max stroom experimenteer print

Gestart door Dirkh, 30 januari 2015, 11:33:07 AM

Dirkh

Hoi allemaal, ik heb al eens een relais schakeling gemaakt om bepaalde blokken te voorzien van stroom maar die zijn enkel gebruikt om wat testen uit te voeren.
Nu ben ik bezig met het uittekenen van de bloksturingen voor de volledige baan en zou deze willen maken op strippen experimenteer print.
Doordat ik met het dinamo systeem rijd, dien ik om blokuitgangen te sparen voor het schaduwstation, deze te schakelen met relais.
het schaduwstation met 4 opstelsporen kan zo aangestuurd worden met de bloksturingen van de linkse en rechtse aansluitingen.

Door de relais schakeling kan ik met twee blokuitgangen dus 6 blokken sturen (lnkse circuit op het schema met 8 relais)
Ik rij in N zonder extra verlichting in de rijtuigen dus de stromen zijn beperkt tot ongeveer een 500 a 800mA max. (meestal zelf minder een 300mA per lok)
Kan ik zonder gevaar voor doorbranden, de strips van de experimenteer print gebruiken om deze stromen door te voeren.
Het schema

De layout van een van de bordjes (Ux en Bx zijn de connectors van de blokken)

PietB

Hoi Dirk, die strips kunnen zonder problemen de door jou genoemde stroomsterke overleven.

grt Piet.

Geert

Klopt wat Piet zegt. Ook zelf al wat meer stroom erdoorheen gestuurd zonder probleem.



Best wel een diode in sper richting over elke relaisspoel plaatsen, dit voorkomt eventueel schade aan de stuurelectronica bij het uitschakelen van de relaisspanning.

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Dirkh

Die diodes zijn volgens mij niet nodig, de sturing gebeurd door ULN2803 drivers die reeds intern voorzien zijn van de nodige diodes.
Volgens de datasheet is deze driver geschikt om inductieve loads te schakelen.
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/uln2803a.pdf

Gerolf

Stel dat je absoluut zeker wil zijn om geen spanningsverlies op de strips te hebben,
dan kan je op de zwaar-stroom-voerende stroken eventueel een draadje solderen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Frank_N

#5
Citaat van: Gerolf op 30 januari 2015, 17:43:50 PM
Stel dat je absoluut zeker wil zijn om geen spanningsverlies op de strips te hebben,
dan kan je op de zwaar-stroom-voerende stroken eventueel een draadje solderen ...





Of zoiets misschien? ;)
Groet van Frank

Dirkh

Dat is natuurlijk een alternatief, geeft wel wat extra werk met de draadjes.
Ik kan dan wel de connectors gemakkelijker op een lijn zetten tov van de printen met strips.
Ik ga er nog eens over nadenken welke oplossing ik ga gebruiken, ik heb namelijk van beide types (strips en eilandjes) een voorraadje kaarten liggen.

Eerst nog wat schakelingen en verbindingen uittekenen en dan ga ik het printje nog eens terug tekenen met een eilandjes print.

Frank_N

Een halve meter (dunne) draad maakt wel degelijk verschil, Dirk. Zeker die dunne draadjes van de Flm seinen.
Het gaat erom de verbindingen te maken met zo kort en dik mogelijke draad.
Dat is tenminste mijn expertise ;)

Op mijn baantje staan oa. een 3 standen voor/en/hoofdsein (HP0-HP1-HP2). In principe kun je die parallel schakelen, omdat op een modelbaan (voor zover die in het directe zicht staan) die seinen dichter bij elkaar staan dan in het eggie!
In het echt werkte dat natuurlijk anders.
Die parallel schakeling deed ik, maar moest wel voor de CDU (analoge schakelversterker) een grotere capaciteit nemen.
In de bovenste foto is de schakeling te zien welke ik maakte voor 5 stuks 2-standen seinen naar Duits voorbeeld)
Groet van Frank