Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

FiNescale in Kassel

Gestart door eve, 26 januari 2015, 09:22:48 AM


Michiel

#1
Dit filmpje werpt bij mij een hoop vraagtekens op. Maar voor ik mijn opmerkingen spui, wil ik toch eerst zeggen dat ik elk modelbouwproject aanmoedig. Dit project lijkt me een eerste stap van de bouwer in de FiNescale wereld. Alle respect natuurlijk. En het is moeilijk om kritiek te geven op een werk van een ander buiten deze persoon om. Het lijkt dan op afbreuk zonder dat het als zodanig bedoeld is. En had hij hier op het forum gezeten, had ik mijn opmerkingen hier ook geschreven. Meer goed, mijn kritiek dan, bij het zien van de beelden:

FiNescale is toch meer dan alleen Code 40  rails gebruiken, flenzen afdraaien en magnetische koppelingen gebruiken? Het is toch een "state of mind" waarbij ALLES fine scale wordt uitgevoerd. Ik zie hier slorig liggende rails, gebruik van alleen enorme 6-assige locs, standaard locs van grootseriemerken zonder verdere verfijning van het model, landschap dat maar matig is uitgebeeld, losstaande huizen met spleet onder de muren...

Nogmaals, ik vermoed dat dit een eerste stap is van de bouwer in de FiNescale wereld, en dat hij veel geleerd heeft met dit project. Maar een écht een voorbeeld van wat FiNescale is, is dit niet. Maar ik heb wel bewondering voor z'n initatief, en hoop dat zijn volgende project weer een stap in de "waauw"-richting is.

(en ik voel me hier ook wel een beetje stuurman aan de wal)  ???
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

59erke

Ik vindt trouwens ook dat de term finescale zich ook mag laten zien in de scenery, wat verre van finescale is.
Een mooi voorbeeld van finescale vindt je op deze link.

http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=51&t=50628
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Steam.N

Inderdaad prachtige beelden ...
Tijdje geleden dat ik ze ontdekte, maar het blijft een plezier ze te bewonderen.
Alles klopt !
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

In Engeland vind je ook prachtige voorbeelden van fiNescale, of "2mm" zoals ze dat ginder noemen. Mijn persoonlijke favoriet om evidente redenen (en ook al in MSM verschenen):

https://www.youtube.com/watch?v=fZji6qDlh0A
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)