Motor te zwak...

Gestart door PietPiraat, 17 februari 2015, 15:46:25 PM

PietPiraat

Ik heb onlangs een oude treinset gekocht (van Playmobil)
Ik was wel wat teleurgesteld, omdat de locomotief maar 3 tot 4 wagons fatsoenlijk kan trekken. :'( :'(
Meer dan dat, en hij gaat nog amper vooruit.

De loco wordt aangedreven door een batterij-pack van 4x1,5V.
(Batterijen zijn niet leeg)
Als ik er een batterij van 9V op aansluit,
1) Kan de motor dit zonder problemen aan?
2) Geeft dit meer kracht? (=gewenst)
3) Geeft dit meer snelheid? (=niet echt gewenst, toch niet bij rijden met vb maar één wagon)

Ik weet dat Playmobil eerst treinen had met een transfo, die geeft tot 18V.
Ik kan, zonder veel problemen, denk ik, de batterij-houder aanpassen, zodat er 2 batterijen van 9V in kunnen.
Zou het dan de moeite zijn om een motortje uit zo'n trein te halen, en die proberen te laten rijden met batterijen van 2x9V?
Betekent meer voltage automatisch meer kracht?


Als ik er aan ander motortje in zou steken, (niet-Playmobil) vrees ik dat dit problemen zal geven met oa te hoge snelheid.
En tandwielkasten enzo, daar begin ik liever niet aan.
(Ik ben dan ook maar een beginner...)

Graag de mening van wat specialisten!

Bedankt,
Peter


Huugooke

Over welke treinset gaat het? Dat stomertje met die blauwe wagons? Rijdt op LGB sporen?

PietPiraat

Nee, het is een oranje dieselloc.

Huugooke

Citaat van: PietPiraat op 17 februari 2015, 16:31:02 PM
Nee, het is een oranje dieselloc.
Maar hij rijdt wel op die koperen sporen? Onderaan staat LGB?

Huugooke

Heb het even opgezocht; dat is de latere, radio gestuurde versie? Rijdt op plastic sporen?
Kijk dan even of het geen probleem is van slippen op vettige sporen; heeft de loc antislip-banden? Indien ja , zijn die niet vuil?
Aan de spanning zou ik niet prutsen; veel gaat dat niet helpen en je hebt het gevaar dat de elektronica stuk gaat.

PietPiraat

Ja, inderdaad, plastic sporen, RC gestuurd.
Geen LGB sporen.

Nee, het is geen kwestie van slippen.
Ik heb er nieuwe anti-slip stroken op zitten, want die ontbraken.
(Er zit trouwens standaard ook een loden gewicht in de locomotief, waarschijnlijk om slippen te voorkomen)

Ik heb ook 2 locomotieven die wél op zo'n koperen LGB sporen rijden, (dus niet RC-gestuurd),
maar ik heb nog geen transfo en geen sporen, want die zijn wel heel duur, vind ik...
Dus bij deze 2 loc's heb ik nog niet kunnen testen, hoeveel wagons deze kunnen trekken.
Weet iemand dat?

Maar toch al bedankt voor de suggesties!
P

Huugooke

De oudere versie heeft ooit lang rondgetoerd op een ovaal, met twee wagons erachter, zonder problemen.
Je mag ook niet vergeten dat het speelgoed is, en dat krachtige motoren wel eens niet reglementair kunnen zijn!
Dat ze nu op plastic rijden heeft waarschijnlijk ook hiermee te maken (en de prijs van de sporen!)
Lego is trouwens ook van semi-metaal overgestapt op plastic. Mede mogelijk gemaakt door de goedkope en betrouwbaardere RC.
Als je er echt powermachines van wil maken zal je een stapje richting modelbouwwinkel moeten maken, afdeling RC auto's.

Gerolf

Misschien ook eens checken of die wagonnetjes wel vlot bollen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

PietPiraat

 :o ???
Grappig...

De laatste nieuwe locomotief van Playmobil trek er vlot 8 van.
Dat wilde ik met deze ook doen, maar helaas... :'(

dani

Citaat van: PietPiraat op 21 februari 2015, 01:14:24 AM
De laatste nieuwe

Daar zit de clou volgens mij... 
ouder materiaal, en dan nog op 6V, daar ga je weinig vermogen op trekken...

Gewoon houden zoals het is, want als je gaat wijzigen heb je sowieso kosten en is het sop dan de kool waard ?


Wat die 9V betreft :  misschien heb je dan wel meer spanning  (de helft meer dan 6V)  maar kan een 9V  blok batterijtje genoeg STROOM leveren om je motor op volle vermogen te laten rijden ?   Denk ik niet, zo een "blokje"  is niet echt geschikt voor  zware arbeid,  uiteindelijk zijn dat in principe gewoon 6 hele kleine 1,5 Volt cellen op elkaar.... en hoe kleiner de cellen, des te minder stroom kunnen ze leveren.   Daarom bestaan er AAA-AA-C-D batterijen (de D zijn die hele dikke die flink wat stroom kunnen leveren).

P = U x I

(vermogen) =  spanning x stroom
en dat elektrisch "vermogen"  vertaalt zich in de motor dan mechanisch in "kracht" 
die kracht  levert een bepaald "koppel"
en dat koppel zorgt dat de wielen draaien.

Om de boel in beweging te brengen heb je veel koppel nodig, eens het rijdt dan weer minder.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

"De loco wordt aangedreven door een batterij-pack van 4x1,5V."

Geen slechte contacten door oxidatie? Valt niet altijd op maar geeft wel een flinke weerstand bij belasting.
Vier batterijen type AA ?
Er zijn batterijhouders voor C en D types, dus meer "P".
Welke spanning staat er op de loc?