Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Union pacific rotary snow plow.

Gestart door DFS, 02 februari 2015, 11:55:18 AM

loebaske


OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

John Lostcreek

Mooi kitje. Geeft je in ieder geval weer veel modelbouw lol.  ;)
Ziet er goed uit de bouw   :)
Groeten John

www.lostcreek.nl
Team Mitropa www.teammitropa.nl

DFS

Hallo,

Onlangs nog eens tijd gevonden om hieraan verder te werken.
Wat is er gebeurd?
- dakgoot rail dingen op het dak geplaatst.
- trapjes geïnstalleerd
- Handgrepen naast de deuren gemaakt. Deze zijn wel nog niet vast gefixeerd, ze moeten nog even er weer af.
- De koplamp geplaatst.
- Twee vijsjes voorzien waarmee ik de kap op het chassis kan vijzen.

Wat staat er nu nog op het programma?
- Plaatsen van de 3D revet decals van Micro Mark.
- Handgrepen fixeren.
- en nog een paar kleine prutsjes

Daarna zal de Rotary klaar zijn voor het spuitwerk. Maar waarschijnlijk zal de focus eerst op de tender komen te liggen nu.

voor ik het vergeet nog twee foto's, van elke kant ene. Ik weet het de belichting is niet top, zal nog eens proberen deftigere foto's te nemen...




DFS

Omdat de grote bouwwerken aan de Rotary zelf stilaan tot een eind komen, en omdat ik nog wacht op mijn bestelling 3D decals van Micro Mark, ben ik aan de bouw van de tender begonnen.
Nu ja bouw...
Ik had op Ebay een Athearn USRA tender shell op de kop kunnen tikken.
Heb zelf dan snel een chassis voor eronder gemaakt. Dit ging aardig snel en de shell klikt mooi vast rond het chassis.
Wel heb ik achteraf wat van de 'I beams' in het midden moeten wegsnijden om de draaistellen genoeg bewegingsruimte te geven op krappe bogen. (Voorlopig heb ik op mijn depot baan wel geen bogen, maar wouw mij niet kloten later).
Hier heb ik wel een beetje te enthousiast gesneden, maar kom. eens alles zwart gespoten is en de draaistellen erop staan zal dit niet meer zichtbaar zijn. (Ik ben zelf niet van het type dat een model omdraait om te zien hoe de bodem eruit ziet  :D)
Nu nog verder werken aan de kolenbunker (moet afgedekt worden) en kijken hoe we de tender best zullen koppelen met de Rotary zelf. maar dit is voor een andere keer!






DFS

Dag mannen,

afgelopen dagen nog wat tijd gehad om verder te werken aan de Rotary.
De meeste aandacht is gegaan naar het ombouwen van de tender.
Tenders van Snow plow's waren gerecupereerde tenders van oudere locomotieven, deze werden dan omgebouwd naar de vereisten voor de ploeg. Ze werden O.a. afgedekt met platen die konden opengelegd worden voor het bekolen.

De overgang tussen tender en sneeuwploeg is ook voorzien van allerhande platen en doeken zodat sneeuw zich zo min mogelijk naar binnen kan werken. dit heb ik proberen imiteren met het fijne metaal dat rond een wijnfleshals gewikkeld is



nu deze werken gedaan zijn is het model grotendeels spuitklaar, nog enkele foto's





volgende update zal waarschijnlijk de aanbrenging van de MircroMark Revet decals zijn.
Hopelijk tot snel

groeten

loebaske


DFS

afgelopen dagen hier en daar nog wat kunnen verder werken.
De overgang tussen het dak en de zijwand moest wat bijgevijld worden. Om goed te kunnen nakijken of alles vlak was, was ik genoodzaakt te primen.
Omdat ik nog de revet decals moest aanbrengen heb ik beslist om een deel van het model af te plakken. (zijwanden). zodat daar de decals direct op de gladde plastic konden aangebracht worden.
Na wat kleine bijwerkingen van de overgang, dan ook het dak afgeplakt (wat mee geprimed was) en gespoten met High gloss lak zodat de decals een goede hechting kunnen krijgen.
hopelijk brengt een foto meer duidelijkheid:


Hier zien we de zijwand grotendeels afgeplakt, waarna het dak en de overgang geprimed is. dan het dak afgeplakt voor de glanslak.

eens alles droog was kon ik beginnen met het aanbrengen van de 3D revet decals



het is wat prutsen alles min of meer recht te krijgen, maar het is toch aardig gelukt  :-\

Hopelijk morgen de andere kant en de kopse kant, zodat ik ergens in de nabije toekomst alles voorzichting kan spuiten. (niet te dik anders ben ik het relief van de 3D decals kwijt...)


Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

DFS

Tijd voor een update je,
het geheel zelf is inmiddels gespoten (Engine black polly scale). De Rotary zelf (het wiel) is rood gespoten, en al deels geweathered. (oily steel, roest, enz...) Dan ook de koplamp beschermd door eer een paar staven voor te 'lassen'.



Vervolgens de decals met de maatschappij en bedrijfsnummer een een paar setjes overschot Micro mark decals samen gesteld.

helaas is er wel een decal een beetje 'gezakt' en de moed onbreekt me om dit recht te zetten daar de vernis er al over zit...

Deze morgen begonnen met de decoder. Ik heb een TSU1000 decoder erin gestoken met het geluid van een 'geared steam engine' Shay/heisler. omdat de binnenbouw van deze sneeuwruimers in feite veel gelijkenissen heeft met zo een loc. Omdat ik in het verleden problemen ervaren heb met decoders in zelfbouw/ombouw machines betreffende stroom afname. (met name in mijn Derreck stoom kraan). het zekere voor het onzekere genomen, voldoende gewicht en een current keeper van Soundtraxx.



Dan de boel samengebouwd en naar de baan om het testen. Ook eens samen gezet met een vorig zelfbouw/ombouw projectje, de stoomkraan.







Even testen op de draaischijf, hij past er net op in combinatie met een 060 met slope back tender rangeer loc. Handig die big boy draai schijven...



binnenkort de belettering op de tender zetten en dan kan het weatheren beginnen. Dan eindafwerking, raampjes...

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Dat vlammend rood zal wel prototypisch correct zijn, maar toch  ::)
Niettemin vind ik het schitterend project  8)  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke