Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

smartje268

Inderdaad. Superdeluxefantasticocrossa !!!!
Soms denken we : " we zijn goed bezig... ". Maar als je dit allemaal ziet dan sta je direct weer met de pootjes op de grond.
Ik ben weer ingestapt in de modeltreinwereld en ben al een tijdje dit draadje aan het volgen.
Ik zit nog sneller in de psychiatrie dan dat ik dit niveau haal ...  LOL
Maar genieten van een ander doet ook al deugd.  8)

Dit is de nagel op de kop hè.
We denken altijd met "modeltreinen" te moeten bezig zijn. Maar in feite zijn de modeltreinen bijkomstig !

Effe een naieve vraag van mij : waarom brengt Artitec geen pakketten op de markt met een verzameling van jouw afgietsels ?
Beetje "kitbashing - doe het zelf - pakketten" , met gevels , wat goten, allerlei klein spul en zo.
Dan kunnen ze nog verschillende pakketten maken met bvb stukken voor woonzones  of industrie , of ...
Gewoon een zak met leuk spul.
Kan iedereen zijn eigen gangetje mee gaan.

Maar Floris voor de rest : gaan met die banaan !!!!!!!   ;)
"Poor planning on someone's part does not necessitate an emergency on mine... "

Kautenbach

Ongekend hoor.... mega.....

Zo imposant, en als ik t zie, zo kwetsbaar fraai fragiel, petje af

Cord

Floris,
Ik weet niet wat het met jou is, maar je zet hier onvoorstelbaar mooi werk neer. Je pakt precies de juiste sfeer en gebruikt precies de goede kleuren. En buiten dat: waar haal je de tijd en het doorzettingsvermogen vandaan.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

loebaske


bah, Floris gebruikt zijn ogen en de omgeving en niet lukraak zo een gebouw maken uit de doos, een beetje aanpassen en verwering maak een hele stap realistischer...
Kijk om je heen, dan merk je wat in uw eigen tuin/geburen aanwezig is...

Floris

Dank!
Jongens, hou nog wat enthousiasme over voor als t straks af is, anders laat ik het straks nog zo...  8)

Citaat van: smartje268 op 20 september 2018, 12:06:17 PM
We denken altijd met "modeltreinen" te moeten bezig zijn. Maar in feite zijn de modeltreinen bijkomstig !
ja, in dit geval is dat zeker zo... de treinen zijn echt bijzaak. Er moet soms wat bewegen, dat is alles. Heb er ook nauwelijks over nagedacht wat logische treinbewegingen zijn en wat voor wagens daarbij horen en zo.
Citaat van: smartje268 op 20 september 2018, 12:06:17 PM
Effe een naieve vraag van mij : waarom brengt Artitec geen pakketten op de markt met een verzameling van jouw afgietsels ?
Beetje "kitbashing - doe het zelf - pakketten" , met gevels , wat goten, allerlei klein spul en zo.
Dan kunnen ze nog verschillende pakketten maken met bvb stukken voor woonzones  of industrie , of ...
Gewoon een zak met leuk spul.
Kan iedereen zijn eigen gangetje mee gaan.
Dat zou ik wel tof vinden, alleen de praktijk is dan vaak nogal lastig... je koopt een doos stukken, mist altijd wat belangrijks, en dan krijg je weer eindeloos telefoontjes van doe mij dit stukje doe mij dat stukje... zover mensen er uberhaupt aan beginnen wat te rommelen met spul dat niet bedoeld is om op een bepaalde manier te passen en waarbij geimproviseerd moet worden. Als het erop aankomt is het toch maar een minderheid die zoiets aandurft heb ik het idee.

Citaat van: Cord op 22 september 2018, 17:26:02 PM
En buiten dat: waar haal je de tijd en het doorzettingsvermogen vandaan.
Tja, ben gewoon te nieuwsgierig hoe t allemaal gaat worden... en qua tijd, gewoon flink snoeien in de prioriteiten. Gewoon alles waar je geen zin in hebt laten liggen en negeren en je merkt vanzelf waar je er wel en niet mee wegkomt. ;D

Floris

Zo, kleine update dit weekend want er moest gezeverd worden en ook nog iets met fristi en bier.... maar goed, vandaag nog wel wat kunnen doen.
De nieuwe huizenrij kreeg de stoepen aangemeten, altijd een belangrijk klusje want de stoepen sluiten zo precies mogelijk aan op de huizen en zolang de huizen nog los zijn wordt hun positie onderling dus helemaal vastgelegd door de stoep, wel belangrijk voor het goed passen van de koterij aan de achterkant, bijvoorbeeld.
Meteen ook maar de boel zoveel mogelijk afgemaakt, met goten, afvoeren, kleine dekseltjes van de wateraansluitingen etc... Het kleine doodlopende straatje waar de poort naar het fabrieksterrein aan zit is in t echt gewoon nog met kasseien bestraat, de rest van de weg asfalt (de kasseien zitten er ongetwijfeld nog onder). De kasseien heb ik er maar vast neergelegd, het asfaltdeel klei ik binnenkort vol. Al met al was dit nog een behoorlijk klusje omdat er nog wat lastige hoekjes aan t bestaande deel zaten die ik uitgesteld had.
IMGP9282 by Floris Dilz, on Flickr

Ander nieuwtje: Het leek mij wel handig om ook bij de middencabinelocjes het decodernummer op discrete wijze buitenop te vermelden, das wel zo praktisch als je een beetje vergeetachtig bent.
IMGP9283 by Floris Dilz, on Flickr

mark7758

BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Gerolf

Mooie vorderingen alweer  :P

Citaat van: Floris op 25 september 2018, 00:15:18 AMHet leek mij wel handig om ook bij de middencabinelocjes het decodernummer op discrete wijze buitenop te vermelden...

;D  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Herwig

#1808
De locjes & wagens,
de omgebouwde auto's,
de straten, huizen, winkels & andere gebouwtjes,
de reusachtige, indrukwekkende staalfabriek...

Dan vraagt een mens zich al eens af of Floris enig idee heeft hoeveel uren er ondertussen aan voorafgaandelijke research (in ruime zin) werden besteed.       Om dan aan de hand van dit opzoekwerk alles zo verregaand gedetailleerd te kunnen modelbouwen.

Floris


Herwig

#1810
Mogen we dan nog hopen op een kanjer van een boekwerk, deel 1, 2, 3    ?
" StaalFabriek - Voorbeeld & Model " .   Met omstandige tekst plus prentjes, by Floris, de Man-van-Staal. 

DFS


SuSke

Weerom mooie dingen Floris, nu alles nog in die troosteloze kleurtjes zetten om het af te maken  ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Floris

#1813
komt goed, met die kleurtjes. Dit weekend eerst maar eens bezig gegaan wat spullen verder af te maken voor leuven, een heel stel gebouwen kan nu met schroeven vastgezet worden dus dat is wel prettig, scheelt veel gehark met verhuisdozen straks. Omdat ik toch bezig was met dat soort geklooi meteen maar eens een paar schroeven door de weg heen gejaagd, daar komen straks putdeksels op, in principe blijft ie dus demontabel.
Nou was er alleen nog 1 puntje: de weg asfalteren. Tot dusver deed ik dat met das-klei, een soort papier maché-achtige rommel, volgens mij bepaald niet het ideale materiaal maar het gaat dus uh ja daar blijft het dan bij mij bij want ik ben te lui om wat anders te proberen. Nadeel van het spul is dat het nogal krimpt, dus zeker op zo'n losse weg uit styreen moet dat gaan kromtrekken als een idioot. Bovendien hecht het niet al te best, op hout geen probleem, begin met een laagje houtlijm en smeer daar de klei op, dat zit knettervast, maar op styreen? Nouja, gewoon proberen. Styreen flink mishandeld met een slijpschijf om het op te ruwen, houtlijm erop, eerste laag klei.... nou, dat leek lang niet onaardig te gaan. Gewoon lijm heel dun aanbrengen, klei erop, klei zoveel mogelijk uitkneden, dan met een natte vinger zo glad mogelijk wrijven, dagje laten drogen, daarna is het dan flink ingeklonken, weer een laagje houtlijm erop en de volgende laag klei. Zelfde manier, uitkneden, glad wrijven met natte handen en eventueel een nat rollertje oid... Hier de tweede laag terwijl ik ermee bezig was
IMGP9285 by Floris Dilz, on Flickr
en als t erop zit. Gladder dan dit krijg je t niet echt...
IMGP9286 by Floris Dilz, on Flickr
bij de tweede laag druk ik de putdeksels gewoon in de klei, ik wip ze dr weer uit als de boel droog is, zo passen ze altijd.
Is de tweede laag ook droog dan kan de zaak geschuurd worden, gewoon met korrel 150 raggen. Natuurlijk zitten er dan nog allerlei deuken in en andere narigheid, omdat dit straatje toch twijfelachtig asfalt over kasseien is ben ik in de kuilen gewoon kasseien gaan krassen met een kraspen, alsof daar het asfalt kapotgevroren en verdwenen was. het voordeel van een weg die je gewoon van de baan kunt vissen en op je bureau kunt leggen lijkt me hier duidelijk.
IMGP9288 by Floris Dilz, on Flickr
IMGP9289 by Floris Dilz, on Flickr
Ben benieuwd hoe dit eruit gaat zien met een kleurtje dr op.... heb zat ervaring met materieel en gebouwen inmiddels maar de laatste keer dat ik dit soort werk deed is ergens kwart over 1583 geweest dus dat is allemaal een beetje t wiel opnieuw uitvinden. Ach, t komt wel goed. Hoop ik. ;D

EDIT:
Keiharde vorderingen, boel is in de basiskleur gezet, eerst zwart + 62, daarna iets met 28, 29, wit en creme. Beetje onduidelijk gerotzooi, matchen met de rest van de weg die op de andere module ligt en nog niet gespoten is wordt straks vast lachen maar dat krijg ik vast ook nog wel klaar.
IMGP9291 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP9290 by Floris Dilz, on Flickr

straks ros ik eea weer uit elkaar voor het hevig autistisch individuele kasseien van duivenpoep voorzien enzovoorts, maar nu mag t er even bij liggen voor t sfeertje.
Bonuseffecvtje van de das-klei"waar het geschuurd is steken er kleine vezeltjes uit die met verf erop een soort ruw oppervlak geven. Lijkt wel wat op oud asfalt met zo'n grindlaag erop die half ontbreekt. Kijken of ik er wat gebruik van kan maken met drybrushen oid.

Chrisrail

#1814
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }