Union pacific rotary snow plow.

Gestart door DFS, 02 februari 2015, 11:55:18 AM

DFS

Enige tijd geleden een Durango Press rotary snow plow kit gekocht...

http://valleymodeltrains.com/catalog/product_info.php?manufacturers_id=83&products_id=8291&osCsid=OmBV7B2UakeJc6kXxm3sJ0

Bij de beschrijving stond dat de kit gemaakt was naar voorbeeld van de DRGW maar ook gebruikt kon worden voor de UP.
Het zag er mij een tof projectje uit en een ideale aanvulling voor mijn depot baantje, dus waarom niet...

Na de kit ontvangen te hebben en wat opzoek werk, tot de vaststelling gekomen dat het model niet echt overeen komt met de UP. Of toch niet de voorbeelden die ik gevonden had.

Na wat rondsurfen op de site van de Union Pacific Historical Society gekomen en daar twee exemplaren van hun streamliner magazine gekocht waarin foto's stonden van verschillende rotary's.

Dus dit weekend begonnen met de bouw. We gebruiken de kit van Durango Press voor de rotary zelf en de super detailing parts. maar we maken ons chassis en de opbouw zelf uit plasticard.

Hierbij de foto's waar we tot nu toe geraakt zijn.


Chassis opbouw(correcte versie)


behuizing van de rotary + verkeerde chassis





Hieraan zal ik dus de komende weken verder werken. (Naast nog aan mijn baan ook natuurlijk.)
Dit weekend moeten stopen daar ik mijn boortjes vergeten was en ik aan het 'bouwen' was op versplaatsing.

DFS

Vandaag modelbouw op verplaatsing, dus werken we verder aan de 'Rotary'.

De handleiding in de kit is heel onduidelijk, dus veel lezen, herlezen, dry fitten, twijfelen, nog eens lezen, enz... een verschil met vb, Tichy, wat zeer duidelijk is.
Na een een tijdje prutsen, toch de onderkant in elkaar gekregen, Hopelijk geen fouten gemaakt en komt alles goed uit:



Van links naar rechts, de Flanger (sneeuwruimer) met operating mechanism (kleine hefboom dat door vloer verdwijnt.) daarachter de 'brake cilinder' gevolgd door de 'air resevoir'. achter de achterste 'bolster plate' vinden we de 'ash pan' met 'shaker plate'.

Straks nog eens beginnen met de eerste zijwand uit te snijden...

DFS

Zover zijn we dus geraakt, ene kant uitgesneden, inspectie luikjes gemaakt, en eens op het chassis gezet met het frame van de Rotary erbij om eens te zien hoe het eruit zal zien.
Dan nog de andere zijwand uitgetekend, snijden zal voor een volgende keer zijn dan.


chef garde


DFS

Vandaag nog wat verder kunnen doen,

Eerst de wielen geassambleerd, en tot de vaststelling gekomen dat niet alles op de juiste plek stond onderaan, dus dat ook dan maar in orde gebracht. Testje op een wisselstraat gaf vervolgens voldoening.

Dan de andere zijwand uitgesneden, inspectie luikjes gemaakt, ...
Voorwandje gemaakt, en, kon het niet laten om toch al alles samen te kleven,
Dan op het voorste deel het kleine dakje geplakt bij wijze van experiment. Iets te veel lijm gebruikt wel, want de plasticard van 0.25 is wat vervormd... Zal serieus bijwerken met plamuur worden.
toch nog eens goed nadenken hoe ik het lange dak zal doen, zelfde manier met minder lijm ?

Ook tussendoor de Rotary zelf in elkaar gestoken, het geheel begint imposant te worden.












TBCédric

Ziet er al heel knap uit! Het sneeuwhoofd, is dat volledig zelf in elkaar gestoken?
Ben benieuwd hoe de ploeg er uit zal zien na een likje verf!
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

DFS

Het sneeuwhoofd zit in de kit,
Is een combinatie van witmetaal, hout en plastic.
Ben hier wel tevreden van. (In tegenstelling tot andere delen van de kit... :-)

De kleuren, zal zwart worden met de bewegende delen van de rotary in het rood.

Met de nodige weathering uiteraard.

Maar das nog niet voor direct... :-D

VBS

Heel fraai bouwwerk aan het worden !!
Hou het zelf wel bij wat palmbomen ,scheelt weer een hoop werk ,
maar blijf de vorderingen wel volgen !!
Voor de winter /sneeuwval klaar  ;)
Bert
Modeltreinen met Belgische sfeer ...

DFS

De bouw ligt nog niet stil, alleen niet zoveel tijd afgelopen week...
Volgende week komt het er van en kan ik nog wat progressie foto's maken,


DFS

Afgelopen 2 dagen wat kunne verder prutsen...
Begonnen met het dak te maken voor het achterste deel (langste deel.) Geleerd uit de fouten van het eerste deel, dus dat ging eigenlijk vrij vlot.
Dan de schouw geplaatst en de fluit enz...
Vervolgens de loopplank (of hoe zeg je dat in het Nederlands) op het dak gemaakt.



Vooraan rechts, en achteraan links gaat de loopplank ook opzij (om dan aan te sluiten op nog te installeren 'grabirons') om de vorm van het dak te volgen was het wat prutsen, maar het is toch vrij goed gelukt uiteindelijk.





Op het dak kwamen ook nog 3 inspectie luikjes, Twee wouw ik laten open staan, dus dat was wat denken daar het dak al gemaakt was, dan maar met volgende oplossing gekomen:





met volgend tussentijds resultaat





Vandaag dan maar de ramen gemaakt, was nog een prutswerkje dat mij toch even bezig gehouden heeft



En zo komen we tot de huidige toestand,




Michael

Sven knap stukje modelbouw werk, en een mooi verslag met veel foto's. Ik blijf dit nog wel even volgen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Gerolf

Ik blijf ook volgen, het wordt steeds knapper  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Steam.N

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

marc goovaerts

Ik volg vol verwondering... Eigenlijk zijn deze stap-voor-stap-met-foto's voor mij het leukste aan dit forum om te volgen. Verbazend ook hoe 'normaal' en 'vanzelfsprekend' de resultaten er nadien uitzien éénmaal klaar en geverfd en ze deel van een mooie baan uitmaken...

DFS

Bedankt voor de reacties!
Paar dagen geleden heb ik de motorizatie geinstalleerd.
Is eigenlijk verbazend vlot gegaan.
Oude Athearn cardan as, Graupner traaglopende motor en voila:



Geen paniek, de tape was maar voor de test, ondertussen vastgezet in een klein frame
En ingekleefd met rubber cement lijm.