingen van het complete onderstel :210cm op 78 maar dat is regelbaar vermits de steunen met draadstangen  en vleugelmoeren op de schragen vastzitten .

That's it for now folks!

Gerrit

argilla

#1
knap werk !! daar is over nagedacht [;)]
Het schakelbord kan je ons daar iets meer over vertellen Roche [:p]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Rochevalien

#2
citaat:
Geplaatst door argilla

knap werk !! daar is over nagedacht [;)]

>>> dank u! en ja hoor ,daar is v??l en diep overnagedacht

Het schakelbord kan je ons daar iets meer over vertellen Roche [:p]



>>> Bestaat in wezen uit 4 plankjes die, mooi haaks, op elkaar geschroefd zijn.Als paneel is hier dik plasticcard gebruikt met daarop de lijnen geplakt die de sporen voorstellen,ik heb hiervoor tape gebruikt die vroeger nogal eens gebruikt werd om auto's mee af te biezen.Voor de rest wijst dat zichzelf uit denk ik:rode en zwarte drukknoppen voor de wisselbediening,schakelaars om een spoor af te kunnen zetten en blauwe druknoppen voor de doodlopende sporen.
Zoals je kaan zien is maar de helft van het paneel gebruikt,dat heeft als reden dat ik 1)niet zoveel plaats nodig had om al die knoppen te zetten 2)ik vrije plaats wou hebben om bv later een station te kunnen bedienen zonder w??r een paneel te moeten maken.
Ik heb eigenlijk altijd mijn paneeltjes op deze manier gemaakt,al heb ik enige tijd geleden mijn panelen op Rocheval hermaakt met de PC a la Le Plat en dat ziet er v??l beter uit.


Gerrit

argilla

#3
veronderstel dat die vleugelmoers dienen om de module bakken te schragen, wel ? maar kan je ons die afmetingen geven van die latten en de plaats waar de moeren dienen aangebracht worden. Ben ook van plan dit ( dit zeer doordacht en mooi)Rochesysteem toetepassen zodat we ( mocht het zich voordoen) kunnen linken. Oh ja het railplan en de afmetingen van de bakken , plaats waar gelinkt kan worden ( rails dan) hoever van de rand ? hoogte, met of zonder kurkbedding ???
Hoe regel je de hoogte van de bakken ( voor slechte vloer toch dezelfde hoogte te krijgen tussen de bakken , snap je)
Hoogte van de zijwanden bak ,dikte enz...Kan ik MDF gebruiken van bv:18mm of 12mm ???
Bestaan die walk-arounds nog? kan ik deze nog bestellen ?

Veel vragen he Roche  [;)][;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Rochevalien

#4
citaat:
Geplaatst door argilla

veronderstel dat die vleugelmoers dienen om de module bakken te schragen,
>>> Die dienen om de l-balk vast te schroeven op die haakse steunen waarop dan de modulebakken te komen liggen .Die zou ik niet bevestigen.Met dit systeem is het mogelijk om supersnel een modulebaan op te stellen.Bovendien kan het voor meer dan ??n baan dienen en kunnen de schragen-eventueel met de steunen erop-nog voor iets totaal anders dienen.Extra tafel bij barbecue of voor in de tuin bijvoorbeeld.

wel ? maar kan je ons die afmetingen geven van die latten en de plaats waar de moeren dienen aangebracht worden. Ben ook van plan dit ( dit zeer doordacht en mooi)Rochesysteem toetepassen zodat we ( mocht het zich voordoen) kunnen linken.

>>> Ik zal daar eens een mooie tekening van maken en die hier doorspelen,idem voor de bakken en of de modules.  

Oh ja het railplan en de afmetingen van de bakken , plaats waar gelinkt kan worden ( rails dan) hoever van de rand ? hoogte, met of zonder kurkbedding ???

>>> railplan ? zie layout van het paneel voor fy,voor de rest is er nog niet veel.

Hoe regel je de hoogte van de bakken ( voor slechte vloer toch dezelfde hoogte te krijgen tussen de bakken , snap je)

>>> Is niets voor voorzien, ze moeten potverdekke maar zien dat hun vloeren goedliggen.


Hoogte van de zijwanden bak ,>>> zal 5 cm worden .8mm dik  enz...

Kan ik MDF gebruiken van bv:18mm of 12mm ???
>>> Neen ,raad ik ten stelligste af! neem maar multiplex ,er moet mischien nog hier en daar een vijs in komen.


Bestaan die walk-arounds nog? kan ik deze nog bestellen ?
>>> Natuurlijk,Gaugemaster dat is Engels h? zo oud als de straat [:)]maar oer en oerdegelijk,en leuk om mee te rijden ook.


Veel vragen he Roche  [;)][;)]


>>>Een ... kan meer vragen stellen dan 1000 wijzen kunnen beantwoorden (oud chinees spreekwoord) [:D]


argilla

#5
yep Roche kunnen we snel aan de slag gaan. Ik sta te branden om te kunnen beginnen [;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Rochevalien

#6
citaat:
Geplaatst door argilla

yep Roche kunnen we snel aan de slag gaan. Ik sta te branden om te kunnen beginnen [;)]



Wel dan ,ik zou voorstellen om  de module koppen (dit is de kant waar de modules tegen elkaar komen) gewoon vlak te houden.
Ik zou de sporen ook niet op kurk leggen dus dat word dan een rechte lat (multiplex) van 6 cm op 61cm.Dat is de standaard afmeting van een kleine plaat(61cm x 121cm)de lengte van je module mag je zelf bepalen, meet eerst aub eens na hoe en of je het wel in je auto krijgt voor je begint te timmeren.
We hebben dus een frame van 61cm op ...cm ,vroeger zou ik hier een dunne multiplex opgelegd hebben maar ik zou dit deze keer niet willen doen.Ik zou liever een hardschuimplaat (styrodur of styrofoam)IN dit kader willen lijmen.Dit moet dan nog wel even in het midden met een latje ondersteund worden.
Hoe kom ik hier nu weer bij? 1)wel sturodur is een isolatiemateriaal en maakt het gebruik van kurk overbodig,bovendien word er bij veldspoor geen ballastbed gebruikt.
2)je kan zeer gemakkelijk van alles planten in dit zachte materiaal of effe een beekje uitgraven,wel niet te diep anders nog een tweede plaatje eronder.
3)dit zal wel  stevig genoeg zijn als het goed vastzit.
3)de sporen worden niet meer genageld (=lelijk) maar gelijmd op de styrofoam
- puntje! deze plaat komt tot tegen de beide modulekoppen dus bemoeilijkt het gebruik van bouten en vleugelmoeren.Er zal zal dus aan de onderkant een beetje materiaal moeten weggenomen worden.
Het lijmen van de Roco biels op styrofoam gaat probleemloos met Pattex krachtlijm uit tubes.Voor het lijmen van de styrofoam op het houtwerk zal er ook wel iets zijn dat geen gaten brand in onze styrofoam(moet ik nog effe opzoeken)

Nog enkele weetjes ivm modulebouw :1) aub g??n wegen,straten ,beken,vijvers enz laten verdergaan op een volgende module,deze overgangen zijn altijd zichtbaar en bijgevolg ongewenst.
Liever wegen laten kruisen met het spoor en ook liefst niet zuiver haaks.
2)solderingen aan de ONDERZIJDE van de rails maken(zie MSM) zie er v??l beter uit.
3)doorgaande draden voorzien voor de spanning in 1,5mm,soepele draad.de aansluiting gebeurt met banaanstekkers.

voila ,ik hoop dat je hier al wat aan hebt.ik ben ondertussen aan mijn testdioramatje begonnen en zal daar ook wat foto's van laten zien.

gerrit








 








argilla

#7
ben vandaag dinsdag naar de Gamma geweest voor die plooidinges....helaas uitverkocht[:(]. Moet 14 dagen wachten en dan komen er weer binnen. Zijn de mensen massaal aan het behangen geslagen ???
Het railplan is moeilijker . Heb er al 3 getekend en niet voldoende.Maar de basis is er. De neiging van "teveel" moet onderdrukt worden. Liever een "heidelijntje" dan een volledig industrie terrein. Hoe minder hoe realistischer.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Rochevalien

#8
citaat:
Geplaatst door argilla

ben vandaag dinsdag naar de Gamma geweest voor die plooidinges....helaas uitverkocht[:(]. Moet 14 dagen wachten en dan komen er weer binnen. Zijn de mensen massaal aan het behangen geslagen ???
Het railplan is moeilijker . Heb er al 3 getekend en niet voldoende.Maar de basis is er. De neiging van "teveel" moet onderdrukt worden. Liever een "heidelijntje" dan een volledig industrie terrein. Hoe minder hoe realistischer.



>>>  Proficiat Argie ,voor zoveel wijze woorden!!!! je bent op de goede weg !!! ene...er zijn meer dan ??n Gamma winkels[;)]

Gerrit




argilla

#9
ik heb dan ook het geluk "een wijze en geduldige leermeester " te hebben he Roche [;)] "One of a few wise men"  zeggen ze in het Engels niet ?[:)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Rochevalien

#10
citaat:
Geplaatst door argilla

ik heb dan ook het geluk "een wijze en geduldige leermeester "[:I][:I][:I][:I] te hebben he Roche [;)] "One of a few wise men"  zeggen ze in het Engels niet ?[:)]



>>> Punten! punten ! punten!en niks dan goei punten!!
nu alleen nog die On30 dinges afzweren [}:)] en we zijn er!

gerrit

janjozef

#11
Amaai hier smeren konfituur zeg.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Rochevalien

#12
Ik heb nog iets teruggevonden://http://www.in.be/nl/redactie/modeltrein/rd_modeltrein16a.htm//  [}:)]

Gerrit


argilla

#13
die site komt goed van pas Roche , bedankt hiervoor. [:)]
Ondertussen bij een andere Gamma de plooidinges gehaald. Alles nog eens goed nalezen en dan....aan de slag gaan.
[:D][8D]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Rochevalien

#14
Ook in dit wereldje zijn er artisans die af en toe iets op de markt brengen,zoals David Provan met veldspoor wissels op schaal 1/35 :

http://www.david.provan.btinternet.co.uk/narrow_gauge_model_railways.htm//

maar eigenlijk kan je dit ook gewoon z?lf maken,ik geef het dan ook gewoon mee als informatie.

Gerrit