Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Schuifmaat Aldi 31/1

Gestart door eve, 26 januari 2015, 09:45:45 AM

bellejt


Catje

Gebruik nog steeds mij 35 jaar oude schuifmaat.  :)

Lees hier alleen dat je tot op honderste kunt aflezen, maar naar mijn weten kun je een schuifmaat alleen aflezen op een cijfer achter de komma.
Voor honderste te kunnen aflezen wordt toch de micrometer gebruikt. ;)

Huugooke

#17
Inderdaad, 1/20ste is zowat het kleinste. Tenzij ze hier "digitaal schatten".
(correctie: niet 1/25; dat is fotografie :-)  )

Dirky

Niet de bedoeling correct te zijn op 1/100, maar het tweede cijfer geeft je een richting als je net zoals op de analoge op 1/20ste nauwkeurig wilt zijn...

PietB

Ik heb ooit deze gekocht bij Conrad.
Is een pak duurder maar wel op 2 decimalen achter de komma.
En spelingvrij.
grt Piet.

bellejt

heb je teveel voor betaald Piet want is dezelfde als mijn 2de die ik in Frankrijk heb gekocht voor 10 eurootjes.Voor zulke dingen is C** enorm duur.Eigenlijk voor alles.Maar we wijken af ;).

Klaas Zondervan

Ik denk niet dat Piet te veel heeft betaald. Ik zou het liever andersom stellen: als je 10 euro hebt betaald, dan heb je te weinig betaald. Volgens mij kan geen enkele fabrikant een digitale schuifmaat maken voor zo'n lage prijs. Zelfs de Chinees niet.

eve

Citaat van: Klaas Zondervan op 26 januari 2015, 19:40:04 PM
Ik denk niet dat Piet te veel heeft betaald. Ik zou het liever andersom stellen: als je 10 euro hebt betaald, dan heb je te weinig betaald. Volgens mij kan geen enkele fabrikant een digitale schuifmaat maken voor zo'n lage prijs. Zelfs de Chinees niet.

...volgens u...

::)
Erik

Kris

Hallo,
Het is niet omdat je 2 cijfers na de komma kunt aflezen dat de schuifpasser op 1/100 nauwkeurig is
Schuifpasser ook digitaal normaal maximaal 1/20 mede daar men de kracht waarmee men meet niet kan controleren micrometer voor 1/100 of sommige tot 5/1000
Kris

MickeyMouse

#24
Citaat van: Kris op 26 januari 2015, 20:10:43 PM
Hallo,
Het is niet omdat je 2 cijfers na de komma kunt aflezen dat de schuifpasser op 1/100 nauwkeurig is
Schuifpasser ook digitaal normaal maximaal 1/20 mede daar men de kracht waarmee men meet niet kan controleren micrometer voor 1/100 of sommige tot 5/1000
Kris
Dat is wat ze noemen: het verschil tussen resolutie en nauwkeurigheid. ;)
Voor relatieve metingen kan die 1/100 resolutie wel interessant zijn.

Net zoals bij de thermometers trouwens: temperatuur op 0.1C maar of dat nauwkeurig is, vergeet het...bij de goedkopere modellen.

PietB

Citaat van: Kris op 26 januari 2015, 20:10:43 PM
Schuifpasser ook digitaal normaal maximaal 1/20 mede daar men de kracht waarmee men meet niet kan controleren micrometer voor 1/100 of sommige tot 5/1000
Het is ook een kwestie van gevoel Kris.
Ik gebruik beide regelmatig als ik op de draaibank van het museum, waar ik vrijwilliger ben, werkstukken maak.
Het gebeurt zelden dat iets dat ik met de schuifmaat afwerk later met de micrometer blijkt niet binnen 1/100ste gelijk te zijn.
Je moet de schuifmaat niet als bahco gebruiken!

Citaat van: bellejt op 26 januari 2015, 18:19:28 PM
heb je teveel voor betaald Piet want is dezelfde als mijn 2de die ik in Frankrijk heb gekocht voor 10 eurootjes.
Och Johnny, te duur dat is maar betrekkelijk.
Ik heb hem nu 4 jaar en hij bevalt mij best gebruik hem veel en met plezier.
Er zit nu de 2de batterij in.

grt Piet.

Thommy

op scholen waar ik stagelessen mechanica (draaien/frezen) gedaan heb, heb ik toch altijd gehoord:
digitale schuifmaten mogen niet gebruikt worden. Op goedkope zit er vaak een te grote afwijking tussen een digitale van de leerling en de geijkte "ouderwetse" waar de leraars mee meten.

Maar grootste probleem is:
meetgereedschap moet je met zorg behandelen. En jammergenoeg heb ik er ook al gezien (zelfs m'n vriendin) die dat zouden gebruiken als koevoet of als stok om snel wat vuiligheid weg te krijgen.
Greetz

Thommy