Airbrushen? Eerst even oefenen!

Gestart door Michiel, 31 januari 2015, 10:39:21 AM

Michiel

Sinds m'n luchtborstel twee jaar geleden fataal tegen de vloertegels keilde, heb ik geen model meer omgespoten. M'n techniek en resultaat was maar zus en zo, maar toch heb ik de airbrush proberen te herstellen. Dus heb ik weer de draad opgepikt, met het spuiten van een proefmodel. Dit is géén handleiding van hoe het moet, maar een verslag hoe ik het gedaan heb met motivatie waarom. Ik sta open voor alle opmerkingen en kritiek. (Foto's zijn van erg matige kwaliteit want het is voornamelijk laatavondwerk met beperkt kunstlicht.)

  • Het slachtoffer, zomaar een kap om mee te oefenen (thanks Hugo ;) )
  • De kap wordt ontdaan van losse onderdelen, plexiglaswerk, lijmresten en ander spul dat niet tot het model hoort. De oorspronkelijke verflaag wordt indien mogelijk verwijderd (in dit geval gemakkelijk met wasbenzine, maar elk model/verf is weer anders). Het model kan eventueel wat gerestaureerd worden met vb putty om gaten of krassen weg te werken. In voorbereiding wordt de kap grondig ontvet met een afwassopje en een tandenborstel. Let op voor kwetsbare  onderdeeltjes die niet zonder schade verwijderd konden worden, zoals hier de dakleidingen. Goed laten drogen... zie foto 1
  • Eerste krijgt de kap een laagje primer, voor de goede hechting van de komende verflagen. De kap is meestal van kunststof of metaal en niet alle verfsoorten hechten even goed op iedere ondergrond. Ik koos voor een primer met lichtgrijze kleur opdat later het geel, wat moeilijk dekkend is te krijgen, beter uit komt. De kap wordt minstens 24 uur in geventileerde ruimte op kamertemperatuur opzij gelegd opdat de primer goed kan drogen en uitharden (de Fransen noemen dat "chambreren"). Eenmaal goed droog wordt de kap, nu met primer, weer met afwasmiddel ontvet. zie foto 2
    OPMERKING: ik maakte de fout door de primer niet helemaal egaal aan te brengen. Voor de hechting is dit niet erg, maar de gele laag die er straks over komt blijft ook gevlekt. Verdorie!
Over het algemeen zijn er 2 methodes om een model te gaan schilderen. De eerste is de aanbevolen werkwijze om eerst lagen met de lichtste kleuren aan te brengen, en erover de meer dekkende donkere kleuren. De andere methode is de meer pragmatische manier: eerste het grote grondvlak in de basiskleur zetten, en dan de biezen en details toevoegen in hun respectievelijke kleuren. Ik ga voor een keer de aanbevolen werkwijze uitproberen.

  • De kap wordt in het geel gespoten, de lichtste kleur en moeilijkst dekkend te krijgen. Door de lichtgrijze primer valt het nog mee. Een drietal DUNNE laagjes lijkt voldoende. Telkens na elke laag wel een klein kwartiertje wachten opdat de pas aangebrachte laag minstens oppervlaktedroog is. Zoniet mengen de lagen zich en gaat de verf vloeien, en dat willen we niet. zie foto 3
    OPMERKING: de verf was hier iets te veel aangelengd met water, waardoor het te snel ging lopen, met sporen van zakkers en randophoping tot gevolg. Doemme toch!
  • Afplakken! voor mij het vervelendste werk bij het schilderen (naast de spuit uitkuisen na gebruik), en waar ik ook praktisch de meeste problemen mee krijg. Dus krijgt het nu een beetje meer aandacht in de hoop dat ik er minder problemen mee krijg zoals voorheen zoals onderkruipen van verf in hoeken, lostrekken en afpellen van verf bij het verwijderen van de tape, opstaande verfranden,... Hier is het afgeplakt model. De delen die geel moeten blijven worden afgeplakt met tape. In dit geval gaat het om biezen op de zijkant en een snor op elke kopse kant. zie foto 4
    OPMERKING: Zelfs met Tamaya tape is de aansluiting in de hoeken niet ideaal, en de bogen op de neus niet perfect.
  • De kap krijgt nu de groene basiskleur. De kleur wordt in verschillende dunne laagjes aangebracht met telkens een droogpauze ertussen. zie foto 5
    OPMERKING: onderkruiper in de hoeken en onder de plooien in de bogen op de neus.... tóch!
  • De delen die zwart moeten zijn komen nu aan de beurt, met oa het dak. De hele kap wordt weer afgeplakt, behalve de delen die zwart moeten worden. Zwart kan in een paar dunne laagjes al dekkend zijn. Telkens wel weer een pauze houden tussen de laagjes. zie foto 6
  • Details worden aangestipt. Details in het zwart, zoals rubberen raamranden worden met een fijne zwarte stift aangebracht. Delen die chroomkleurig zijn zoals handgrepen kunnen met een zilverstift (denk aan kerstmis) aangestreept worden. Andere onderdelen (zoals vb de leidingen op het dak) worden voorzichtig met een penseeltje in hun repectievelijke kleur geschilderd. zie foto 7
  • Normaal kunnen er nu decals op, maar die heb ik niet. Decal plakken is weer een kunst op zich, maar deze stap sla ik over.
  • De kap is dus klaar, in frisse nieuwstaatkleuren. Een matte (of naar voorkeur satijne) lak wordt aangebracht om het geheel te beschermen, en de kleuren te "blenden". zie fotos  8 & 9
  • O ja, dit is schaal N. zie foto 10
Er zijn hier kraks op het forum die tonnen meer ervaring hebben dan ik, en kwasie perfect kunnen airbrushen. Ik ben maar een beginnend amateurke, met duidelijk nog erg matige schilderskwaliteiten. Laat de kritiek dus maar komen, please! Laat jullie maar eens goed gaan! Daar worden we allemaal beter van. ;-)



foto 1: zomaar een kap


foto 2: met primer


foto 3: eerste laag in het geel


foto 4: biezen afgeplakt


foto 5: groene laag gespoten


foto 6: dak in het zwart gespoten


foto 7: details aangestipt


foto 8: gelakt


foto 9: idem


foto 10: dit is schaal N
 
   
   
   
   
   

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Bolje

Mooi verslag Michiel.
Ik heb dit nog nooit gedaan. Airbrush is zelfs nog niet gemonteerd.

@ Admins: Dit zou ook in een Wiki kunnen.
Vele groeten,
Ronald

Peter

Na wat oefenen, bv met inkt op een vel karton kan je al wat ervaring opdoen met je airbrush, want ieder toestel heeft verschillende eigenschappen.
Ikzelf gebruik al meer dan 20 jaar een "single action" Badger 200 en die voldoet volkomen voor mij.
Op al die jaren waren de enige kosten (door het vele gebruik) een nieuwe dichting voor tussen het glazen potje en de airbrush en een nieuw zuigdarmpje in teflon, dus alles samen een tiental euro.
Het belangrijkste is een goed onderhoud(reiniging) na elk gebruik
Met vriendelijke groeten
Peter

Rangeerduivel

Citaat van: Peter op 31 januari 2015, 11:15:49 AM
Het belangrijkste is een goed onderhoud(reiniging) na elk gebruik

Daarvoor bewaar ik alvast alle demonteerbare delen(sproeikop,zuigdarmpje,veertje) in een afgesloten potje met verdunningsmiddel

;)

Michael

Citaat van: Rangeerduivel op 31 januari 2015, 11:19:24 AM
Citaat van: Peter op 31 januari 2015, 11:15:49 AM
Het belangrijkste is een goed onderhoud(reiniging) na elk gebruik

Daarvoor bewaar ik alvast alle demonteerbare delen(sproeikop,zuigdarmpje,veertje) in een afgesloten potje met verdunningsmiddel

;)

Rudy, dat is nergens voor nodig, als je een beetje oefent met het schoonmaken van de airbrush ben je als je met acryl verf werkt binnen 5 minuten kant en klaar.

Michiel mooi verslag en voor zo'n eerste poging niet slecht zeker gezien de schaal waarin je werkt.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154