Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

suggesties voor nieuwe workshops

Gestart door loco, 06 november 2004, 13:52:28 PM

locomotion

Olfa heeft blijkbaar nog leuke tools in huis. Ik wist niet dat ik hier zelf reeds enkele tools van heb. Ondermeer de Olfa Compass Cutter waarmee je cirkels kunt markeren en uitsnijden in plasticard. Het maakt waarschijnlijk gebruik van dezelfde soort snijmesjes als de AK1. De Olfa Panel Cutter kun je dan weer gebruiken als een soort beitel. Maakt wel gebruik van andere mesjes. Ik heb de Compass Cutter gekocht bij Chalumano in Antwerpen. De Panel Cutter heb ik indertijd bij F.Boelens gekocht. Misschien heeft Chalumano de AK1 ook wel in huis. Dan moet ik dringend daar eens een bezoek brengen. Want een goed mesje is altijd handig.

Locomotion

bartie

Hey,

Zag daarstraks terwijl ik op zoek was naar sinterklaasgeschenken voor de kinderen in speelgoedwinkel DOX in Lier bij de afdeling bureelbenodigdheden een heel gamma van Olfa,waaronder het AK1 mesje aan 4 euro. Dit zal waarschijnlijk goedkoper zijn dan in een modelbouwwinkel.
DOX
Antwerpsesteenweg 499
2500 Lier

loco

Bartie,
Dank u voor de zeer gewaardeerde tip. Ik probeer volgende week nog langs Dox te gaan. Lang geleden dat ik daar nog geweest ben trouwens. Ik zal proberen niet alles op te kopen. Ik zal hen zeker  verwittigen dat straks een hele meute modelbouwers gaan langs komen.

Loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

janjozef

Wel ze hebben er ook nog een kleiner en fijner mesje dat hangt bij het knutsel materiaal ze verkopen het onder een andere produkt naam kost 3? met slecht 6 reserve mesjes maar is nog interessanter voor het uitsnijden in plasticard van klein zaken
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

Ik, wil even teruggaan naar het onderwerp: suggesties voor nieuwe workshops: mijn voorstellen:
- airbrushen (en onderhoud ervan) - of was dit toch op de workshop?
- andere weatheringstechnieken
- rails leggen, wissels zelf bouwen, ...
- hard-shell landschap bouwen

wat ik NIET zou doen:
- figuurtjes schilderen en ander klein prutswerk: het publiek kan onmogelijk zien wat voor een fijn werk je doet, laat staan het resultaat bewonderen.

Terzijde: Leeft Ger Moes eigenlijk nog? Zijn reportages destijds in Spoorweg Journaal waren naar mijn mening zo goed, ik denk dat hij een workshop z??r geanimeerd zou kunnen maken.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loco

Gerolf,
bedankt voor de goede suggesties. je hebt gelijk, de workshops moeten iets spectaculairs in zich hebben. De mensen moeten zich kunnen vergapen en tegelijks iets bijleren. Figuurtjes schilderen is iets pietluttig en zal waarschijnlijk maar een beperkt aantal bezoekers kunnen boeien. Ik zelf stond daar uitleg te geven over hoe je decals moet aanbrengen. Weinig spectacel en dus weinig bezoekers. Jammers, want het was anders best wel interessant. Maar de bezoekers die er wel waren kwamen met gerichte vragen en bleven dan ook een hele tijd hangen. wat ook interessant was.

loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

janjozef

persoonlijk vind ik dat het beter is minder echt geintresseerden te hebben dan heel veel mensen waarvan ge weet dat 90% het reeds vergeten is voor ze aan de uitgang zijn. Het doel van de workshops is toch doorgeven van kennis. dus een workshop voor het grote publiek en de rest voor de meer geintresseerde lijkt me een goede verhouding.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

dwizeno

Hoi allemaal,

Ik weet niet meer juist welke workshops er allemaal waren maar het lijkt mij een goed idee om enkele basis dingen te tonen.

ballasteren, weiden, spoorbermen etc.

Iedereen moet toch met die zaken starten niet?

MvG,
Dirk
 

n/a

Een idee voor een workshop is mischien het 'aankleden' en realistischer maken van Marklin C-rail, omdat veel mensen die beginnen met de modelspoorhobby toch voor deze soort rails kiezen.[:D]

tonycabus

Thijs,
Lees al eens het artikel van Jacques over de K-rails in MSM36[;)]

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Steven86

Ik heb dit artikel gelezen en vond het super prima. Vooral dat idee om verfpoeders mee te mengen in de ballest vind ik top.

Nu heb ik zelf C rail en die heb ik ook vervuild. Dat scheelt ook enorm. Misschien dat ik ook eens met dat pulver er nog eens op los ga experimenteren.

Waar ik bij de workshop K-rails vervuilen wel van geschrokken ben, is dat je dus best geen ballast rond het wisselmechanisme aanbrengt. Dat vind ik wel een dik nadeel. Op dat vlak is die C rail dan weer stukken gemakkelijker. Gewoon alles vervuilen en later de wisseltongen weer openen.


Bezoek Musena - http://users.telenet.be/musena

Steven86

citaat:
Geplaatst door loco

Ik heb enkele suggesties voor nieuwe, andere of bijkomende workshops voor de volgende expo.
Zelf bovenleiding maken,
Figuurtjes schilderen,
Bomen maken,

Wie vult verder aan?

Breng ook eens een bezoek aan www.de-pijl.be



Rotsen gieten in gips
Latex mallen maken
Vervuilen
Werken met decorvlies
Gras aanbrengen (met statische begrazingsmachine?)
Perronen maken
Solderen [:D]

Bezoek Musena - http://users.telenet.be/musena

n/a

citaat:
Geplaatst door tonycabus

Thijs,
Lees al eens het artikel van Jacques over de K-rails in MSM36[;)]

Tony



toen ik dit bericht plaatste was MSM 36 nog lang niet uit.

tonycabus

Dat was een vroege, Thijs!
Toen ik het antwoord postte had ik hem net in de bus gevonden.
Vandaar[;)]

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Roderik

Ik heb er geen idee van hoe je er moet aan beginnen, dus misschien een workshop over ETSEN? Is dit eigenlijk moeilijk?

Vanderkelen Roderik

"Zonnige groeten uit St-Pietersbergen"
Always be modelling!