Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

vraagje over hobbyking en invoertax...

Gestart door patatje70, 19 februari 2015, 21:24:28 PM

patatje70

ik heb bij hobbyking enkele servos besteld.. het was de bedoeling dat ik die bestelde via het "uk warehouse" ,maar door een onoplettendheid heb ik die per ongeluk in het "global warehouse" besteld, ik had dit niet direct in de mot omdat de prijs identiek was en er slechts een goeie 6 euro verzending werd aangerekend.Toen deze bestelling na een week nog steeds niet was toegekomen(normale levertijd 2-3 werkdagen) ging er een lichtje branden
gisteren kreeg ik dus bericht dat er een pakje was toegekomen(Singapore) op het postkantoor (was niet thuis als de postbode aanbelde)maar dat er 24,41 euro moest bijbetaald worden waarvan 12,41 euro BTW en 12 euro "formaliteiten"
vandaag dus braaf mijn pakje gaan afhalen en  het bedrag betaald
het pakje is dus inderdaad opengemaakt geweest.. nu is mijn vraag ,doet de Belgische douane al die pakjes open of heb ik gewoon "pech" gehad?
mvg Wim

Bolje

Het is op internet te vinden wat de invoertaksen zijn.
Iets in China bestellen hou je best onder de €22. Boven dit bedrag komen er taksen bij.
Vele groeten,
Ronald

centauri167

Citaat van: patatje70 op 19 februari 2015, 21:24:28 PM
ik heb bij hobbyking enkele servos besteld.. het was de bedoeling dat ik die bestelde via het "uk warehouse" ,maar door een onoplettendheid heb ik die per ongeluk in het "global warehouse" besteld, ik had dit niet direct in de mot omdat de prijs identiek was en er slechts een goeie 6 euro verzending werd aangerekend.Toen deze bestelling na een week nog steeds niet was toegekomen(normale levertijd 2-3 werkdagen) ging er een lichtje branden
gisteren kreeg ik dus bericht dat er een pakje was toegekomen(Singapore) op het postkantoor (was niet thuis als de postbode aanbelde)maar dat er 24,41 euro moest bijbetaald worden waarvan 12,41 euro BTW en 12 euro "formaliteiten"
vandaag dus braaf mijn pakje gaan afhalen en  het bedrag betaald
het pakje is dus inderdaad opengemaakt geweest.. nu is mijn vraag ,doet de Belgische douane al die pakjes open of heb ik gewoon "pech" gehad?
mvg Wim

gewoon pech, serieus pech zelfs, via de reguliere post worden bijna nooit pakjes open gedaan, als je dan al pech hebt rekenen ze normaal gewoon de forfait aan, je hebt dus echt dubbel pech ...

Bolje

Vele groeten,
Ronald

centauri167

Citaat van: Bolje op 19 februari 2015, 21:32:48 PM
Hier is het te vinden:
http://www.invoercalculator.be/

Op zich correct behalve dat de kans dat je moet betalen in de meeste gevallen onbestaande is via de reguliere post, via koeriers heb je normaal altijd prijs maar vaak is dat bedrag lager omdat zij "betere" voorwaarden krijgen omdat de staat zeker is van hun geld.

Havoc

Met de gewone post heb je ook altijd prijs als het meer is dan een evelop met bubbelfolie.

Kost is simpel te berekenen en vid je op de website van fgov. (((prijs+verzendkosten)*1.02)*12)*1.21
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Bolje

Citaat van: Havoc op 19 februari 2015, 21:48:28 PM
Met de gewone post heb je ook altijd prijs als het meer is dan een evelop met bubbelfolie.
Ik heb al doosjes gekregen, ook zonder taksen.
Ik denk dat het vooral te maken heeft met het bedrag (waarde of kostprijs) dat de verzender vermeld op het pakje.
Vele groeten,
Ronald

centauri167

Citaat van: Bolje op 20 februari 2015, 07:16:32 AM
Citaat van: Havoc op 19 februari 2015, 21:48:28 PM
Met de gewone post heb je ook altijd prijs als het meer is dan een evelop met bubbelfolie.
Ik heb al doosjes gekregen, ook zonder taksen.
Ik denk dat het vooral te maken heeft met het bedrag (waarde of kostprijs) dat de verzender vermeld op het pakje.

Bij de reguliere post heeft het te maken met: de omschrijving, de vermelde waarde, het land van afkomst ( soms ook de afzender ), de grootte van het pak en dan nog steeds de pechfactor want slechts een zeer gering deel krijgt een controle; de overgrote meerderheid van de kleine pakjes glipt er gewoon door of krijgt het forfait aangerekend.

patatje70

dubbel pech dus..maar fouten zijn er om uit te leren,dus volgende keer dubbel checken dat ik ze wel degelijk uit Groot-Brittanie laat komen... kleine troost,met die extra kost heb ik ze nog niet duurder betaald dan bij  de Belgische handelaars... maar dat is een andere discussie,bedankt iedereen voor de reacties

Fastfly

Er spelen verschillende factoren een rol:

- land van oorsprong
- aard van de goederen
- waarde van de goederen (en transportkosten !)
-bestemming van de goederen (wat je ermee gaat doen)
- koper is particulier, rechtspersoon met al dan niet vrijstelling/verlegging van BTW ,....


Bovenstaande zaken zullen bepalen wat en hoeveel je betaalt. Nl.:

-invoerrechten
-BTW
-dossierkosten, ....

Oorsprong en aard van de goederen bepalen meestal of je al dan niet invoerrechten moet betalen (en hoeveel: percentage).  Een aantal zaken die je bv. uit China of de VS laat komen zijn bv. vrijgesteld (vraag me even niet dewelke).
Hier geldt ook nog een drempel: zoiets rond de 20 euro, daaronder ben je vrijgesteld.

BTW betaal je zowiezo.

Dossierkosten betaal je dan aan het bedrijf dat deze 'inklaring' regelt. (De Post, DHL, ....)

De afzender (verkoper) is sowieso verplicht om 'exportfacturen' te maken, vandaar dat de transportbedrijven weten wat er verrekend moet worden.
Bijkomend staan de transportbedrijven onder sterke druk van de douane om regelmatig controle te doen van de goederen (m.a.w. kijke wat in de doos zit effectief overeenkomt met de papieren).  Er zijn nl. veel pogingen om duurdere dingen te versturen en dan zgn. goedkoper aan te geven.  De douane doet zelf ook controles bij de vervoerbedrijven....
De douane bepaalt ook regelmatig dat bepaalde types goederen sowieso moeten gecontroleerd worden. zo'n 2-3 jaar gelden was er bv. een heel sterke focus op speelgoed omdat er veel namaak was, bijna alle containers in de havens mochten dan extra de douane passeren ...;  Best mogelijk date dat dan nu doen voor bepaalde types electronica, ...