Even iets anders... LEGO

Gestart door Thomas, 08 februari 2015, 13:21:27 PM

Thomas

Hallo allen

Ik lees al geruime tijd mee op dit forum, maar omdat ik weinig weet van modeltreinen in de traditionele zin zijn mijn bijdragen erg beperkt. Ik ben een tijdje bezig geweest met Jouef treinen uit de jaren '70 (familie-erfgoed), maar uiteindelijk heb ik dat allemaal verkocht omdat het toch mijn ding niet is.

Sinds mijn kinderjaren ben ik met LEGO bezig, en dan vooral met treinen. Jammer genoeg horen LEGO treinen thuis in een fantasiewereld, want behalve enkele uitzonderingen is het zelden een accuraat model van een bestaande trein.

Tegenwoordig zijn er echter zoveel soorten steentjes bijgekomen dat het zelf bouwen/ontwerpen van meer realistische modellen mogelijk is geworden. Na heel lang lezen/kijken/proberen heb ik nu eindelijk de stap kunnen zetten om zelf te starten met het bouwen van een baan. Concreet is wat bouwplan betreft nog niets uitgewerkt, maar in het achterhoofd zit ik met volgende zaken:

- tijdperk III en IV
- Alpen-gebied
- Duits, Zwitsers en Italiaans materieel
- Diorama van stationsomgeving

Wat zijn de beperkingen?

- schaal (niet altijd correct)
- spoorbreedte
- aanbod steentjes
- plastic blijf jammer genoeg plastic
- organische vormen zijn moeilijk

Hieronder al enkele modellen waar ik mee bezig ben.







Graag wil ik hierbij benadrukken dat de modellen voor het grootste deel door derden zijn ontworpen.

Groeten

Thomas
Groeten, Thomas

LEGO modeltreinen

loebaske

Dat is nu eens iets totaal anders en heb al ferme staaltjes van Lego bouw gezien, waar ik perplex van stond, hoe doen ze het soms....
eens een andere stijl van modelbouw, knap

Jurgen

Ik ben fan, vooral omdat ik me ook steeds afvraag hoe ze het doen om die modellen te ontwerpen. Ik zou het niet kunnen, toch niet zonder de nodige uitleg.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Thomas

Bedankt!

Ook voor mij is het alle dagen leren. Sommige ontwerpen zetten plannen (zoals LEGO ze maakt) online, anderen gewoon plaatjes. In dat laatste geval is bouwen dan vaak een proces van trail and error. Ik maak dan eerst ook een soort klad-versie van het uiteindelijke model waarbij ik geen rekening houd met kleur. Dat kan dan uiteindelijk ook frustrerend werken als je merkt dat steentje x in kleur y gewoonweg niet bestaat, dan moet je een andere oplossing gaan zoeken.

De E91 hierboven heeft nog wat afwerking nodig, en de BR24 wacht op wielen en drijfstangen.

Als er iemand trouwens mooie voorbeelden heeft van kleinere diorama's (ik zou iets willen bouwen op een oppervlakte van 200 op 80, dan houd ik me aanbevolen.
Groeten, Thomas

LEGO modeltreinen

loebaske

In feite rijd er momenteel een lego trein rond op onze sporen, namelijk de reeks 57 of de G2000 heb die meteen gezien als een echte lego trein, denk dat die perfect na te bouwen is in Lego!!!!!

Dirky

modelspoor met een compleet andere dimensie! :)

Een kennis van mij heeft speciaal een 3D printer aangeschaft om eigen "tussenblokjes" te printen om zo nog complexere vormen te bouwen. Leuk om zien hoe je met die beperkingen toch een bijvoorbeeld je BR24 kan bouwen...

Laat de foto's maar komen!!! ;)

bruureke

Dit zijn al zeer mooie resultaten, ben altijd al grote fan geweest van Lego en dan zeker van technics.

SuSke

Op de vorige tentoonstelling van MTD lag er een LEGO-baan van de mensen van BeLTC.

Schaal komt overeen met spoor 0.

Als je hier meer over wil weten, stuur dan even een PM, dan laat ik een van hun leden (die sindsdien ook bezeten is door het H0-digitaal-virus) met je contact opnemen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

PeterVG


Lego en treinen een combinatie die me altijd geboeid heeft.
Plaatjes mag je altijd posten ik ben benieuwd naar je bouwsels.

Deze link kwam ik recent tegen:
https://www.youtube.com/watch?v=sOcDlGf7cPk

Thomas

Wauw, wat een positieve reacties! Bedankt allemaal, geeft zeker moed om verder te gaan.

Toch wil ik benadrukken dat mij op dit moment althans, grotendeels enkel de eer toekomt van het bouwen en niet van het ontwerp, maar goed, het plezier is er niet minder om natuurlijk.

De TGV uit dat laatste filmpje is trouwens een originele LEGO creatie, één van de beste die ooit door het merk is uitgebracht. Heb hem zelf ook, maar die moet nog serieus aangepast worden (langere rijtuigen voornamelijk).
Groeten, Thomas

LEGO modeltreinen

mahtoska1

Zeker verder doen. Ik ben ooit eens naar een Lego tentoonstelling geweest in het een school in Wetteren en ik was zwaar onder de indruk.

Gerolf

Knappe modellen - ik ben benieuwd naar meer  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dieselfreak

Lego treinen bestaan al heel lang, hier is een overzicht:

http://www.miniland.nl/Productlijnen/productlijn%20Treinen.htm

In mijn jeugdjaren (jaren 60) heb ik er ook enkele gehad (de blauwe serie) maar na enkele jaren koos ik uiteindelijk toch voor Marklin vanwege de voor die tijd mooie detaillering.
MC

Rangeerduivel

Knappe dinges!
Eén opmerking;
Meerdere filmpjes hebben dezelfde tekortkoming,de treinen rijden veel te snel.
Op de TGV na zou ik ze veel langzamer laten rijden ,
het toont veel natuurlijker en men heeft meer tijd ze te bewonderen...
En idd Thomas,de rijtuigen van de TGV mogen langer zijn,temeer daar hij tamelijk hoog is omwille van het gebruikte bouwmateriaal.
Als je nieuws hebt over een evolutie,laat maar komen

;)