Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

suggesties voor nieuwe workshops

Gestart door loco, 06 november 2004, 13:52:28 PM

loco

Ik heb enkele suggesties voor nieuwe, andere of bijkomende workshops voor de volgende expo.
Zelf bovenleiding maken,
Figuurtjes schilderen,
Bomen maken,

Wie vult verder aan?

loco

__________________________

Breng ook eens een bezoek aan www.de-pijl.be

tonycabus

Zo zien we het graag!
Het was trouwens verbazend dat je een groot publiek verwacht dat alleen maar komt "treintjes kijken" maar dat je verrast bent van de interesse van dat publiek aan diverse aspekten van de hobby
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

guy holbrecht

In eerste instantie hadden we niet direct aan bomen gedacht omdat dit onderwerp al uitgebreid aan bod is gekomen in de vroegere uitgaven van modelspoormagazine. Indien er echter vraag naar is, houdt niets ons tegen om dit onderwerp ook eens aan te snijden op de volgende modelspoorexpo. We zullen dit op de redactie alvast noteren en in de mate van het mogelijke programmeren naar een volgende expo toe.

Groetjes,
Guy

svvander

Hallo,

Over bomen gesproken, ik heb in der tijd voor mijn figurines een aantal leuke bomen gemaakt, op heel eenvoudige wijze. Met staaldraad, gips, modelgras en verf.

Wie hier meer wil over te weten komen... vuur maar af!
Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

tonycabus

De Sven, hallo!

Klassieke ingredienten zou je denken, maar misschien verwerk jij ze op een alternatieve manier?
Waarom maak je er zelf niet eens een artikeltje over?
(Met stap-voor-stap-foto's)
We kunnen dat aan de redaktie voorleggen en wie weet...

Als het je zint, stuur maar naar mij en ik zorg ervoor dat het ter plekke geraakt.

Tony
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

tonycabus

En nu Loco's beurt!

Over figuurtjes schilderen heeft hubert Billiet een bijdrage geleverd op de site van de DWARSLIGGERS.
http://www.dwarsliggers.be

Toch maar eens gaan loeren zulle...
Bedankt voor je reactie! (de anderen uiteraard ook[^]!)

Tony
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

loco


Dank u voor de suggesties.
Foto's zeggen meer dan 1000 woorden, maar soms zie ik de mensen toch graag bezig.
Boompjes maken moet je eerste eens zien doen hebben. Het ligt hem soms in de details die je niet kunt laten zien op foto's of zeggen in tekst.
Hetzelfde geldt voor solderen. Zien doen, daar leer je veel van. Zo voorkom je veel fouten en rampen.
Ook figuurtjes schilderen, alhoewel je hier niet zoveel kwaad kunt doen.


__________________________

Breng ook eens een bezoek aan www.de-pijl.be

depovero

Over details dat over het hoofd gezien worden. Jacques LePlat liet in zijn boek: "Groetjes uit Ferbach" zien hoe hij continue vakwerk realiseerde. Ik probeerde het eens en, resultaat, mislukkingen. Tot de betreffende workshop over plasticart. Daar zag ik hoe het moet, en, resultaat: "Bingo"

Danku, Guido, peins ik.

Denis.
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

T03

Echt goed gedaan die workshops, leuk om is iemand anders aan het werk te zien en ideen op te doen. Bovendien heb ik een AK1 mesje gekocht, het laatste dat er was, een aanrader dat mesje.
Voor wie er op de beurs geen heeft kunnen kopen en op zoek is, Parsival productions verkoopt er, http://www.parsifalproduction.com.

Groetjes
"I have a train riding in my brain"

locomotion

H? TO3

Wat is een AK1 mesje. Op de site waar je naar verwijst vind ik het ook niet. Kun je wat meer uitleg geven, want niet iedereen was in de gelegenheid naar die expo te gaan. Sommigen moesten werken. Jammer. Dus ik heb blijkbaar iets gemist. Een AK1 mesje.

Locomotion

guy holbrecht

De olfa AK 1 is het beste hobbymes dat momenteel op de markt is voor fijn werk. AK staat voor Art Knife. We gebruiken deze messen op onze club (Het Spoor vzw te Sint Niklaas) reeds een vijftal jaren en iedere gebruiker zou geen ander mes meer willen om plastikard te bewerken. Vorig jaar vonden we op ??n of andere beurs in Duitsland een op het eerste zicht identiek mes, maar wel goedkoper. Naderhand bleek dit toch geen goede aankoop, want het kon in de verste verte de AK 1 niet evenaren.
Waar kan je ze vinden? Dat is een ander paar mouwen. De meeste hobbyzaken hebben ze niet in voorraad. Zelfs op internet bij groothandels vind je ze niet in de catalogus. Via via toch aangeraakt, zij het wel met een volledige verpakking (6 messsen). Het is de rest van deze verpakking die op de beurs te Mechelen aangeboden is.
Ik vond ze ooit in de zaak waar mijn vrouw naaigaren en allerhande 'vrouwelijk' knutselmateriaal aanschaft tegen de prijs van 7 euro 30. Je kan ze misschien via dergelijke winkel bestellen: Olfa AK 1 US Model (hekje)9151 of CAN Mod?le n?1151. Dan heb je een houder en 25 reservemesjes.
Vind je ze niet, dan kan je eens informeren bij onze club waar we binnen afzienbare tijd een uitgebreide workshop organiseren betreffende het gebruik van plastikard. Alle materiaal zal tijdens deze workshop aanwezig zijn.

Nog veel zoekplezier

tonycabus

Dank je, Guy!
Ik ga er ook van doen hebben!

Tony

1)Wat je nooit eens probeert zal je zeker nooit kunnen!
2) Alle mislukkingen zijn er gekomen door ??n keer te weinig te proberen.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

loco

Ik vroeg mij ook al af hoe zo'n olfa AK 1 mes er zou uitzien. Eve Googelen en heb reeds een site gevonden. http://www.pandava.com/bitsmarket5?new&n&DL&PP&77.90.55
Prijs 4,36 ? voor zes stuks. Lijkt me wat weinig voor 6 + 25 mesjes.
Nu kan ik mij ten minste ook een beeld bij voorstellen.

Maar wat maakt dit mes zoveel beter dan een ander hobbymes zoals X-Acto?

Loco


__________________________

Breng ook eens een bezoek aan www.de-pijl.be

guy holbrecht

Effe gekeken op dat forum, en inderdaad, de AK 1. De prijs is wel de prijs per stuk (verpakking per 6, verkrijgbaar per stuk).Je moet er wel nog 21 % BTW bijrekenen, en dan krijg je een aanvaardbare prijs.
Wat maakt dat mes nu zo speciaal? Wel, de houder ligt enorm goed in de hand, de mesjes zijn niet te lang maar vlijmscherp ( het puntje breekt wel snel als je onvoorzichtig snijdt) en bovendien is de houder licht flexibel, zodat je een perfecte druk op de plastikard kan uitvoeren. Ik was meteen verkocht en kaniedereen dergelijk mes  aanraden.

T03

Beste Locomotion,

die site van Parsival production werkt.
Eens op de site heb je keuze tussen frans of engels, kies je engels dan klik je links op "online shopping". Dan een beetje naar beneden, verder in de tekst op "By online shopping", dan klikken onderaan op "Outillages", dan volgt er een lijst met gereedschappen waaronder je "Cutter AK-1 +25 lames" en Lames de rechange cutter AK-1 vind.
Et voila.

Groetjes
T3
"I have a train riding in my brain"