suggesties voor nieuwe workshops

Gestart door loco, 06 november 2004, 13:52:28 PM

Gerolf

" ... voor dooretsen 1X materiaaldikte toevoegen ... "
Wat is eigenlijk een maximale materiaaldikte om toch nog een redelijk resultaat te hebben bij het dooretsen? Hoe dunner hoe beter, natuurlijk, maar toch ...
" ... hangt ook af van de concentratie van het etsbad... "
Ik verwarm mijn etsbad en breng het werkstuk regelmatig in beweging tijdens het etsen: dat scheelt v??l voor de etssnelheid en het gelijkmatig etsen. Voor de concentratie van de vloeistof hou ik me aan de gebruiksaanwijzing.

Gerolf vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dreha

Hallo iedereen,

Dit is mijn eerste reaktie op dit toch zeer prachtige forum.
Voor het maken van filmen (om te etsen) druuk ik met een laserprinter op folie (transparant) vervolgens wordt deze zwarter gemaakt met een doekje en oostindische inkt. Na een half uurtje wordt het te veel aan inkt (de waas tussen de sporen) verwijderd met een vochtig doek.
Met deze filmen maak ik al mijn printplaat en het geheel is vrij ongevoelig geworden voor lengte van de belichtingstijd.[8D]

Dreha

tonycabus

Heee! Komt pas kijken en vlam! Die tip moet ik absoluut eens proberen, Harald...
En Welkom, man!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

Ik vermoed dat die truc niet werkt met inkjet-transparanten, vanwege die kleverige inkt-vasthoud-laag [:(]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dreha

Ik heb het inderdaad enkel geprobeerd met een laserprinter, misschien als je lang genoeg wacht na het printen. Het bedrukte oppervlak moet lichtjes poreus zijn, zo dat de oost-indische inkt er tussen kan vloeien. Ik zou zeggen gewoon even proberen.[:)]

tonycabus

Met Laserprinters heb je natuurlijk een laagje toner op je film liggen, en dat zal die O.I. inkt wat "opslorpen".
Je moest er maar aan denken!!!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Gerolf

'Chinese' inkt geprobeerd met inkjet-transparanten: dit lukt niet [xx(]
De OI-inkt slaagt er zelfs in de inkjet-inkt terug op te lossen, samen met een deel van de vasthoud-laag die op de transparant zit. Het gevolg is wel mooi (je krijgt een landkaart-effect: transparante rivier met zijriviertjes [:o)]) maar niet bruikbaar voor belichten.
Met zwarte acrylverf (tamiya XF-1 vb.) is het wel te doen om grotere vlakken met ongewenste inkjet-gaatjes in te kleuren.
Mijn eerdere problemen met de transparanten lag vooral aan de kwaliteit van de transparant: Ik heb intussen diverse materialen de revue laten passeren:
- Kalkpapier 70g (op aanraden van Johan destijds - maar misschien bedoelde hij dikkere) gaat rimpelen als je teveel inkt gebruikt, en geeft toch nog weinig zwarting.
- Pelikan 'for overheads': te grove structuur van de vasthoudlaag: je ziet er zelfs een raster in - niet bruikbaar dus.
- Avery Zweckform inkjet-folie - photo quality: goed, maar ik vind het niet meer ...
- Staedler Lumocolor 100?: behoorlijk goed, maar toch ongewenste gaatjes in de inktlaag na het drogen.
Ik heb ook al op diverse printerinstellingen geprobeerd, met uiteindelijk een aanvaardbaar resultaat. Een laserprinter zal wel beter zijn, maar dat heb ik niet [:(]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

treinbeginner

zat bij die nieuw pc geen printer bij?[:D]
Volgende op de verlanglijst of is het ook zoals bij mij al een [:D][:D]telefoonboek.
 

Gerolf

citaat:
Geplaatst door treinbeginner

zat bij die nieuw pc geen printer bij?[:D]
Volgende op de verlanglijst of is het ook zoals bij mij al een [:D][:D]telefoonboek.

Een laserprinter staat op mijn verlanglijstje, maar zeker niet bovenaan.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

kasteel

@gerolf - Avery
probeer dit eens http://www.avery.nl/nl1/where_to_buy/files/AveryDealerLijstJan2004be.xls
wellicht is er iemand in je buurt - zal er bij mijn volgend bezoek aan Tranfert (Kontich) naar uitkijken
groeten
Jan

Gerolf

Het is niet dringend, Jan!
Ik heb nog die staedlers, en daar heb ik die ge?tste karretjes en fietsjes mee kunnen maken, dus zoooo slecht waren die niet [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

EricVW

Iki heb dit mesje gekocht in een winkel waar ze tekengerief en alles wat er bij hoort, verkopen
Je kuny er tevens een glasvezelpotlood kopen( zie msm )
Groetjes
Eric

vdr

euh, bij trim in Aarschot etsen ze plaatjes 0,08?/cm2(enkelzijdig)
Als ik dat hier allemaal lees lijkt het mij heel omslachtig om da zelf te proberen ,ook al heb ik 66 printplaatjes nodig om mijn wissels te schakelen met aan duiding via leds. De prijs komt dan op een kleine 100?[;)]
 

Gerolf

Ik heb eens gekeken naar de voorwaarden bij Trim: lijkt niet slecht, maar:
- je moet zelf je afdruk op kalk binnenleveren/opsturen?
- hoort de kostprijs van de pcb's zelf ook bij die 8 Eurocent per cm?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

vdr

, awel , in onze club hebben we de schakeling via een speciaal programma getekend ,dan 66 keer gecopieerd en op een transparant afgedrukt , en tot op heden en zonder tegenbericht is het voldoende deze transparant binnen te geven  Dit alles aan 0.08? /cm2 en ongeveer 7? opstartkosten (eenmalig) t' zou voor ons wegvallen indien er geen tijdsdruk opzit[:)] .Waarschijnlijk zullen ze het dan doen als ze nog andere plaatjes moet etsen.Zoniet is 7? nu ook het einde van de wereld ni[;)]