Lima Vs. LSM

Gestart door TBCédric, 25 januari 2015, 15:23:29 PM

TBCédric

Goede middag beste forumgenoten.

Ik zit met een vraag ivm met een eventuele aankoop en wat er mee te paard gaat.

Ik zit al een tijd je te zoeken naar de T27 van LSM tp.V-VI maar die moet nog uitkomen maar de tp.V volstond ook al. Het probleem is dat ik dit jaar al veel opzij heb laten zetten qua materieel om te kopen o.a. 77 van mehano en een jocadisje.
Nu, een clublid bood mij een T27 van lima aan, welke prijs weet ik nog niet maar dat zal ik vrijdag wel zien, maar daar ik al veel high-tech gedetailleerd spul, rijtuigen, loks en wagens heb vroeg ik mij zelf af of hij er zou misstaan. Natuurlijk de originele versie van de T27 van lima zal niet aan te zien zijn achter een sleep M6'en van Classix/LS Models. Nu, moest ik hem eventueel voor een laag prijsje zou kunnen krijgen zou ik er een eventueel ombouwprojectje van maken.
Dat houd in:

  • Panto's vervangen door LS/Sommerfeldt
  • Bogie's een kleurtje geven en weatheren eventueel
  • Digitaliseren
  • Eventueel een faulhaber motor insteken
  • Eventueel nieuwe lichten dmv ledjes
  • ruimte tussen kap en bogies verlagen tot minder dan 1mm (dus 0,3 ofzo)
  • Een baanruimer installeren
  • Eventueel langs één kant een kortkoppelmechanisme installeren

Nu mijn vraag is, na een zeer vage omschrijving,: Is het waard om een Lima om te bouwen en te supereren zodat hij iets of wat lijkt op een LS en niet misstaat bij een mooie sleep M6?
En een bijkomend vraagje: Wie van jullie heeft al een lima T27 gesupereerd of omgebouwd?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Metpetergaathetbeter

ik heb ook nog een paar 27 van Lima liggen, persoonlijk zou ik in jouw plaats eventjes sparen voor een LS, een Lima blijft maar een Lima zelf al is hij gesupperd !

chef garde

Is het het waard om een Lima te superen vraag jij.  Het antwoord (rekening houdend met wat je van plan bent!) is neen, beter sparen voor een LS.

Anderzijds raad ik het jou sterk aan om toch te doen, daar draait onze hobby net om, namelijk modelbouw. 

Persoonlijk heb ik een oud project weer van boven het stof gehaald, namelijk het superen van de Lima 18 I.  De kap is momenteel grijs met blauwe bies gespoten.  De gele belijning komt binnenkort.  Qua kostprijs zal hij meer kosten dan de LSM 18 I, ik zal hem persoonlijk ook mooier vinden en heb er al uren modelbouwplezier aan beleefd.

Heb nog een Lima 27 zonder motor, moogt hem hebben, enkel pm sturen en opdraaien voor de verzendkosten.  ;)

TBCédric

Citaat van: chef garde op 25 januari 2015, 15:54:07 PM
Is het het waard om een Lima te superen vraag jij.  Het antwoord (rekening houdend met wat je van plan bent!) is neen, beter sparen voor een LS.

Anderzijds raad ik het jou sterk aan om toch te doen, daar draait onze hobby net om, namelijk modelbouw. 

Persoonlijk heb ik een oud project weer van boven het stof gehaald, namelijk het superen van de Lima 18 I.  De kap is momenteel grijs met blauwe bies gespoten.  De gele belijning komt binnenkort.  Qua kostprijs zal hij meer kosten dan de LSM 18 I, ik zal hem persoonlijk ook mooier vinden en heb er al uren modelbouwplezier aan beleefd.

Heb nog een Lima 27 zonder motor, moogt hem hebben, enkel pm sturen en opdraaien voor de verzendkosten.  ;)

Heb ik gedaan maar wel met een vraagje erbij. ;)
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

rixke rail

Hij staat te hoog op zijn poten wielen ==> ander onderstel zoeken ...
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

OlivierV

- Voor het modelbouwplezier => ja.
- Lezende wat je er allemaal aan wil doen => nee, want je gaat duurder dan een LS uitkomen.

dag.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Huugooke

Laat u niet ontmoedigen, dit is nu eens een project waar je voor wat kleingeld veel lol aan kan hebben en ervaring opdoen.
Die baanruimer kan je van koperdraad maken: goede soldeeroefening. (staat hier ergens nog een bijdrage van mij)
Lampjes vervangen door LED's: fluitje van een cent.
Hoe je de onderstellen laat zakken staat hier ergens beschreven
De stroomafname verbeteren is simpel (staat ook ergens beschreven door ondergetekende)
De motor vervangen is niet zo'n dwingende zaak, eens gedigitaliseerd valt het nogal mee. Zelf heb ik de motor vervangen door zo'n CD motor, maar wel met een extra vertraging met tandwielen.
De stroomafnemers, tja, dat is de grootste hap uit je budget

bellejt

ik heb hier een type 21 van lima en een LS type 12.Verschil is enorm.De LS mooi afgewerkt en de lima is er een speeltje tegenover.

Jurgen

De Lima kan je ook gewoon gebruiken als loc die afgevoerd werd en ontdaan werd van vanalles en nog wat. Zou mooi staan in een sleepje naar de sloper!

Zelf zou ik voor de LS gaan. Je eigen ombouw gaat nooit zo mooi afgewerkt zijn als het LS model, maar de voldoening zal wel des te groter zijn.

Het is dus maar wat je zelf wil hé.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Huugooke

En als er één van uw baan dondert, welke heb je dan het liefst?
Sorry maar ik ben me weer aan't ergeren. Zijn we modelbouwers of verzamelaars?
Ik spreek hier voor mezelf, maar ik beleef oneindig meer plezier aan iets zelf gebouwd / aangepast dan een peperduur ding dat ik met angst in het hart moet uitpakken uit schrik dat er wat gaat afbreken.
Waarbij alle respect voor de producenten van dat mooi materiaal.

Cedric

Ik volg Hugo volledig hierin. Ombouwen en superen van die Lima gaat je veel meer plezier en ervaring opleveren dan een kant en klare ls kopen. Ik heb ook al een paar keer gehoord dat een Lima met decoder een heel stuk beter rijdt dan zonder decoder (qua schokkerigheid enzo), dus evt moet er zelfs geen faulhaber in.

Kan mooi projectje zijn om aan te tonen dat je ook met beperkt budget mooie dingen kunt doen (in tegenstelling tot de algemene opvatting over hoe duur onze hobby wel niet is...)

Metpetergaathetbeter

#11
nieuwe panto's, opdate sets dat kost ook, maar het is jouw geld maar als iets degeijks voor handen is zou ik toch geen geld hangen aan een Lima die je wat kunt superen maar zijn herkomst kun je nooit verloochenen ! En dan nog afwachten of dat ding deftig rijdt!

Ooit met het idee gelopen er één van om te bouwen (dummy)en hem achteraan als 2de loc mee te laten rijden i.p.v een stuurrijtuig!
Groeten Peter ;)

railman56

ooit eens aan begonnen maar door gebrek aan onderdelen even opzij gezet. staat wel op mijn to do lijstje maar wanneer? voorlopig geen tijd maar misschien geeft het wat inspiratie.
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,7969.0.html
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn