Begonnen met het maken van een nieuw sporenplan - Feedback + opmerkingen welkom!

Gestart door Fretbol, 25 februari 2015, 15:44:01 PM

Michiel

Frans, ik herinner me nog levendig jouw indrukwekkend baanplan van 2007. Ik was echt onder de indruk. Jammer genoeg zijn de beelden in het draadje dat je hierboven refereerde niet meer zichtbaar. Is dat nog te herstellen?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

centauri167


SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Fretbol

Citaat van: Michiel op 26 februari 2015, 11:34:53 AM
Dit lijkt me op zicht een correct en functioneel plan, maar heb toch een paar (rand)opmerkingen:

  • Welk tijdperk streef je na? Modern (TP IV-VI), dan is dit prima, maar voor vb TPIII ontbreken er nog een paar details.
  • Reikwijdte! Maar dat werd al aangekaart.
  • Het plan is correct maar mogelijk vrij saai op de duur. Ik zou iets meer variatie aanbrengen in het station met vb 1 of 2 kop-perronspoortjes en vb een kleine goederenbundel om goederentrein tijdelijk te laten wachten, of vb een onderhoudstrein even af te stellen.
  • Ontwerp de twee schaduwtations zodanig dat uitbreiding van het aantal opstelsporen vrij makkelijk kan gebeuren. De plaats heb je al.
  • Ik vind de ligging van de stationsaanluitingen parallel aan de baanrand een beetje storend. Het station ligt mooi in een boog, maar dan heb je twee wringend-saaie rechte stukjes net buiten het station. Dat zou iets vloeiender kunnen, naar mijn smaak.
  • Wat zijn die korte kopspoortjes rechts-onder, in het verlengde van de perronsporen?
Maar nogmaals, mijn opmerkingen zijn eerder gevit, want dit plan sluit al goed aan met je uitganspunt: automatisch rondjes rijden zonder veel rangeerwerk.

Michiel,

De modelbaan zal niet strikt in een bepaald tijdperk gebouwd worden, maar ik richt me vooral op tijdperk V-VI met nu en dan wat ouder materieel ingezet op een museumlijn/depot.
Het basisplan is inderdaad redelijk 'saai' maar ik probeer er hier en daar wat extra variatie en rangeermogelijkheden in te verwerken. De sporen die parallel aan de rand liggen kunnen inderdaad beter in een vloeiende boog gelegd worden. De kopspoortjes rechts zijn ook nog niet definitief, boven de spiralen heb ik links en rechts plaats om nog wat rangeersporen of een fabrieksaansluiting te maken maar op het plan zijn deze nog niet echt uitgewerkt.

Fretbol

Citaat van: SuSke op 26 februari 2015, 17:34:16 PM
bekijk het plan dan even hier:



Frans,

Heel mooi en interessant baanplan! Wat zijn de afmetingen hiervan? ik veronderstel dat de stukken in het midden uitgenomen kunnen worden om overal bij te kunnen?
Zeker een mooie inspiratiebron voor het maken van een sporenplan, er kan veel gereden worden en er zijn veel rangeermogelijkheden  :)

SuSke

Het past in een kamer van 4,00x3,20m met de deur linksonder er een bedienings/werk tafel rechtsboven.
De baan zelf is 3,50x2,70m. Zeer optimistich met een doorgang van 0,50m tussen de baan en de muur.

Had indertijd voor diezelfde kamer nog een paar andere plannen ontworpen, maar moet nakijken of ik daar indertijd ook jpg's van gemaakt heb en in mijn "foto-emmer" gestopt heb.

Maar ik ben een favoriet van sporen de verdwijen en op de meest onmogelijke plaats terug zichtbaar worden  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

mahtoska1

Een ander idee.
Als je baan aan 2 zijden berijkbaar is, kan je in het midden een wand plaatsen. Aan de voorzijde maak je het station met eigen achtergrond, aan de achterzijde een parade baan met eigen achtergrond.

Fretbol

Citaat van: mahtoska1 op 28 februari 2015, 01:45:44 AM
Een ander idee.
Als je baan aan 2 zijden berijkbaar is, kan je in het midden een wand plaatsen. Aan de voorzijde maak je het station met eigen achtergrond, aan de achterzijde een parade baan met eigen achtergrond.

Op zich een goed idee, maar helaas is de ruimte niet breed genoeg hiervoor. Als ik aan beide zijden voldoende ruimte wil hebben om rond de baan te lopen dan blijft er voor de baan zelf niet genoeg plaats over  :-\

Fretbol  ;)

Fretbol

Ik heb alle tips en suggesties eens proberen toe te passen op het basis-sporenplan en heb nu een plan dat er al wat beter begint uit te zien:

De totale lengte is nog steeds 10 meter maar de schaduwstations liggen nu vlak boven elkaar en zijn identiek op beide niveaus. Elk spoor is 7 m lang maar de totale breedte is slechts zo'n 45 cm.
Qua bereikbaarheid zie ik daar dus niet direct grote problemen.

Het station is ook wat verplaatst en is op het breedste punt 60 cm. Ik heb ook een lang paradevak voorzien aan de voorkant maar hierdoor komt de bereikbaarheid van het station wel in het gedrang. Door het paradevak liggen de achterste sporen van het station op bijna een meter van de voorkant. Misschien is het een optie om het stuk met het paradevak zo te maken dat het eenvoudig af te nemen is in enkele losse stukken?



Ik heb wel een probleem met dit nieuwe sporenplan qua geloofwaardige opbouw van de scenery: In het oorspronkelijke plan (dus zonder paradevak) was het de bedoeling om het station op een verhoogde berm te plaatsen en een niveau lager (straatniveau) een stationsplein aan te leggen met een tramhalte en enkele bushaltes. Als ik dit op dit nieuwe plan wil behouden zou het paradevak dus nog een niveau lager moeten komen en zou het bovendien redelijk dicht voor het station passeren. (zie onderstaande tekening). Dit is niet echt een probleem bij modelbanen die in een berglandschap gesitueerd zijn maar op een belgische modelbaan lijkt me dit eerder raar? Tenzij iemand een idee heeft hoe dit op een geloofwaardige en realistische manier is op te lossen?



Aangezien ik een modelbaan met een groot station wil bouwen is een redelijk drukke stadsomgeving zeker iets wat mogelijk is. Ik denk dan qua sfeer en setting aan het prachtige minibaantje Post 7 van Thierry Lateste (zie MSM nr 100) waarbij sporen op verschillende hoogtes over een kanaal liepen. Misschien is het mogelijk om het paradevak in een stedelijke omgeving wel realistisch in te bouwen op korte afstand van een station?

SuSke

Stop je paradespoor onder de grond  ;) met zicht langs de voorzijde - genre kanaaltunnel, diabolo, Antwerpse N-Z of zelfs de Brusselse N-Z.
Dan kan je boven het paradespoor een lekker drukke stad bouwen met trams en bussen en mensjes en ... zonder last te hebben van het paradespoor en kan je het zelfs een stukje naar achter brengen.

Zomaar een wild gedacht.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Fretbol

Citaat van: SuSke op 02 maart 2015, 22:00:47 PM
Stop je paradespoor onder de grond  ;) met zicht langs de voorzijde - genre kanaaltunnel, diabolo, Antwerpse N-Z of zelfs de Brusselse N-Z.
Dan kan je boven het paradespoor een lekker drukke stad bouwen met trams en bussen en mensjes en ... zonder last te hebben van het paradespoor en kan je het zelfs een stukje naar achter brengen.

Zomaar een wild gedacht.

Frans,

Aan deze optie had ik ook al gedacht ... maar dan kan ik het paradevak zoals in het eerste ontwerp beter gewoon weglaten. Dat scheelt me dan enorm veel tijd en geld  :) Een ondergronds spoor vind ik op sommige modelspoorbanen wel geslaagd als het een (metro)station betreft maar een volledig paradevak van 6-7 m lengte onder de grond stoppen gaat misschien net iets te ver  ;D

Als er een paradevak komt is het wel de bedoeling dat de treinen grotendeels mooi in het zicht rijden, liefst ongeveer op ooghoogte

SuSke

Draai het dan om en zet je paradespoor achter je stationsbundel.
Ik kan je spoorverloop van je paradespoor niet goed volgen op het plan van het schaduwstation 1.
Er klopt ook iets niet met de sporen doe vertrekken uit schaduwstation 2, die lopen in een rondje en dan... ??
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

OK, de knopen een beetje ontwart.

De linker spiraal draait een aantal toertjes van 12cm0 naar 72cm terwijl op ongeveer 100cm het spoor van het paradespoor er rondom loopt.

De rechterspiraal maakt 1,5 ronde om van 120cm naar 102cm te komen in het paradespoor waarna je paradespoor verder zakt aan de linkerkant naar 92cm en een zo een lus maakt onder de rechterspiraal.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michiel

Ik zou het paradespoor ook niet bovenaan door de stad laten lopen. Dat krijg je nooit geloofwaardig, en technich wordt het ook een lastige onderneming omdat je schaduwsporen dan niet laag genoeg kunnen liggen om er nog handig bij te kunnen.

Je kan wel een dieper liggend paradespoor aanleggen, dat als een vitrine langs de voorkant van je baan loopt, met een eigen scenerische invulling.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)