Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

MessZug in H0

Gestart door dani, 06 maart 2015, 11:07:30 AM

dani

Ik vond niet meteen een rubriek over het "verbouwen" van bestaande modellen.....  dus hier maar neergeplant.
Het is niet echt "superen" of verbeteren, maar ja, ik moest mijn ei toch ergens leggen :-)

Ik heb intussen een aantal meetwagonnen kunnen bemachtigen, o.a. 
1 van Märklin (49960) die de snelheid van de trein weergeeft  (alsook afgelegde afstand en dergelijke)
1 van Märklin (49961) die geschikt is om bovenleidingen te testen
1 van Roco (54304) met Messwagen opschrift en kleurstelling maar geen speciale functie

Zelf ben ik intussen nog bezig met het in elkaar knutselen van een simpele "meet"-wagon voor het meten van verkanting en helling op de baan. (met 2  mini waterpasjes kruislings op elkaar)

Daar hoort dan uiteraard ook een bijhorende lokomotief in de overeenkomstige kleurstelling bij !


Mijn keuze is gevallen op een oude BR216 van Märklin.  Ik had die ooit gekocht voor 25 euro (een reeds vervuilde analoge versie), er een decodertje in geplant (Tams LD-W) en hem knalrood gespoten.    Miskleun !!!!     

Dus dat rood er af, en een laagje (of 4)  "Lufthansa Gelb" er op...  Dakje in het "Eisen" kleur, en dan wat weatheren, roosters kleuren en dergelijke.


Terwijl ik toch bezig ben, heb ik ontdekt dat er nog wat ruimte vrij is in de cabine, en ik dus in principe (mits aanpassing van de voeding en bediening)  ook nog een mini camera kan plaatsen.  Dus dat is de uitdaging om die "lighter cam" nog in te bouwen.


Foto's volgen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

een paar beelden om mee in de stemming te komen...

(de decals liggen al klaar en ik ga één dezer dagen eens een dry brush en wet wash proberen....)

1. het binnenwerk van de  "lighter cam".   De USB aansluiting wordt er af gehaald.  De houder voor micro SD kaartje komt naar buiten, de batterij blijft, maar de eigenlijke camera zal wslk langere draadjes krijgen.  Fijn soldeerwerk dus, een uitdaging voor mijn lompe poten.   De drukknopjes voor  "on/off/reset/start/standby/picture mode/..."    (dat gebeurt allemaal met maar 2 knopjes en combinaties daarvan ) zullen worden overgenomen door een ATTiny85 microcontrollertje en een paar transistortjes.   Dan moet er ook nog een 5V voedingetje bij en een IR ontvangertje.    Alhoewel ik momenteel nog twijfel over de aansturing : ofwel met een IR afstandsbediening ofwel met een DCC commando via de centrale.   Dan zou eventueel een functiedecoder ipv een ATT85 kunnen volstaan, maar hoe programmeer ik die dan dat hij 3 of 4 pulsen ineens geeft, of dat hij 2 of 5 seconden signaal vasthoudt...   Enfin, dat zien we dan wel weer.  printje met  ATT85 (8 pins IC) en  Optocoupler (ook 8 pins ic) is maar even groot als de decoder.




2. Even de camera bij het onderstel van de trein gelegd.  Zoals te zien is : nog de originele 3 polige  AC motor, in combinatie met de LD-W-32 die al eerder werd  ingebouwd.   Ondanks de "voorhistorische motor" rijde dit lokje eigenlijk nog vrij goed.  De verlichting van de Lok is al uitgevoerd met wit-Rood wisselende LEDs. (die zitten in de kap ingewerkt)




3.  na 1 lichtgrijs grondverfje en 2 laagjes Lufthansa Gelb  hebben we al een idee van hoe het wordt...



4.   na 4 lagen geel, en het dak (met het penseeltje) in  "Ijzer grijs) geverfd...   De dakranden worden nog met zwart afgelijnd.  En dan kunnen we decals plakken en vervuilen, waarna de (matte) vernis er over kan.





De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

en even de samenvatting van de wagonnen die er achter komen  (behalve dan de zelfbouw  waterpaswagon)

de  Roco :


de Märklins :



De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

#3
ik heb een beetje een "dilemma" over het geheugen...  Steek ik de Micro SD op het printje en breng ik gewoon een USB aansluiting naar buiten op de trein, of voorzie ik een sleufje  in de lok waar de SD kaart in gestoken wordt...   daar zal nog even moeten worden over nagedacht, net als over de bediening via  IR of DCC.   Misschien probeer ik allebei (DCC en IR) maar ik vrees dat de drivers een probleem zullen vormen, wegens beperkt geheugen van het chipje.

Enerzijds is IR wel heel makkelijk en "bij de hand", anderzijds werken de 2 Märklin meetwagens allebei met een  decoder dus via de centrale.    dus ja.....   we zien het wel.   IR is programmeertechnisch het makkelijkste, maar je moet dan wel de trein kunnen "zien" om aan/uit te zetten.  Dus bvb opname starten in een schaduwstation of tunnel is uitgesloten.   Dat kan natuurlijk opgevangen worden door dervoren te starten en dan nadien op de pc het filmke te bewerken;
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

SuSke

Zal een mooie uibreiding zijn op je baan en na je vorige exploten zal dit ook wel in orde komen.
En wat die
Citaat van: dani op 06 maart 2015, 11:22:42 AM
een uitdaging voor mijn lompe poten
;) betreft, ik vermoed dat er meer met dat probleem te kampen hebben. Die micro-elektronica wordt niet voor niets met robots in elkaar geprutst.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

dani

bedankt voor het hart onder de riem, Frans ....   ik ga mijn best doen !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

eerst en vooral de decals gemaakt en aangebracht... en de dakrand zwart gemaakt.





En dan het onderstel even wat "gebruind" met dry brush.






uiteindelijk roosters gezwart, en een eerste drbrush en wetwash op de kas.   Niet zo bijzonder geslaagd moet ik zeggen .....
Dat wordt toch flink wat bijwerken !  En eerst zo veel mogelijk verwijderen

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

loebaske

Komt in orde Dani....beetje bij beetje

Jurgen

Ik zie vooral dat je jezelf aan het uitleven bent op die loc. Dat is het belangrijkste, want ik kan niet echt zeggen dat ik het mooi vind. Maar dat is smaak en die is voor iedereen anders.  :)

En neen, dit is geen schop tegen de schenen!  ;)
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dani

inderdaad, "mooi" is het niet....  nog niet.
En zoals je zaegt Jurgen....  dat is voor iedereen iets anders.  Helemaal gelijk in.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Na het verwijderen van de eerste poging tot weatheren, heb ik beslist dan maar in stilte voort te doen.
Hier mag een slotje op....
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Jurgen

Citaat van: dani op 15 maart 2015, 08:30:55 AM
Na het verwijderen van de eerste poging tot weatheren, heb ik beslist dan maar in stilte voort te doen.
Hier mag een slotje op....

Dit komt toch niet door mijn reactie hé Dani, want dat is niet de bedoeling.
Laat je vooral niet ontmoedigen, want ik was wel van plan om dit draadje te blijven volgen. Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand mij verbaasde met het uiteindelijke resultaat.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dani

neen Jurgen, zeker niet...  je had het er trouwens ook duidelijk bij gemeled dat het geen "aanval" was.

Maar ik heb besloten het even te laten rusten, en dan de draad op te nemen  (ook figuurlijk).   Eerst nog wat bijscholen over weathering.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.