pdf bestanden van Modeltrein catalogussen

Gestart door ceuleer, 31 januari 2015, 14:21:06 PM

ceuleer

We blijven uploaden hé Luc.  ;)

Rietze volledig vanaf 2011 tot heden.
Herpa volledig vanaf 2010 tot heden.
Brekina volledig vanaf 2011 tot heden.
Wiking volledig vanaf 2011 tot heden.

grz,
Gunter

marc goovaerts

Hallo Gunter,

Uit de nalatenschap van ons va (en sommige die hij indertijd blijkbaar van mij gepikt heeft) zijn er een aantal catalogi omhooggesprongen:

- Kibri 1975/76
- Faller 1975/76
- Heljan 3 plooifoldertjes eind 60s
- Pola 1975

Ze moeten wel eerst allemaal gescand geraken...
En jongens, hoeveel hebben we er niet weggegooid ?
Elk jaar werden ze gekocht, de vorige weggegooid. een mirakel dat deze nog omhoogkwamen (onder in de kast).

Maar als ik ze gescand krijg, welke PDF-settings gebruiken ? Screen (72 dpi), High Quality Print (150 dpi) of Print (320 dpi) ?

ceuleer

Ik ga dat morgen eens bekijken Marc. mijne scanner heeft een scanfunctie om pdf bestanden te maken, ik moet eens in de instellingen kijken op hoeveel dpi die staat ingesteld.
Als de scan te hoog staat ingesteld, kan je de pdf later nog verkleinen.
Ik laat het weten.  ;)

ceuleer

Hé Marc,

300 dpi is standaard ingesteld, dit is zeker hoog genoeg.  ;)

marc goovaerts

Dat is inderdaad zeker hoog genoeg, want daar kunt ge al bijna drukwerk mee produceren.
Een huis-tuin-keuken printer heeft meestal al enoeg aan de helft.
Krijgt ge zo geen immens grote bestanden ?

ceuleer

Misschien eens een pagina inscannen op verschillende dpi instellingen, en dan kan je op je pc scherm de kwaliteit bekijken wanneer je inzoemt. Met een hoge instelling gaat het ook veel langer duren om te scannen. Als de pdf gemaakt is, kan je met adobe pro de pdf later nog opslaan als een kleinere pdf, dus dan worden de pagina's terug aangepast in een kleinere goede resolutie.

ward

Voor digitaal (basisscherm), is 100ppi meer als genoeg, voor drukwerk van de betere printer 300ppi.
Veel kwaad kan het niet ze in wat betere kwaliteit in te scannen, enkel zal het document wat groter worden..

Mvg  8)
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

marc goovaerts

De Pola-brochure eens gescand op 300 ppi. Dat geeft voor 32 pagina's 24,3 Mb als PDF.
Wat gebeurt er eigenlijk concreet wanneer ik het in pro zou verkleinen ? Een lagere ppi ? Dan heeft het geen zin om hoog te scannen, dacht ik.

@ Ward: Sinds mensenheugenis werken computerschermen op 72 ppi, dacht ik.
En in mijn 18 jaar drukwerkcarrière was 320 dpi altijd voldoende voor de offset-pers.
Welke printer geeft 300 ppi (échte, zonder interpolatie) ?

ceuleer

Wanneer je de pdf opent en dan via "bestand" - "opslaan als ander bestand" - "kleinere pdf" gaat opslaan, wordt er een kleiner bestand opgeslagen, als het nog kleiner kan.
Soms gaat het niet kleiner, de pdf wordt in de kleinst mogelijke goede kwaliteit opgeslagen.
Je kan de bestandsgrote vergelijken tussen de oude en nieuwe pdf.
Heb je meerdere MB gewonnen, dan kan je volgende keer i.p.v. 300 dpi bv. 150 dpi gebruiken.
Probeer anders eens een pdf met 1 pagina te maken in 300 en 150 dpi om het verschil in kwaliteit te bekijken, waarschijnlijk ga je weinig of geen verschil merken wanneer je er je scherm mee opvult.
Eigenlijk hebben we de neiging om de bestanden te groot te maken, als je nu bv. de laatste catalogus van een fabrikant met 100 pagina's download, het bestand is in goede kwaliteit ongeveer 7 MB, dan denk ik dat je met 24,3 MB te hoog zit van dpi.
Converteer de pdf eens in een kleinere pdf, en dan zie je het verschil. :)

marc goovaerts

Wanneer ik in Acrobat Pro de op 300 dpi gescande (24,3 Mb) behandel met 'Reduce file size', dan krijg ik 9,3 Mb.
Zonder zichtbaar verschil, zelfs op 150 % vergroot.

Dat verschil krijg ik wel wanneer ik op 150 dpi scan. Dan lijkt het globale beeld hetzelfde, tot je op details zoals dakpannen begint te letten.
Sommige worden 'vlakgeveegd'.
Dat wordt nog erger wanneer er op 72 dpi gescand wordt, met als bijkomend nadeel dat je zelfs kleurvervlakkingen krijgt.

Als je me via PM eens je 'echte' mailadres toestuurt, stuur ik de vier variantes van de brochurecover eens door.

ceuleer

Ja Marc,
Acrobat pro zal de compressie waarschijnlijk zeer goed doen, dus beter hoger inscannen, en dan verkleinen.  ;)
Mailadres is verstuurd via pm.

ceuleer

Hé Marc,
alles ontvangen, blijkbaar is 300 dpi het beste wanneer je begint in te zoemen naar 300%, maar het is te groot, en 150 dpi is slechter dan de gereduceerde pdf.
De beste optie is dus scannen op 300 dpi, en reduceren via Acrobat Pro.  ;)

marc goovaerts

Voilà, dat weten we dan weer.
Nu, 300 % inzoomen op een foto van een loc zie ik wel zitten, maar 300 % inzoomen op een brochure ?
Dat staat gelijk met het echte ding tegen je neus houden en wie doet dat ?

marc goovaerts

Ondertussen zou de complete Pola 1975 aangekomen moeten zijn.

marc goovaerts