ROCO 43915 AC rijdt niet

Gestart door BernhardDM, 27 januari 2015, 22:49:26 PM

BernhardDM

Beste allen,

ik heb recentelijk een ROCO 43915 wisselstroom in nog zeer goede staat aangekocht maar die blijkt nu niet te rijden.

Wat kan er zoal misgaan met een ROCO met sleepcontact bedoeld voor het Märklin 3-rail systeem.

Misschien is deze loc voorzien van gelijkstroomwielen. Maar dat lijkt me niet logisch omwille van de aanwezigheid van het sleepcontact. Kan ik uitmeten of dit gelijkstroomwielen zijn?
Of werd deze omgeschakeld om te gebruiken met bovenleiding? Maar dan zie ik niet hoe deze terug om te schakelen.
Nog iets wat ik nog niet op een loc van ROCO of Märklin heb gezien zijn die "contactjes" die rusten op alle 8 de wielen.

Op de foto kan je een knoopbatterijtje zien in dat zwarte blokje. Wat doet dat daar en wat gebeurt er of net niet als dat batterijtje plat is?



alvast bedankt voor de reacties.

Martin Welberg

Iets scherpere foto kan wel eens helpen...

Gelijkstroomwielen kun je simpel meten, die piepen niet op een multimeter, anders een lampje en een batterij, geen licht gelijkstroom..

Contacten op de wielen zorgen voor je stroomafname, op alle 8 is het niet verkeerd..

Huugooke

Citaat van: milocomarty op 27 januari 2015, 23:05:54 PM
Iets scherpere foto kan wel eens helpen...

Gelijkstroomwielen kun je simpel meten, die piepen niet op een multimeter, anders een lampje en een batterij, geen licht gelijkstroom..

Contacten op de wielen zorgen voor je stroomafname, op alle 8 is het niet verkeerd..
Maar dan moet je ze wel losmaken, anders piepen ze via de contacten! Ervaring leert me dat ze bij Roco niet geïsoleerd zijn.
Die batterij intrigeert me wel. Gewoonlijk om geheugen/instellingen te bewaren.
Een scherpere foto zou helpen. Is dat een luidspreker daaronder?
Er is een item hierover op het 3rail forum

dani

ik meen me heel vaag te herinneren dat in sommige  "werelden" een batterij gebruikt wordt om spanningspieken wat op te vangen.
(bvb bij scooters en 4 takt brommers is dat zo). 

Misschien is die knoopcel enkel een demper voor de omschakelspanning ?

Of misschien dient ze als "backup"   (in combinatie met een schakelingetje) om de lichten toch te laten branden op normale sterkte bij lage rijspanning of zelfs bij stilstand ?

We hebben er een beetje het gissen naar, maar inderdaad betere foto's zouden duidelijkheid kunnen brengen.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Goed ingelichte bronnen verzekeren me dat het gaat om een backup batterij voor het geheugen. Omdat bij dit prehistorisch type nog ram werd gebruikt in plaats van EEPROM en dus de instellingen verloren gaan als de loc een tijdje zonder spanning staat.

nmbssncb

Ik zie geen decoder...
"Zwart blokje" is misschien een bruggelijkrichter?
Knoopcelbatterijtje is nieuw voor mij in een "oud" Roco-model voor 3-rail.

Willy
nmbs < Willy > sncb
===============

Huugooke

Ik zie ook geen draden van de wielen naar boven komen, is die loc misschien gekannibaliseerd?
Dat ronde geval op de print: is dat een omschakelaar voor de bovenleiding?
Hallo auteur?

dani

Berhnard, van waar ben je ? misschien kunnen we die lok hier eens bekijken en onderzoeken.
Zo moeilijk kan het neit zijn om die aan de praat te krijgen !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Intrigerend he Dani. Zie ik daar ook twee spoelen/relais?

nmbssncb

De ROCO 43915 is een DB BR 112 voor het (Märklin) 3-rail systeem.  Uitgebracht door ROCO in 1982?  Dus dan geen decoder aan boord...


Willy

nmbs < Willy > sncb
===============

Huugooke

Kijk, kijk:
http://alte-modellbahnen.xobor.de/t31736f10-Fragen-zu-Revision-Roco-Art-Nr-S.html

Die "spoelen" zijn lampjes, en dat rond stuk is inderdaad de omschakelaar voor de bovenleiding.
Die batterij is dus een deel van de rij-richting schakelaar.

Frans Bosmans


Huugooke

Als den Bernhard nu meeleest...

doomslu

Citaat van: Huugooke op 10 februari 2015, 18:47:46 PM
Als den Bernhard nu meeleest...
Is sedert 30 januari niet meer online geweest...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

BernhardDM

Om dit topic na meer dan een jaar af te sluiten nog even meegeven dat ik de roco 43915 zonet terug rijdend heb gekregen.

Het was de omschakeling naar bovenleiding die de grote boosdoener was zoals aangehaald door Huugooke.
Dat "rond stuk" was wel niet intact. Het pinnetje en het contact ervoor zaten los in de doos. Pas nadat ik foto's van printplaat had opgezocht wist ik wat deze dingetjes precies waren.

Pinnetje en contact gemonteerd en klaar is kees!

Bedankt aan allen om me de juiste richting te wijzen.
Als ik hier nog eens een vraag post zal ik er aan denken regelmatig terug te keren!