NS Postrijtuig

Gestart door Peter, 22 januari 2015, 17:59:31 PM

Peter

Kwam onderstaande wagen (bij het grootbedrijf) ook in het bitenland?

Met vriendelijke groeten
Peter

PietB

Neen die reden alleen in Nederland rond.
Veelal als sleep van een motorpost.
Toch Jan (DelticPower)?

grt Piet.

DelticPower

#2
Hallo Peter en Piet. Volgens mij kwamen deze niet over de grens. Alleen in NL en dan specifiek voor postvervoer achter een motorpost, bij uitzondering achter een gewone loc. Al kon er wel eens een leeg in een goederentrein meegaan naar de werkplaats voor onderhoud. (Dacht in Amersfoort)
Er staat mij iets bij dat ze niet toegelaten waren in het buitenland vanwege de laadkleppen die alleen samen met het rolluik vergrendelt kon worden, en bij opening buiten profiel kwamen. Verder moesten de laad en losperrons een specifieke hoogte hebben zodat ze alleen maar bij de expeditiepunten van PTTpost geladen en gelost konden worden.
Groeten Jan

PietB

Dank voor de bevestiging Jan.

grt Piet.

Frank_N

Er "hangt" me iets van bij dat die dingen aan grensposten oa. te Venlo werden overgeladen, weet dat niet zeker.
Misschien weet Deltic-Jan meer??
Groet van Frank

DelticPower

Hoi Frank, is mij niets van bekend. Die dingen reden meestal alleen in het sternet van PTTPost.
Maar ook daar kwam steeds meer de vrachtwagen.

Groeten Jan

Peter

Jan en Piet,

Bedankt voor de uitleg.
Ik vermoede het al dat die enkel in Nederland zelf reden. Deze wagen zat samen met een aantal andere, waaronder Groen en gele VAM rijtuigen, Mastika setjes en wat gebouwen 'Holland scale" enz. in een grote doos die ik tijdens een bezoek aan familie (aan de Kaag) gekregen heb. (De buurman wou die weggooien)
De bedoeling was om om een stukje Nederland te bouwen (geen baan) maar de Motorpost van Mä/Tr was vrij duur (en  te kort) en de Phlotrain....... ::)

Hebben jullie zo ook info over die Vam wagens?
Met vriendelijke groeten
Peter

Stedahult

Even in het Bnls forum de zoekfunctie gebruiken. Zijn vele draadjes over VAM
wagens, maar ook de laadstations die zo hercen der gestaan hebben.
Mvh. Steef

dani

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Ik denk dat het om deze gaat:

Ik heb in mijn 'archief' gekeken, maar kan er niets van vinden Peter.
Laten we hopen dat Jan je kan helpen.

grt Piet.

Frank_N

#10
VAM: http://nl.wikipedia.org/wiki/VAM
Volgens mij niets met tante post te maken, behalve compost :D ;)
Het werd gebruikt om vuil vanuit de randstad naar het oosten (Lees: Drenthe) te verplaatsen)
Groet van Frank

eric

Het wordt wel een mengelmoes. Ptt Post en comPost. Of beland de post in NL bij Vam?  :)

Frank_N

Citaat van: eric op 27 januari 2015, 22:01:13 PM
Het wordt wel een mengelmoes. Ptt Post en comPost. Of beland de post in NL bij Vam?  :)

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D :-\ :-[
Groet van Frank

DelticPower

Hallo Piet,Peter en Frank, ik weet dat er enkele verschillende types hebben gereden in de loop der jaren. Dacht zelf dat de grootste verschillen zaten in de aandrijving van de kantelbakken voor het lossen. De eerste serie losten door luchtdruk. Weet nog dat er een VAMtrein op het rangeerterrein in Eindhoven stond en een rangeerder de verkeerde kraan opende en de complete treininhoud op het terrein gelost werd. Zelfs na opruiming heeft het nog weken gestonken. Later kwamen er andere typen die hydraulisch losten, maar de pomp werd electrisch aangedreven en werden op de losplaats met snoeren doorverbonden zodat ook daar de gehele trein ineens gelost werd. Maar in de verschillende typen in het groot en in model ben ik helemaal niet thuis. Dus laat ik het graag aan anderen over.

Groeten Jan

dani

VAM en POST .....     verwarrrend
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.