Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

PeterVG

Hoop doet leven.
Want dit type gevel kan mij zeer bekoren. Mochten ze verkrijgbaar worden dan ben ik zeker klant.
Een straatje op mijn vaste baan wacht op huisjes.
Deze zouden mooi passen want dit straatje moet op Seraing gaan lijken ;-)

Floris

Zooo, naast wat geklooi aan een van de artitec-kitjes nog wat aan de industrie zitten rommelen, dit keer een stevig uitgesteld probleem aangepakt, namelijk waar de electriciteitsmasten precies moesten komen.

IMGP7315 by Floris Dilz, on Flickr

Dit stuk baan is een nogal ingedikte versie van de realiteit en alles is in het echt al krap, dus dat was niet helemaal makkelijk. Verder ben ik normaal wel redelijk van het enigszins vooruit plannen maar bij dit project is alles toch te ingewikkeld dus ik rotzooi maar wat aan en hoop er dan het beste van. Gaat soms goed, soms moet er wat opnieuw of verplaatst ofzo...
Deze masten zijn lekker suf om op het laatst te doen want eigenlijk stonden ze er als eerste, al is er later natuurlijk wel weer van alles vertimmerd. Hier een oude plaat waar ze al op staan, al staan ze daar nog half in de helling, later stonden ze gewoon op de grond dus wellicht zijn ze later nog eens verplaatst. In het struweel zijn er nu nog wel een paar afgezaagde restanten van die masten te vinden.
http://images-01.delcampe-static.net/img_large/auction/000/345/123/540_001.jpg

Één mast stond er al even, daar was ik al wel uit, maar de rest.... nouja, aan het stortinstallatiegebouw kon ik nog wel een rek met isolatoren vast knopen, blijkbaar was er daar een keer zo'n oude mast omgezaagd en de hele zaak maar aan het gebouw opgehangen. Op een foto zie je ergens een klein hoekje van zo'n constructie, mooi, het mag dus zo. Kwam mooi uit want qua spoor kon ik niet echt lekker een mast kwijt daar. Ja je moet even goed kijken.  ;D

en hoe het bij mij geworden is...
IMGP7326 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP7321 by Floris Dilz, on Flickr

Dan verder naar rechts, hier kon ik nog een mast vlak tegen de muur kunnen proppen, en tenslotte rechts een speciale mast waar het hele zaakje de hoek om gaat en naar achter verdwijnt. Deze mast komt strak tegen de achtergrond, dus dan ben ik mooi van al die draden af. In het echt staat op dit punt een nog wat moeilijkere zeshoekige mast, die staat er zelfs gewoon nog, maar alle keren dat ik ernaast stond heb ik er nooit een fatsoenlijke foto van gemaakt, want dat was namelijk maar handig geweest dus dat moeten we niet willen. Nou goed, dan maar een vierkante mast gemaakt met ronde top, daar had ik een aardige foto van en het was minder werk op basis van het etswerk dat ik al had dus mij allang best eigenlijk. Met dat hokje onderin en dakje bovenop ziet het er al interessant genoeg uit vind ik
Nu moest deze mast nog achter het onduidelijke hokje passen, uiteraard ging dat net niet, dus maar wat uit het zand rondom het hokje zitten knagen zodat ik het hokje een halve centimeter kon opschuiven en hop, alles past, perfecte planning zeg ik. 8) Later gaan er vanaf deze mast ook nog wel wat draden recht naar voren, maar daarvoor moet ik dan nog een heel lange dunne vakwerkmast regelen die naast de brugpeiler op de grond staat. (die mast stond er, heb ik een foto van. Nu nog verzinnen waar ik dat ding vandaan ga trekken, ach, heeft niet zo'n haast...)
Hier nog wat plaatjes van de hoekmast uit wat hoeken die je straks niet meer ziet...
IMGP7322 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP7324 by Floris Dilz, on Flickr

Dat was m weer!

SuSke

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

TBCédric

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

3rail

Erg mooi Floris.

Ben benieuwd hoe ze er uit zien als je klaar bent met verweren. :D :D

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Johnnytrein

groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Wim66

Ongelofelijk mooi aan het worden en zonder twijfel zal het echt zoals ik mij herinner hoogovens vuil worden, veel bruine stof van al dat ijzererts gedoe.  Niet zo best voor je auto

Wim
Spoor HO NMBS & CFL Digitaal TP IV V VI

Floris

die masten worden vrijwel helemaal roestkleurig, er zat in die tijd echt geen spatje verf meer op. aardige camouflage tussen de rest dus. 8)

sdz1976

Die palen zijn echt knap 8) Een mooie aanvulling van het geheel!!


Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

guy holbrecht

Ik kijk er al naar uit om dit live te aanschouwen in Leuven!
Gr.
Guy

doomslu

Citaat van: guy holbrecht op 25 augustus 2016, 16:42:23 PM
Ik kijk er al naar uit om dit live te aanschouwen in Leuven!
Gr.
Guy
Ikke ook, maar ik kijk naar vele pareltjes uit die daar te zien zullen zijn...  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Floris

Vooral ook voor mn eigen gemak omdat ik regelmatig wat kwijt ben in dit inmiddels aardig lange draadje heb ik een lijstje van de foto-updates in de eerste post gezet. Ik ben nogal een administratief wereldwonder dus of ik het ga bijhouden is nog te bezien maar goed, wat er staat staat er maar vast, ofzo.  :-X
Goed, nu ga ik weer es wat knutselen.  8)

loebaske


Ook ik kijk er naar uit om je kunst te bewonderen in Leuven, begint te kriebelen  ;) ;)