Lima loc op Tillig Elite sporen

Gestart door Cozzy, 05 maart 2015, 13:12:03 PM

Cozzy

Hallo,

even een vraagje mbr Lima locs.
Ik gebruik zelf Tillig Elite sporen en weet dat de lima rijtuigen van wielen dienen gewisseld te worden om netjes te kunnen rijden. Dit heeft te zien met de flenzen die te hoog zijn waardoor ze de Tillig rail raken.

Wat ik mij afvraag is of een Lima loc van hetzelfde fenomeen last heeft? Bv. de Lima Hle 21/27 of de mooie oranje TGV of de varkensneus?
Heeft iemand daar ervaring mee?

Alvast bedankt voor je feedback!
Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Klaas Zondervan

Het hangt er vanaf hoe oud die modellen zijn. In het begin had Lima inderdaad te hoge flenzen. Maar op een bepaald moment volgden ze de Morop normen, en kunnen ze op alle gangbare sporen rijden. Ik weet niet vanaf welk moment ze de flenzen hebben veranderd, maar het zal omstreeks 1970 geweest zijn.

Brunel

#2
Citaat van: Klaas Zondervan op 05 maart 2015, 17:28:14 PM
... maar het zal omstreeks 1970 geweest zijn.

Nee, een stuk later. Nem 310, de standaard waarin dat wordt geregeld, dateert volgens mij pas uit 1977 en niet alle fabrikanten zijn zich daar onmiddelijk aan gaan houden.

Bedoel je misschien omstreeks 1990? Dat zal kloppen wat Lima betreft.

Het betekent dat je er bij modellen die al lang geleden door Lima zijn ontwikkeld, weinig van kan zeggen. Van modellen naar Nederlands voorbeeld weet ik dat er oude exemplaren zijn met hoge flenzen en latere producties met lagere flenzen. Zeker bij de TGV en de varkensneus zal dat ook het geval zijn. De kleur van de doos is een aanwijzing. In de jaren negentig gebruikte Lima van die donkerblauwe dozen.