TMD yard

Gestart door dani, 03 maart 2015, 12:29:44 PM

dani

Ik ben  van plan om mijn baan nog wat uit te breiden met een TMD yard.  (Traction Maintenance Depot).

Deze zou in het verlengde van mijn SchiebeBühne komen  en eigenlijk een "open" stuk van de baan invullen.

De bedoeling is dat het normaal "dicht" ligt, maar in geval van problemen, ontsporingen of werken aan de industrie zone, de containeroverslag of het Bahnwerk of schaduwstation,  zou deze extra plaat gewoon scharnieren naar boven zodat ik alles nog kan bereiken.

Even een ballatje op gooien wat jullie vinden van het "baanplan".   De  Bühne is al "vast" en gebouwd (rood deel) dus dat is even buiten discussie.  Het gaat om het nieuwe deel links van de tekening.

Hier op zou een dubbele lokloods komen, en verder een Diesel Tankstelle, en nog wat andere spulletjes.  Geen uitgebreide scenery, want bij het omhoog klappen zou er wel wat schade kunnen ontstaan anders...






Even de kleuren verduidelijken :

* blauw = het bestaande spoor dat naar het schaduwstation loopt  (1 niveau lager)
* groen : het nieuw aan te leggen gedeelte
* rood = Schiebebuhne met doorgaand en opstelsporen
* zwart = bewegend deel van de buhne


Boven het blauwe deel liggen nog eens 3 doorgaande sporen (rechts van het TMD) van de Noord-Zuid as  / een aftakking
Onder het bieuwe deel ligt het Bahnwerk   (links van het TMD)


Als je wil kijken hoe het er in zijn geheel uit ziet, zie allereerste plan in het "Dani's world" draadje.  Het komt eigelijkn in de open ruimte links . tussen blokken  05-06-08 en 12  (05= Buhne, 06=transit as N-Z, 08=BahnWerk, 12=industrie / schaduwstation



De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

loebaske

Dani, je kan nu al niet meer binnen bij jou en je gaat nog uitbreiden....

dani

ik heb nog een grote bak met M sporen en C sporen en die moeten op .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

Dani, in dat plannetje zou ik wel nog een extra wissel voorzien na de rolbrug. Zo moet je niet telkens over de rolbrug om op het groene gedeelte te komen. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dani

goeie tip Olivier, waarvoor dank !

Dat is zeker te overwegen, vooral als e rolbrug "in gebruik" is.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

Citaat van: dani op 05 maart 2015, 11:00:19 AM
goeie tip Olivier, waarvoor dank !

Dat is zeker te overwegen, vooral als e rolbrug "in gebruik" is.
Ik weet enkel niet of het haalbaar is met marklin's geometrie, daar de sporen nogal ver uiteen liggen, je kan natuurlijk altijd het afbuigende stuk van je wissel inkorten, opdat de rechte stukken dichter bij mekaar komen te liggen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dani

ze liggen inderdaad wel vrij ver uiteen, en het blauwe spoor ligt dan weer vrij dicht bij het groene, dus met standaard wissels gaat het niet lukken.  Ik kan wel overwegen om het groene deel wat op te schuiven zodat een standaard wisselpaar er tussen past.  Ik kan voorlopig nog wel wat schuiven en spelen met de plaatsing. 
Het is nog maar een idee, dus zal nog een hele tijd duren eer het effectief wordt uitgevoerd.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Citaat van: dani op 03 maart 2015, 14:31:22 PM
ik heb nog een grote bak met M sporen en C sporen en die moeten op .

Dat vind ik persoonlijk een vreemd argument voor een uitbreiding van een treinbaan
Je kan die rails ook verkopen, of er iemand een plezier mee doen ...
Naar mijn mening hoort een treinbaan te zijn wat je wil bouwen, en niet iets waar je al je spullen in kwijt kan  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

#8
dat heet HUMOR,  Gerolf...  als je de voorgaande post van Eric gelezen had, dan had je 'm misschien gesnapt ...

Anderzijds gaat niet iedereen met een lach door het leven zoals ik.
Meningen verschillen....   maar het sleutelwoord is blijkbaar toch BOUWEN.   dat is zo te zien het enige raakpunt.

CiteerJe kan die rails ook verkopen, of er iemand een plezier mee doen ...
da's waar...  maar als ik ze ging weggeven of doorsjassen, dan had ik ze inde eerste plaats al niet gekocht toch.
En aangezien ik een pak meer rollend materieel heb verzameld in die 4 jaar dan dat ik op de baan kan zetten, zal ik dat misschien ook maar meteen uitdelen.  We spelen Siterklaas vandaag.



Nee, even serieus :   het is allemaal deel van een plan.  Geen "baanplan", maar een "bouwplan".   Ik ben iemand die meer plezier beleeft aan het bouwen dan aan het rijden.  (is al vaak gezegd).    Ook met mijn andere hobbies is dat zo.  Ik lig liever 3 dagen ONDER een oldtimer te sleutelen dan een 3 u mee rond te rijden.  Hoewel dat ik dat ook wel regelmatig doe, als ik na het sleutelen zeker ben dat alles veilig en goed is .  Snap je de analogie ?   Een verstandig man als jij begrijpt zeker wta ik bedoel.     Alleen jammer dat ik een chaoot ben.....  en me niet aan de regeltjes of de realiteit houd bij het "baanbouwen".
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

Citaat van: dani op 05 maart 2015, 11:58:41 AM
ze liggen inderdaad wel vrij ver uiteen, en het blauwe spoor ligt dan weer vrij dicht bij het groene, dus met standaard wissels gaat het niet lukken.  Ik kan wel overwegen om het groene deel wat op te schuiven zodat een standaard wisselpaar er tussen past.  Ik kan voorlopig nog wel wat schuiven en spelen met de plaatsing. 
Het is nog maar een idee, dus zal nog een hele tijd duren eer het effectief wordt uitgevoerd.
Je kan er ook in snijden, maar ik weet niet of marklinrails dat wel zo leuk vinden.
Zelf heb ik ook al stukken van mijn wissels zitten snijden, maar dat was dan om een realistischer hart op hart spoorafstand te bereiken.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

Citaat van: dani op 06 maart 2015, 09:50:51 AM
dat heet HUMOR,  Gerolf... 

OK - ik had hem niet snel genoeg door  :-[

Waarschijnlijk door ervaringen met mensen die een baan bouwen en er zoveel mogelijk rails in willen wurmen
=> en zo op het verkeerde been gezet ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

nu ja,  het is ook wel zo dat er voor de beschikbare oppervlakte eigenlijk relatief veel rails liggen hoor, dus helemaal ongelijk had je niet :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.