Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

pdf bestanden van Modeltrein catalogussen

Gestart door ceuleer, 31 januari 2015, 14:21:06 PM

ceuleer

VERWIJDERD

Gerolf

Zijn die papieren catalogi gratis?
Indien niet, kan ik me voorstellen dat je zomaar geen kopie mag verspreiden ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michael

Gunter, of het mag of niet laat ik even in het midden, hartelijk dank ik heb al wat pdf-jes gedownload.
Zal af en toe ook even kijken of er wat bijgekomen is. Lijkt mij een heel leuk initiatief.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

ceuleer

natuurlijk Gerolf,
deze pdf bestanden zijn van de verschillende websites in de loop der jaren gedownload.
Sommige vind je nu niet meer, ze blijven niet eeuwig op de websites staan, maar ik heb ze nog wel op mijn pc.
Als je het niet vertrouwt, dan mag je deze post verwijderen, de dropbox is aangemaakt om met verschillende toestellen aan de bestanden te geraken, dan hoef ik de iPad niet vol te zetten met deze catalogussen.
En hoe dikwijls is er niet iemand die een catalogus van een bepaalde fabrikant zoekt ?
Misschien heb ik hem wel op pc.
Dus bij deze wil ik de geïnteresseerden de kans geven deze toch nog te downloaden.
En de zelfgemaakte pdf bestanden, die info staat op de website van de fabrikant, alleen heb ik er een pdf van gemaakt per model. Sommige mensen(ik ook) hebben graag een pdf-lijst van de modellen die uitgebracht zijn of nog uitgebracht gaan worden.
Ik dacht er sommige mensen plezier mee te doen.
Bekijk het maar, als je deze post wil verwijderen, voor mij ook goed hoor. ;)

Gerolf

Als het om pdf's gaat die "ooit" op het internet stonden is het probleem natuurlijk een pak kleiner
Uit je eerste post had ik "catalogussen" gehaald, en vandaar mijn bezorgdheid.
Mij persoonlijk raakt het niet - ik ben wat "plaatsvervangend voorzichtig" voor jou ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

centauri167


ceuleer

Citaat van: Michael op 31 januari 2015, 15:19:41 PM
Gunter, of het mag of niet laat ik even in het midden, hartelijk dank ik heb al wat pdf-jes gedownload.
Zal af en toe ook even kijken of er wat bijgekomen is. Lijkt mij een heel leuk initiatief.

Hé Michael,
daarvoor doe ik het, omdat er misschien toch interesse is in deze bestanden.  :)
En er zijn waarschijnlijk nog andere geïnteresseerden.
Als deze post voor iedereen ok is en blijft bestaan, dan zal ik wel een bericht plaatsen wanneer er een update gedaan is met vermelding van de fabrikanten.  ;)

grz,
Gunter

Citaat van: Gerolf op 31 januari 2015, 15:33:46 PM
Als het om pdf's gaat die "ooit" op het internet stonden is het probleem natuurlijk een pak kleiner
Uit je eerste post had ik "catalogussen" gehaald, en vandaar mijn bezorgdheid.
Mij persoonlijk raakt het niet - ik ben wat "plaatsvervangend voorzichtig" voor jou ;)

't Is ok Gerolf,
ik weet dat een kopie van een catalogus of folder een gevoelig punt is, we hebben het er een tijdje geleden ook over gehad i.v.m. de oude MSM nummers op pdf, zelf inscannen en hier plaatsen, dat bleek dus geen goed idee.
Maar deze zijn vrijgegeven door de fabrikanten zelf, dus eigenlijk wordt dit een verzameling van catalogussen op 1 plaats op het net, zodat je niet uren en dagen naar één bepaalde catalogus moet zoeken, die je misschien dan niet meer vindt omdat bv. roco zijn nieuwste catalogus er nu opgezet heeft, en de oude is natuurlijk verdwenen.

grz,
Gunter

ceuleer

Enkele fabrikanten bijgevoegd.

ACME
Artitec
Brawa
Classix
ESU
Fleischmann
Heljan
Jouef
Kombimodell
Lima
Ls Models
Mehano-Lemke

De rest is voor morgen of de volgende dagen.

ps: dit zijn niet alle uitgebrachte catalogussen van de fabrikanten, wanneer ik er nog oude en nieuwe vind op het net, worden die bij in de lijst gezet.

Grz,
Gunter

loco

Een zeer nobel initiatief. Nog geen 10 jaar geleden waren er amper pdf's te vinden. Het waren uitzonderingen die via hun website of een ander kanaal pdf's verspreidden. Ook waren er reeds enkele webshops die zelf de catalogen inscande en in pfd op het net plaatsten. Ik heb toen reeds enkele catalogen gedownload. Vanaf 2009 zijn meer en meer fabrikanten van deze mogelijkheden gebruik beginnen te maken.
Gelukkig veranderen de tijden en heb je niet echt acrobat meer nodig om een pdf aan te maken. Er is een ruim aanbod aan freeware.
Jammer genoeg zijn er nog steeds fabrikanten die het internet en de mogelijkheden ervan nog niet ontdekt hebben. Waarom zou je deze folders dan zelf ook niet mogen inscannen en delen met anderen? Het zou mij verwonderen indien je hierop wordt aangesproken en auteursrechten moet betalen. Er is geen reden om hiervoor te vrezen.

loco

Een kleine tip, is het mogelijk om de naam van de bestanden te starten met het jaartal. Hierdoor krijg je een chronologische (numerieke) volgorde. Het kan geen kwaad wanneer dit jaartal 2 keer in dezelfde bestandsnaam voorkomt of dat de naam van het bestand kort of lang wordt geschreven. Ik weet dat dit extra werk is, maar het zou wel een meerwaarde betekenen.

ceuleer

Citaat van: loco op 31 januari 2015, 21:21:23 PM
Een kleine tip, is het mogelijk om de naam van de bestanden te starten met het jaartal.

Goede tip, ik ga het eens bekijken.  ;)

centauri167

Super om nog eens te zien wat er in de folder van lsmodels van 2008-2009 stond ... of werken die met de Maya kalender of nog een andere ...  8)


Ik vind het alvast een super initiatief, misschien kunnen anderen Gunther helpen om het nog vollediger te maken.

ceuleer

Update, de jaargang is vooraan in de benaming van de pdf geplaatst.

nieuw toegevoegd :

Marklin
Rivarossi
Trix
Rocky-Rail
Roco

ceuleer

Piko en Vitrains bijgevoegd, tevens hier en daar nog enkele files toegevoegd dankzij files die doorgestuurd zijn door Peter(Loco).

grz,
Gunter

Jurgen

Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.