minimale straal

Gestart door The Railwarrior, 06 februari 2015, 22:45:32 PM

Klaas Zondervan

Citaat van: OlivierV op 23 februari 2015, 18:36:05 PM
Hoe ver ligt dat eigenlijk in het echt van mekaar? Want dat kon ik nog nergens op het internet terugvinden.
Ik vulde bij google in: spoorafstand.
En toen vond ik o.a. dit verhaal: http://5ed690f9.cm-7-7c.dynamic.ziggo.nl/moddemeijer/spoorafstand.html
Dat geldt voor de Nederlandse toestand. Voor België heb ik het nog niet gevonden, maar dat kan nooit veel verschillen.

railman56

wat is het fijn om een beetje kind te zijn

The Railwarrior

Dat is nu allemaal del goed en wel maar je moet er dan ook de ruimte voor hebben hè mannen
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Klaas Zondervan

Aan de foto's en tekeningen te zien heb je genoeg ruimte. Je moet alleen op die ruimte niet meer willen dan mogelijk is.

The Railwarrior

Ja ok maar wat is er mogelijk dan? Ik heb hier ooit al eens plannetjes gepost maar achteraf kwam ik onvoorziene obstakels tegen waardoor de baan kleiner werd. Ik heb dan wel eens op het forum die hersenspinsels losgelaten maar helaas met vrij weinig feedback  :(
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

OlivierV

Citaat van: The Railwarrior op 24 februari 2015, 07:49:08 AM
Ja ok maar wat is er mogelijk dan? Ik heb hier ooit al eens plannetjes gepost maar achteraf kwam ik onvoorziene obstakels tegen waardoor de baan kleiner werd. Ik heb dan wel eens op het forum die hersenspinsels losgelaten maar helaas met vrij weinig feedback  :(
Dat topic staat hier een beetje lager, nu in ieder geval, niet te veel willen op je ruimte, less is more. De ruimte die je toont lijkt mij wel een goede ruimte.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Snobby Crash

Bjorn,

Denk eens gewoon helamaal anders, je wil waarschijnlijk een baan in het midden waar je rondom
kan gaan... Ook ik had dat idee... Nu ben ik mijn baan rondom de wanden aan het bouwen en sta er middenin !
Veel meer plaats, veel mooiere bochten en als je dan eventueel het voorbeeldstation dat hier deze week te zien was op het forum van Michiel gaat gebruiken eventueel in een kleiner opzicht heb je toch een prachtig ontwerp !

Ik ben van Temse, als je in de buurt woont, steeds welkom...

Geert

Klaas Zondervan

Ik heb mijn baan ook rondom langs de wanden.  Dat geeft meer rijlengte en minder verloren ruimte. En de mogelijkheid voor grote boogstralen.

The Railwarrior

beste,

mijn plan was zoiezo om langs de wanden te bouwen, alhoewel ik ook al eens een plannetje gemaakt heb waarmee mijn baan in het midden van de ruimte stond. de pijnpunten zijn zoals bij elke modelspoorder altijd ruimte.  Ik heb weliswaar nu veel ruimte maar er moet nog opbergruimte overblijven onder de baan en eventueel aan de andere kant van de zolder, ik moet ook nog ruimte overhouden om mijn bureau te kunnen huisvesten.  bovendien moet het verluchtingssysteem ook bereikbaar blijven.  Ik begin hoe langer hoe meer te denken om een baan te maken die in een ruimte van 5m x 5m zou kunnen passen.  op die manier kan ik de bureau voor het verluchtingssysteem plaatsen. (dan is dit ook nog bereikbaar onder het bureau door) onder de modelbaan kan ik dan eventueel kasten maken voor opbergruimte en we zijn vertrokken.  Mijn idee begint ook meer en meer te worden om 2 banen door mekaar te laten lopen (in feite 2 afgescheiden circuits maken) waarin het bovenliggend traject een paradebaan is waar hogesnelheidstreinen rijden en grotere samenstellingen, en onderaan een soort pendelbaan waar wat lokale treinen rijden en nog wat goederenverkeer. het is natuurlijk maar een denkpiste, ik heb ook al zitten denken over een baan langs een wand van ongeveer 6,5m maar het probleem is dat we helemaal niet zeker zijn of we hier wel zullen blijven wonen, en natuurlijk wil ik mijn baan dan ook meenemen.
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Klaas Zondervan

Het is altijd handig om je baan in secties op te bouwen. Je kan wel denken dat je nog 20 jaar in je huidige woning blijft, maar dat weet je nooit echt zeker.
Losse secties zijn ook handig als je aan de onderkant moet werken. Je zet zo'n sectie op zijn kant op je werktafel, en dan kun je zittend op een stoel overal makkelijk bij.

The Railwarrior

Ivm die secties, na wat meetwerk en proefondervindelijk heb ik gemerktdat 120x60 het maximum is wat mogelijk is. In de hoogte is natuurlijk alles mogelijk, dus als ik de hoogte beperk kan ik dieper gaan en de sectie op zijn kant naar buiten krijgen. Ik wil natuurlijk niet te klein gaan wat betreft mijn secties want meer secties betekend ook meer naden in je landschap en dat wil je dan ook weer beperken...
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)