Sporenplan om mee over na te denken

Gestart door Michiel, 11 januari 2015, 13:50:59 PM

Michiel

Vanochtend bezig geweest om een voorbeeldstation te ontwerpen; een station dat als centraal aandachtspunt en spelgebeuren moet dienen. Dit ontwerp is voor kleinere schalen, want in H0 zou het vrij groot uitvallen. Maar het gaat in feite om het principe. Ik hoop dat de mannen op het N-forum er inspiratie uit kunnen halen.




Indien jullie opmerkingen hebben over het sporenplan, kritiek of suggesties, laat het maar weten.  ;)
edit: oorsronkelijk plan per vergissing gewist, dus de opvolger geplaatst
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

Misschien enkele suggesties:
- rechterkant heb je in het groene gedeelte van de opstelsporen (aan de 2 uithaalsporen) een rare constructie met een engelse wissel die direct ernaast "overbrugd" is. Die overbrugging zou ik eruit halen. Snap wat je wil bereiken, maar je zou toch in problemen komen met vrije ruimte.
- zelfde plek ongeveer heb je in de hoofdsporen een overgang die samenvalt met de aftakking naar de opstelsporen en de andere perronsporen. Zowel linkerspoor als rechterspoor. Ik zou de overgangen in het hoofdspoor na de tunnel leggen en de aansluiting van opstel- en perronsporen met normale wissels doen.
- de 2 donkergroene sporen onder het station zijn waarschijnlijk goederensporen. Eentje ligt aan een perron en loods en het andere is een losspoor. Probleem is dat de afstand tussen het losspoor en het kopspoor zo klein is. Meestal was daar meer ruimte om goederen te stockeren, wagens moeten kunnen draaien etc.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Huugooke


Michiel

Johan, dat zijn inderdaad pertinente opmerkingen.
- De vreemde cronstuctie rechts met de kruising is niet optimaal, maar heb ik zo gedaan als indicatie dat de goederenbundel ooit uitgebreid is geweest. Om de opstellengte niet in gedrang te brengen werd niet de oude wisselstraat verlengd, maar een tweede aangelegd. Het geeft naar mijn idee een speelse variatie op de klassieke en strakke wissels-in-lijn.
- Je hebt gelijk dat ik eigenlijk beter die engelsman uit het hoofdspoor haal, en de oversteek iets verder leg.
- Weer goed opgemerkt. Er is niet voldoende plek voor de goederenopslag tussen goederenkoer en kopspoor.
Beide punten ga ik meteen aanpassen. Bedankt voor je opmerkingen!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

Michiel,

Ik zou je "uithaalsporen" (Paars) langer maken.  Op zijn minst even lang als het kortste spoor uit je bundel.  Dit zal een rangeerbeweging behoorlijk vereenvoudigen en het aantal bewegingen verkleinen.

Je tunnelingang vlak naast de gele sporen gaat landschappelijk ook wat werk vergen...  een betonnen of natuurstenen keermuur of Galerij of iets dergelijks.

Wel een boeiend en ambitieus sporenplan voor wie dat wil bouwen :)

Groetjes,


Ondertussen ben ik zelf ook weer in actie geschoten: http://forum.modelspoormagazine.be/index.php?topic=13527.135
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

#6
Op de goederenbundel worden treinen opgesteld, maar niet getriëerd of zo. Er is geen goederenoverslag of trein-hersamenstelling. Het concept is in feite een goederenbundel bij grensovergang, waar gedouaneerd wordt. Goederentreinen worden er tijdelijk gesteld tijdens dat de doaneformaliteiten worden afgehandeld. Locs worden er eventueel gewisseld; een buitenlander tegen een binnenlander of omgekeerd. Het uithaalspoor dient eigenlijk voor de locwissel.

De tunnels zijn niet echt als tunnels bedoeld, maar als indicatie dat het hoofdspoor er naar "ergens" vertrekt. Je hebt gelijk dat op die plek een tunnel nogal lastig geloofwaardig in te werken is.  ;)

Op het Trains-160.be forum zijn Jepe en Alemonb aan het brainstormen over een nieuw sporenplan voor hun modelbaan. Ik vond dat ze wat hints konden gebruiken ivm een concept voor een station.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

Als we dan toch bezig zijn (had misschien beter in "spoorplannen" gepast") dan zou je misschien de locloods wat kunnen draaien (met de wijzers van de klok) zodat het rode uithaalspoor aan de goederensporen echt als uithaalspoor kan gebruikt worden.

En nog over de goederensporen, waarom niet het eerste goederenspoor, met de loods dan, langs het kopspoor (zie je nog, bvb Leuven vroeger) en het tweede spoor dat in het verlengde van de wisselstraat ligt? Goederenkoer ligt dan in de Y tussen de loods en tweede goederenspoor. Maakt het wel breder. Je kan eventueel het tweede goederenspoor terug parallel met de rest laten komen verderop. Dat laat ook toe dichter naar de rand van de treintafel te gaan. Met een loods helemaal buiten moet je daar nog plaats laten voor een straat of laadkaai.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Michiel

Ik had dit gepost als een "fait-divers", maar er kwam iets meer reactie dan ik verwacht had. Super, maar ondertussen heeft het geen eigen draadje. Maar soit, ik heb het plan aangepast naar wat ik heb begrepen uit je uitleg. Ik hoop dat het een beetje klopt. De schikking van goederenlood tov het stationsemplacement komt zo inderdaad meer als vertrouwd over. Thanks Johan!  ;)

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Ik vermoed dat de onderste sporen voor reizigers zijn? Die lijken me niet verwend te worden als ze bij hun trein willen geraken ...

Oh ja: Ik kan dit draadje wel afsplitsen en bij de sporenplannen zetten ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

De onderste donkergroene sporen zijn deze van de goederenkoer. Enkel de lichtblauwe sporen zijn sporen met makkelijk toegankelijke perrons voor reizigers.  ;)

Indien jullie het de moeite vinden om er een apart draadje van te maken, dan is dat prima. Maar ik denk dat we einde evolutie zitten. Ik vermoed dat dit het definitieve voorbeeldplan is. Ik zie niet meteen nog suggesties komen met verbeteringen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

Iemand die zoiets zoekt gaat het toch eerder daar zoeken dan in deze "vuilbak". Van mij mag Gerolf dat best doen.

Sorry maar deze draad is een ramp wat informatie betreft. Mooie zaken maar reddeloos verloren voor later gebruik.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Is gesplitst en verplaatst  ;)
Als Michiel graag de titel verandert - dan kan hij dat gerust doen  :)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)