Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Locdecoder en functiedecoder laten samenwerken op Ecos

Gestart door Huugooke, 25 februari 2015, 15:19:06 PM

PietB

Citaat van: Michael op 26 februari 2015, 07:40:29 AM
maar de Ecos is het vernuft van ESU, die maken het allemaal net iets anders.
Leve de vooruitgang.
Goed om te weten Michael, ik wil nl op termijn een andere centrale kopen.
Maar dat wordt nu zeker geen Ecos. Want aan zelfdenkende en zelf doende apparaten heb ik een bloedhekel.

grt Piet.

dani

#16
als je door middel van CV's  je functie uitgangen op je functie decoder in een andere range mapt dan die van je  lokdecoder mag er geen probleem zijn.

Dan programmeer je eerst je locdecoder op adres X en je functiedecoder op adres Y, zet bvb de functie uitgangen gemapt naar  0,1,2,3 en 4  voor de lokdecoder en naar 5,6,7,8,9,10 voor de functiedecoder .  Nadien koppel je de lokdecoder af, wijzigt het adres van de functiedecoder naar X, koppelt lokdekoder weer aan en klaar...   Je stuurt dan het geheel aan met  adres X

Niks dubbeltraktie, niks extra adres....  gewoon even logisch nadenken.
Think outside the box, soms moet je even een omwegje maken zoals bij de torens van Hanoi  :-)

WEL ONTHOUDEN dat als je ooit je decoders wil herprogrammeren, dat je ze dan apart weer moet benaderen.


OPGELET : dit werkt enkel bij decoders die zich niet zelf aanmelden (dus geen MM4 of Mfx).  Maar als je wat de weg kent in je decoders kan je dat automtisch aanmelden wslk wel afschakelen.  Daar heb ik zelf geen ervaring mee, ik gebruik maar heel weinig mfx'en
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Dani: Maar dan heb je nog altijd twee decoders met hetzelfde adres, en dat wil Ecosje niet.
Piet: In het begin ook dikwijls op gevloekt, maar het heeft zo zijn voordelen. En nogmaals, de eerste regel: RTFM, best al doende.
Ik heb met dat ding bokken en kemels geschoten die ik hier zelfs niet durf vertellen, alleen maar omdat ik dacht dat ik het beter wist.

dani

als je mijn werkwijze gebruikt met decoders die zich niet zelf aanmelden en niet "terugbabbelen" naar de centrale, heeft "ecosje" het zelfs niet door dat er 2 met zelfde adres op het spoor zijn.   Dat si mijn ervaring.   2 loks met eenvoudige decoders op het spoor, zelfde adres...  dan rijden ze allebei gelijk.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

#19
Citaat van: dani op 26 februari 2015, 11:03:56 AM
als je mijn werkwijze gebruikt met decoders die zich niet zelf aanmelden en niet "terugbabbelen" naar de centrale, heeft "ecosje" het zelfs niet door dat er 2 met zelfde adres op het spoor zijn.   Dat si mijn ervaring.   2 loks met eenvoudige decoders op het spoor, zelfde adres...  dan rijden ze allebei gelijk.
Die FX v3 is geen babbelaar  :) , heb het geprobeerd met een V4 lopi samen. Toch protest gekregen!
Misschien als je ze vooraf programmeert op een losse programmer. Zal dat eens uittesten.

dani

euh.....   programmeren doe ik toch altijd op een apart programmeerspoor...    dan ben je zeker en veilig.
Daar ging ik wel van uit, dat je geen  POM  gebruikte.   my bad   (Programming on Main)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Rangeerduivel

Een beetje hetzelfde als met de Multimaus,
Je kan maar 1 bepaalde loc een adres geven,maar op het programmeerspoor geef je meerdere decoders een adres,en als die dan tesamen op de baan gezet worden gaan ze allen gelijk reageren als je de genoemde loc oproept.
een MM is uiteraard geen ecos...!

;)

Olivier77

Een goede morgen,

Ik heb hier een type 18 met M6 rijtuigen.
De lichten van het stuurstandrijtuig wisselen toch mooi mee hoor.
Op programmeer spoor gezet, zelfde adres en rijrichting omgedraaid.
Het nadeel is wel dat wanneer ik een andere lok gebruikt voor deze wagons ik het stuurstandrijtuig dan ook het
aangepast lokadres moet geven.

Mvg

Olivier   
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

bellejt

heb die ook.Lok staat op 1860 en M6 met functiedecoder op 1861.Schakeld ook alle verlichtingsmogelijkheden.

dgrr57

Citaat van: Huugooke op 25 februari 2015, 23:43:32 PM
Citaat van: dgrr57 op 25 februari 2015, 23:04:00 PM
Citaat van: Huugooke op 25 februari 2015, 22:21:18 PM
Ecos wil het inderdaad niet aanvaarden.
wat heeft de ECoS hier mee te doen. Je neemt 2 decoders met adres '3', je steekt die in twee locomotieven, je maakt EEN locomotief aan op de ECoS, je plaatst de 2 locomotieven op het spoor en dat rijdt. Nee ?
Als je die tweede aanmaakt op de Ecos weigert die dat: "adres is al bezet".
Hij herkent ook een nieuwe loc met dat adres.
De oplossing is gewoon een multi aan te maken. Poepsimpel: loks uit lijst kiezen en het ensemble een naam geven. je kan per lok de rijrichting veranderen.
Zoals Dani zegt: RTFM  :-[
Goed lezen wat ik schrijf  ;)

Huugooke

Citaat van: dgrr57 op 27 februari 2015, 20:30:53 PM
Citaat van: Huugooke op 25 februari 2015, 23:43:32 PM
Citaat van: dgrr57 op 25 februari 2015, 23:04:00 PM
Citaat van: Huugooke op 25 februari 2015, 22:21:18 PM
Ecos wil het inderdaad niet aanvaarden.
wat heeft de ECoS hier mee te doen. Je neemt 2 decoders met adres '3', je steekt die in twee locomotieven, je maakt EEN locomotief aan op de ECoS, je plaatst de 2 locomotieven op het spoor en dat rijdt. Nee ?
Als je die tweede aanmaakt op de Ecos weigert die dat: "adres is al bezet".
Hij herkent ook een nieuwe loc met dat adres.
De oplossing is gewoon een multi aan te maken. Poepsimpel: loks uit lijst kiezen en het ensemble een naam geven. je kan per lok de rijrichting veranderen.
Zoals Dani zegt: RTFM  :-[
Goed lezen wat ik schrijf  ;)
idem  ::)

dani

helaba... ik heb hier niks gezegd over RTFM hoor....  (toch niet in dit draadje :-)   )
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Citaat van: dani op 28 februari 2015, 09:01:54 AM
helaba... ik heb hier niks gezegd over RTFM hoor....  (toch niet in dit draadje :-)   )
Hier niet nee  ;D
Ik geef je alleen maar gelijk dat dit het eerste is wat je moet doen! ( zei hij met schaamrood op de wangen)

parente4

Hallo is het waar dat je met een ecos controller een volledige layout kan maken met marklin, viessmann en kibri, bewegende elementen
via decoders volledig bestuurd met de esu command station?

Huugooke

Citaat van: parente4 op 04 september 2015, 20:27:03 PM
Hallo is het waar dat je met een ecos controller een volledige layout kan maken met marklin, viessmann en kibri, bewegende elementen
via decoders volledig bestuurd met de esu command station?
Natuurlijk