Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

serie F wagons - Fds-Fcs enz

Gestart door loebaske, 28 februari 2015, 08:59:39 AM

loebaske

Nog eens een nieuwe topic omdat het niet alleen inhoudelijk over weatheren gaat, maar ook hoe je uw wagens uitpakt en weer in elkaar steekt nadat bepaalde onderdelen een likje stof hebben gehad.

De eerste die aan de beurt komt is een Fcs


foto > Mark7758

Niet alle model wagons kan je demonteren, voordeel is dat je onderdelen beter kunt verweren, daar waar je normaal niet bij kunt...




De kuip is bevestigd met klipsen op het chassis, als je op kop kijkt is dit geen mooi zicht, dus gaan we die verwijderen, je kan die afsnijden, toch beter afzagen, is nogal een dikke massa, dat afzagen doe je best met een figuur zaagje.
Met rood bruine verf de afgezaagde plaats behandelen, nadien kan je de hele kuip waschen, ook is er nu de mogelijkheid die plaatsen te behandelen waar je normaal niet bij kunt.



Begin met het chassis te bevuilen met verdunde zwarte verf, laat dit gerust in alle hoeken en kantjes inlopen, wat teveel is kan je met een wattestokje afdippen, nadat het droog is kan je beginnen met roestsporen aan te brengen, doet je met dry brushing, daarop kan je lichtgrijs tamponeren, nadien met donker bruine wash (vallejo 76.514) in strijken.



De stort bakken behandeld je met lichte roest verf, nadien in het midden lichtgrijs met dry brushing om te eindigen met iets donkerde roest in het midden, ook weer dry brushing.



Het klein stort klepje doet je op de zelfde wijze.








Metpetergaathetbeter

wanneer is uw eerste artikele voor de MSM klaar ? Je hebt een pm !

goe bezig moat! ;)

loebaske

#2
De bovenste schuif is enkel wat bevuild aan de rand, door dat deze uitneembaar is kan je die perfect dry brushen, anders kan je dit niet doen zonder andere delen te raken met de borstel.



Is de beurt om de kast weer samen te voegen en te weatheren, voor je dit doet kan je best een stukje pluimkarton plaatsen in de bak om nadien het grint in te ljmen, zorg dat de binnen rand van de schuine opstand langs de binnenzijde al een dun laagje grijze verf heeft gekregen, want je kan die niet vullen met grind tot aan de rand en anders zie je zo een blinkende rode binnenkant.



rondom geef je de kast een laagje zwarte wash, het teveel dop je weg met een watte stokje, zo gaat je verder tot je tevreden bent van uw resultaat, laat tussen elke laag voldoende opdroog tijd anders meng de eene laag met de andere. als afwerking breng je lichtjes grijze dry brushing aan, overdrijf niet want het is een grind en geen kalk wagon!!!
Voor je de kast terug op het chassis kleeft (seconde lijm) dien je de bedienings staven terug te monteren, je heb een linkse en rechtse, verkeerd gemonteerd krijg je die niet in de houder.



De opstap reling in plastiek heb ik vervangen door messing staafje, het insteek gaatje is wat te groot zoals je merk op de foto, eens op de rails merk je daar niets meer van, de volgende keer zal er een klein stukje krimpkous geplaatst worden...



Nu kan je de onderste loskleppen monteren, voor je die plaatst en er een dopje lijm aanbrengt, zorg er voor dat je de NEM schacht terug monteerd, reden is dat je anders gepruts is om het veertje achter het haakje te plaatsen.







loebaske

Kleine details kan je accentueren met dry brushing zoals de veren en houders, terug de opstapplaat met ladders monteren, daar waar je vet & olie moet aanbrengen zijn aan de beurt..







Zo ziet het eruit, nog de wielen plaatsen, eerst gebruiks sporen aanbrengen..





Tijd om de wagon te vullen met grint, daarvoor heb ik gebruik gemaakt van Woodland Fine Gray B75


Michael

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

loebaske


philippe_007


OlivierV

Geslaagd werkje Eric.

Precies ook een buffertje kwijt op de foto te zien. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dani

ik heb zo een 25 tal wagons te "vervuilen", wat gaat me dat kosten ?

Nee, serieus, dit is een heel mooi voorbeeldje, maar om dat  te doen "in opdracht" zou wslk onbetaalbaar zijn.
Fijn dat mensen de tijd nemen om dit te doen... Bij mij is het nog allemaal "winkelnieuw" en plastiekerig.

Sommigen vinden dat "weathering"  de waarde van je originele materieel verlaagt, maar het oogt wel veel mooier en realistischer !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

loebaske

Dani, dat is verdorie altijd het probleem, wat gaat het kosten...aan zo een weathering (ook al is het serie) ben je toch een paar uur zoet, omdat ik bijna niets met de air brush doe, is anders maar wat stof!!!! details zoals vet en olie, regen sporen, roest enz enz die breng je aan met de borstel, tijd kruip er ook in dry brushing....

Weet het Olivier dat er buffers ontbreken....en ook de wielen...gaat hem over de vulling  ;) ;)

Rangeerduivel

Citaat van: loebaske op 05 maart 2015, 12:23:58 PM
Dani, dat is verdorie altijd het probleem, wat gaat het kosten...

Moest ik het kunnen,ik deed het gratis voor vrienden...! ;D ;D ;D

;)

Val-Rikard

Dat ziet er bijzonder 'echt' uit !  :P
Dat is ook nog een werkje dat mij te wachten staat.

bollen neus

Citaat van: loebaske op 05 maart 2015, 12:23:58 PM
Dani, dat is verdorie altijd het probleem, wat gaat het kosten...aan zo een weathering (ook al is het serie) ben je toch een paar uur zoet, omdat ik bijna niets met de air brush doe, is anders maar wat stof!!!! details zoals vet en olie, regen sporen, roest enz enz die breng je aan met de borstel, tijd kruip er ook in dry brushing....

Weet het Olivier dat er buffers ontbreken....en ook de wielen...gaat hem over de vulling  ;) ;)

Dus je beweerd dat met air brush vervuilen enkel wat "stof" is? Hallo nen goeie bril kopen dan hé Eric, je hebt al veel gemist dan.
Doe mengeling van methodes en met nog ander resultaten maar om zo effe eens te verkondigen dat het "alleen wat stof" is daar ben je dus radicaal verkeerd in hoor.Had je dit ook al zien schrijven in ander draadje vandaar dat dit ik dit even toch wil kwijtraken.
Natuurlijk iedereen doet het op zijn manier maar als jou wagon voorbij rijdt ga je de binnen kant van uw ladderke ook nie zien hé? Of zie ik niet goed dan?
Den Eric.

loebaske

oooh Rudy eens één a twee wagontjes doen, daar maak ik geen probleem van, als het gaat over 25 en meer...tja, je heb de verfjes, de belading en vergeet die penseeltjes niet, die gaan niet zo lang mee dan je dacht, over enkele weken weer nieuwe gekocht en voor een dergelijk goed gerief betaal je al gauw 3.75€ stuk...
En zoals Olivier reeds aanhaalde " er ontbreekt een buffer" oeps waar is die??? ja..ergens en hopen dat die terug boven water komt, zo niet kan ik uw wagon niet terug geven met ontbrekende buffer, dus maar een ander plaatsen....men durf tegenwoordig al 0.95€ cent rekenen voor één stuk  :) :)
Waar eindig dit?? OCMW bijdragen uit eigen zak???
Heb ook al draaistellen naar de kl...ten geholpen, voor mezelf pas ik daar wel een mouw aan, maar voor een ander????
Is allemaal niet simpel om dit te doen voor een hele reeks wagons voor een ander!!!
Ooit was er iemand die weathering deed op bestelling (zie oude MSM) bestaat dit nog?? en rijk ga je er niet van worden, integendeel...

Idd. Rik, dat was zo ook een werkje die ik steeds uitstelde, geluk met een ongeluk kon ik dit nu eens doen...er staan er nog een hele reeks te wachten (+/- 200 stuks) en neem het van me aan...het hang soms je keel uit....variatie is dan belangrijk, eens iets anders bevuilen...
Ook niet elke soort wagons gaan vlot over de werktafel, meeste werk heb je aan kolen-grind-kalk-erts wagons....


philippe_007

Tja, dat is het probleem bij de meesten,
we kopen materiaal, maar vervuilen, daar wachten we mee tot...
En als je dan de knoop hebt doorgehakt en er "durft" aan te beginnen dan heb je een collectie dat je het einde er niet meer bij ziet....

Een raad aan de beginnende modelbouwer/verzamelaar, telkens je iets koopt direct vervuilen  ;D ;D ;D ;D