Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

geluid in rijtuig

Gestart door TBCédric, 31 januari 2015, 15:59:33 PM

TBCédric

Goedemiddag heren,

Ik zit hier al een heel lange tijd op een ei te broeden (van een hele reeks). Dit ei betreft waarschijnlijk de moderne rijders van tp. V en VI.
Bij sommige (Belgische) rijtuigen heb je zo'n typisch geluid dat ze maken bij het rijden, optrekken of afremmen. Over dat laatste zou ik het graag over hebben.
Meer bepaald de M6 rijtuigen die een zeer speciaal, ambetant en specifiek remgeluid hebben dat absoluut niet mag ontbreken bij een stam (hangt er ook van af of je voor wat sound bent of niet...)

Nu, dat geluid opnemen is niet zo moeilijk maar de uitvoering en schakelingen e.d. denk ik wel. 
Met deze vragen zit ik in mijn hoofd en ik hoop dat een van de electronica experten op dit forum dit eens willen uitproberen of een antwoord, idee op kunnen geven.



  • Hoe  breng je het geluid best aan de man? Via de lok?
  • Welk systeem kan je best nemen ipv een super dure decoder te nemen (zoals een MP3 spelertje?)
  • Hoe ga je de waarneming maken om het geluid te activeren en te detecteren dat de stam remt en bijna stopt?

En dan heb ik nog een paar maar kan ze niet direct echt goed formuleren.


Groeten,

Cédric
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Rangeerduivel

Citaat van: LS Models op 31 januari 2015, 15:59:33 PM
Goedemiddag heren,

Ik zit hier al een heel lange tijd op een ei te broeden (van een hele reeks).
Ik durf mij niet voorstellen wat voor kuiken daar gaat uitkomen!! :D :D

  • Hoe  breng je het geluid best aan de man? Via de lok?

Als het een lange stam rijtuigen betreft zou ik opteren om de geluidsmodule ergens halfweg of nog meer naar achter te plaatsen,
Ik vrees dat het remgeluid van de rijtuigen dat uit de loc komt wat bedrieglijk en misschien niet waarneembaar gaat overkomen.
Een geluid heeft het beste effect als je 1)weet wat/welk het is,2)vanwaar het komt.
Bij een orkest komt het trompetgeluid ook niet uit het drumstel..

;)

OlivierV

Als je dat dan al zou doen, kan je gewoon geen geluidsmodules op de plaatsen steken waar gereden/geremd wordt op je modelbaan en dat aan de hand van detectie laten werken?

's Maar een hersenspinsel.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dani

#3
Met een mp3 module in combinatie met een actuator (magneetje of ander soort detektie) ga je altijd vertraging hebben wegens de zoektijd op je mp3 speler.
Ik ben zelf aan het spelen met zo iets maar dan voor bvb stationsgeluiden of dingen rond de baan.
Voor real time geluid is niks beter dan een decoder die zijn geluidskanalen direkt uit geheugen aktiveert.

Maar ik vind het idee super
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Davy

Je kan misschien eens proberen met een geluidsdecoder in de stuurstand en daar zet je dan het remgeluid op. Elk rijtuig voorzie je dan van een speaker (ergens int midden onderaan) die verbonden zijn met de decoder. Je kan de loc en de stuurstand samen laten rijden zoals ze doen met loc's die in dubbel tractie rijden. Dan heb je wel een ESU  ecos of dergelijk nodig denk ik.
Tis maar een idee he want heb er zelf nog niet aan gedacht :)
ik denk dat het wel iets heeft moest dit lukken.

Michael

Lijkt mij wel een interessant gegeven Cedric, maar misschien handig om te beginnen bij het begin.
Wie kan het geluid fatsoenlijk opnemen en het beschikbaar stellen zodat de decoder experts er mee kunnen stoeien?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Rangeerduivel

Citaat van: Michael op 31 januari 2015, 21:49:57 PM
Lijkt mij wel een interessant gegeven Cedric, maar misschien handig om te beginnen bij het begin.
Wie kan het geluid fatsoenlijk opnemen en het beschikbaar stellen zodat de decoder experts er mee kunnen stoeien?
Ik heb mij door Jacques Van Biervliet laten wijsmaken dat dit een héél complekse en vooral dure bedoening is.
Voor bvb een loc moet die 'afgehuurd' worden voor een paar uur en dat kost logisch een hoop geld.

Ik denk niet dat je de geluiden op een correcte manier kan opnemen tijdens zomaar een trein-uitstapje...

;)

TBCédric

Citaat van: Rangeerduivel op 31 januari 2015, 21:58:36 PM
Citaat van: Michael op 31 januari 2015, 21:49:57 PM
Lijkt mij wel een interessant gegeven Cedric, maar misschien handig om te beginnen bij het begin.
Wie kan het geluid fatsoenlijk opnemen en het beschikbaar stellen zodat de decoder experts er mee kunnen stoeien?
Ik heb mij door Jacques Van Biervliet laten wijsmaken dat dit een héél complekse en vooral dure bedoening is.
Voor bvb een loc moet die 'afgehuurd' worden voor een paar uur en dat kost logisch een hoop geld.

Ik denk niet dat je de geluiden op een correcte manier kan opnemen tijdens zomaar een trein-uitstapje...

;)

Rudy, voor rijtuigen af te huren zal je niet vet zijn, wat je wel kan doen is eventueel het opnemen met een camera of een recorder, ergens staan waar er geen volk en wind is en je kan dan de remming opnemen van, in mijn geval, de M6. Dat is redelijk luid en monotoon dus dat zal redelijk makkelijk te (denk ik toch) verkrijgen zijn.

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

TBCédric

Dus zoals ik al zei moet je niet altijd het geluid opnemen terwijl het er al is. Er zijn er misschien nog betere maar ik heb al één bruikbaar geluid gevonden voor de M6 rijtuigen met remgeluid. Wie eens wil experimenteren, hier is de link: https://www.youtube.com/watch?v=qiP3ITWnh2s
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Davy

#9
Kwee nie of dit bruikbaar is cedric want het rolgeluid van de rijtuigen en de loc's hoor je er luid bovenuit komen.

Rangeerduivel

Citaat van: Union Pacific op 01 februari 2015, 10:48:31 AM
Kwee nie of dit bereikbaar is Cedric want het rolgeluid van de rijtuigen en de loc's hoor je er luid bovenuit komen.

Dat werd in mijn vorige post ook bedoeld met complexiteit,
De kunst is om elk geluid afzonderlijk op te nemen en ze dan in een file te plaatsen,
bvb,op een ESU decoder is het knarsen van rails en wissels afzonderlijk in en uit te schakelen(F7)
Dus zijn ze afzonderlijk opgenomen.
Met remgeluiden moet dat ook zo zijn want ze mogen enkel geproduceerd worden als de trein remt
Ik denk nu niet dat jarenlange,professionele resultaten bereikt (door ESU) zomaar in een wip na te bootsen zijn;
Maar van mij mag je altijd proberen hoor Cédric!zeg nooit - nooit... ;D

;)

Metpetergaathetbeter

en zoals vermeld werd de toen veel te luidruchtige motoren van de loc !  ;)

TBCédric

Die lok brengt veel roet in het eten. zal eens proberen om binnenkort eens naar FSN te gaan. Tenzij iemand anders er sneller aan kan komen en met beter geluid.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Metpetergaathetbeter

eigenlijk zou het moeten zijn geluid voorgebracht door een (M6)rijtuig !
Groeten Peter ;)

Davy

Wat je kan proberen is gewoon met een smartphone eens het geluid opnemen aan een perron maar zie dat je een 2x reeks18 - M6 hebt in het weekend, die zijn langer en remmen langer denk ik :)
Ik heb trouwens al momenten geweten dat ik alleen het remgeluid hoorde en van de rest niets maar daar moet je geluk in hebben.
Ik denk dat de afstand en vooral de wind een rol speelt
Proberen zou ik zeggen ;)