Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

kappenmakers

Gestart door Huugooke, 19 januari 2015, 17:24:12 PM

Kris

Hallo,
Ik heb al meerdere loc's en wagons getekend  in 3d en later ook een deel reeds uitgevoerd in spoor nul , het tekenen van de kap is , indien u ervaring hebt in 3d , in enkele dagen klaar , dit is maar 20-30% van het werk .De zoektocht naar plannen , foto's van het origineel , onderstel ontwerpen en tekenen , motorisatie uitwerken , oplossingen voor de korte boogstralen zoeken , de techieken zoeken om bepaalde details te vervaardigen ( zonder dat het te complex en te duur wordt )  ,.... Daar kruipt er werk in . Maar dat is een deel van de hobby . En enkel voor uzelf werken en uw eigen limieten stellen voor details .... , want de beste stuurlui staan altijd aan de wal .

Kris

Dirky

Hugo bedoelt het niet tot op dat pro-niveau Kris. Het gaat hem om het maken van een kap (al dan niet via 3D print) en eventueel "een" onderstel. Hoe dit alles samen past laten we aan de "bricoleur" over.  :)

Metpetergaathetbeter

je zou eventueel wel kunnen een rubriek in het leven roepen met enkel titels en deze zou via links naar andere (verschillende)
draadjes over het besproken probleem

Groeten Peter ;)

OlivierV

Nu het hier toch over bricoleren en bouwen van rollend materiaal gaat, zijn die bouwsets van olaerts met k en m1 rijtuigen nog in de handel te verkrijgen eigenlijk?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SuSke

Ik dacht nog bij Olaerts zelf en bij Baillien (de treinenwinkel) in Antwerpen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

Citaat van: SuSke op 22 januari 2015, 14:52:53 PM
Ik dacht nog bij Olaerts zelf en bij Baillien (de treinenwinkel) in Antwerpen.
Het staat nog wel op zijn website, maar dit al van in 2007, dus de vraag is dan altijd of dit nog actueel is. :D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

PeterVG

Bij Olaerts zijn de bouwsets zeker nog te koop.  Zelf heb ik net nog M1 setjes gekocht.

OlivierV

Citaat van: PeterVG op 23 januari 2015, 04:28:46 AM
Bij Olaerts zijn de bouwsets zeker nog te koop.  Zelf heb ik net nog M1 setjes gekocht.
Bedankt Peter! Dan schaf ik mij dit jaar zo eens enkele setjes aan, opdat ik eindelijk eens wat rijtuigen heb voor TPIII.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Huugooke

Wat ik nog steeds niet begrijp is dat het blijkbaar niet gaat om, na een productie van afgewerkte modellen, een aantal onderdelen op de markt los te laten, waarmee de goeie bricoleur uit de voeten kan. Eens de productie voorbij is en uit de kosten, kost het toch maar een schijntje aan materiaalkosten om de losse onderdelen te maken?
Als "men" zo'n totaal onnozel en voor 99% van de mensheid onbruikbaar onding kan maken zoals Dani voorstelt in "nw nt trngrltrd nwnstn" waar zit dan het verschil?

Huugooke

Alle bewondering voor de mensen die projecten starten zoals het "tweetje" en ook onze vriend uit Limburg, die ook niet bang is om een Belgisch model te laten produceren. Spijtig dat ik geen van beiden financieel kan opvolgen  ;D.
En dan denk ik aan de kap die je bij Shapeways kan kopen.
Kan men met dit principe geen kap + onderdelen digitaliseren van dit tweetje?

Dirky

Als je na een productie uit de kosten bent, begint het als fabrikant pas leuk te worden want alles wat je dan verder verkoopt is puur winst... dus kappen verkopen aan gunstprijzen is geen goede taktiek!


Huugooke

Citaat van: Dirky op 23 januari 2015, 15:29:20 PM
Als je na een productie uit de kosten bent, begint het als fabrikant pas leuk te worden want alles wat je dan verder verkoopt is puur winst... dus kappen verkopen aan gunstprijzen is geen goede taktiek!
Wel als het koperspotentieel is opgedroogd: andere markt!

JC2180

Ter info Hugo, op een bekende veilingsite is er een Duitse handelaar die al jaren systematisch overstock van kappen verkoopt, koopjes zijn dus mogelijk.
Voor NMBS vaak diesel 201, 5531 of stomer 26.

Ongeschilderde kappen van een AR 45 komen ook regelmatig terug...
Resin kappen van tweetjes heb ik ook al meermaals zien passeren...

Komt er altijd op neer om de ogen open te houden.
Joeri
NMBS tijdperk II-VI
1:160 / 1:220

Huugooke

Citaat van: JC2180 op 23 januari 2015, 18:51:32 PM
Ter info Hugo, op een bekende veilingsite is er een Duitse handelaar die al jaren systematisch overstock van kappen verkoopt, koopjes zijn dus mogelijk.
Voor NMBS vaak diesel 201, 5531 of stomer 26.

Ongeschilderde kappen van een AR 45 komen ook regelmatig terug...
Resin kappen van tweetjes heb ik ook al meermaals zien passeren...

Komt er altijd op neer om de ogen open te houden.
Waar Joeri, waar? ;D

Havoc

Citaat van: Huugooke op 23 januari 2015, 14:10:51 PM
Wat ik nog steeds niet begrijp is dat het blijkbaar niet gaat om, na een productie van afgewerkte modellen, een aantal onderdelen op de markt los te laten, waarmee de goeie bricoleur uit de voeten kan. Eens de productie voorbij is en uit de kosten, kost het toch maar een schijntje aan materiaalkosten om de losse onderdelen te maken?
Als "men" zo'n totaal onnozel en voor 99% van de mensheid onbruikbaar onding kan maken zoals Dani voorstelt in "nw nt trngrltrd nwnstn" waar zit dan het verschil?

Vaak is dit om de markt voor volgende prducties niet te verpesten.

Kijk als je dat eenmaal doet (dure modellen, gevolgd later door goedkope maar bruikbare onderdelen) dan is de kans groot dat de volgende keer dat je iets probeert je met veel van je dure spullen blijft zitten. En dat is natuurlijk een ramp want dan ken je je zelfs niet het 2-de deel van de operatie permitteren.

Daar zit een beetje de kunst en de afweging. Ga je voor duur en exclusief, redelijk en redelijke oplage of goedkoop en grote aantallen. Op het einde van de rit is het verschil niet zo groot. Maar het correct kunnen inschatten is moeilijk.
Met vakantie voor onbepaalde duur.