Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Styreen goed lijmen.

Gestart door PietB, 22 februari 2015, 22:09:35 PM

PietB

Een vraag aan de Styreen cracks:
Mij is geadviseerd om Tamiya Extra thin cement te gebruiken.

Maar deze lijm vervliegt heel snel, als je het opbrengt is er bijna geen tijd om de twee delen bij elkaar te brengen.

Hoe doen jullie dat?

grt Piet.

TBCédric

Bij ons in de club gebruiken wij mek pak of hoe het ook geschreven wordt. Deze is normaal goedkopere dan de tamiya en ik denk dat het minder snel vervliegt. Zou ik wel eens moeten navragen want ik heb er helaas nog niet mee gewerkt.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Rangeerduivel

Piet,
ik heb geen ervaring met dit soort lijm,maar ik denk dat dit hetzelfde is als de Kibri 39996,en ook hetzelfde als MEK-PAK(meestal zelf gemaakt/gemengd)
Het is inderdaad zeer vluchtig,maar ik heb daar een methode voor;
Je strijkt de twee te lijmen delen in met het produkt en voegt ze samen,
dan laat je langs de naad nog een drup of een paar druppels er op lopen.
Door de grote capilariteit dringt het product in de naad,
even aandrukken en klaar...laten nadrogen uiteraard.
Dit soort lijm kleeft niet,maar heeft de eigenschap styreen plaatselijk te laten smelten waardoor je in feite een las céeert die nog sterker is dan gelijmd.
Als je na uitharden de stukken van elkaar zoudt trekken,gaat de las niet scheuren maar scheurt het styreen net naast de las.
Zoals bij gelast metaal ook de las niet breekt maar het metaal net ernaast.
succes met proberen en ondervinden!

;)

Steam.N

Piet, die lijm is mijn NEEB-super-buddy !

ik geef wel toe dat ik meestal wat vrijgevig was, zodanig dat ik stukjes tov mekaar nog even kon verschuiven.
Maar let op: zeker bij dunne stukjes (0.1 ..0.28mm) smelten op de duur weg ...

Nooit spijt gehad, om deze lijm te gebruiken !