Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

NMBS met 3D oplossing.

Gestart door AGP3D, 06 januari 2015, 16:50:59 PM

marc goovaerts

Welk materiaal gebruiken jullie voor de transparante ruitjes ?

marc goovaerts

Citaat van: MARKLINRIJDER op 06 januari 2015, 21:17:26 PM
Zeer netjes, maar.....waarom doen we hier de moeite om een model op de markt te zetten, in enkel klikken zal alles in N er zijn  :-\.
O maar is nog veel, héél veel ruimte eer het aanbod in de buurt van dat van HO komt hoor.

En als de grote jongens het niet (meer) willen doen, dan grijpen de N-ers terug op het geheim van elke vrijgezel hé: On n'est mieux servi que par soi-même...  ;D

AGP3D

Citaat van: marc goovaerts op 06 januari 2015, 21:27:00 PM
Welk materiaal gebruiken jullie voor de transparante ruitjes ?

Met 551 en M2 hebben we transparente plexi gebruiken.
Met duikbril zullen we hars proefen.

André.

Dirky

#18
Citaat van: MARKLINRIJDER op 06 januari 2015, 21:17:26 PM
Zeer netjes, maar.....waarom doen we hier de moeite om een model op de markt te zetten, in enkel klikken zal alles in N er zijn  :-\.

Grtjs,

David

David, dit is echt stuff voor zelfbouwers. Helemaal geen vergelijk met jouw serie materiaal... Het grootste deel van jouw (en mijn klanten) zijn de "model-kopers".


Maar ja, we moeten de nieuwe wereld maar aanvaarden hé! Voor ons fabrikanten een extra uitdaging om er iets op te vinden, niet?

MARKLINRIJDER

Dirky,

Ik kan ertegen en weet maar al te best hoe leuk het is om iets te realiseren, jij weet dat ook.
Zolang ik er plezier aan beleef doe ik verder.     Maar anderzijds wekt het toch heel wat vragen bij me op.

Vooral naar prijs zettingen toe.   
Een naakte 3D print van 20€, niet mis mijn gedacht.

Grtjs,

David

marc goovaerts

Tja, 20 euro voor een naakte 3D-print tegenover 50 euro voor een naakt resingietsel...

Sommigen willen/moeten er van leven, andere willen/kunnen het als pure hobby doen.

Bij de renovatie van mijn kot heb ik mij ook blauw betaald aan vakmensen, terwijl anderen een superhandige schoonvader hadden.

MARKLINRIJDER

Citaat van: marc goovaerts op 06 januari 2015, 22:26:17 PM
Tja, 20 euro voor een naakte 3D-print tegenover 50 euro voor een naakt resingietsel...

Sommigen willen/moeten er van leven, andere willen/kunnen het als pure hobby doen.

Bij de renovatie van mijn kot heb ik mij ook blauw betaald aan vakmensen, terwijl anderen een superhandige schoonvader hadden.

Wait and see ;-)

50€ voor een resin model is idd. wat overkill.

Grtjs,

David

Michiel

Het printen van een kap is één ding. Het leveren van een kompleet af en functioneel model is een ander. Het maken van een kap is het makkelijkste werk. Zorgen dat de rest in orde is (motor, overbrenging, rijgedrag, schilderwerk, beschrifting, koppeling, elektro...) DAT is een ander paar mouwen. Een kap kopen is aantrekkelijk, maar ik denk dat bij velen zo'n kap, van de todo-lijst, in de kast belandt... en er nooit meer uit komt. Jullie (de nieuwe artisanele kleinserie-fabrikanten) hebben een open speelveld. De grote merken trekken zich terug, en de gemiddelde doe-het-zelver kan geen modellen in elkaar knutselen die aan de huidige verwachtingen beantwoorden, met of zonder kap. Jullie kunnen dat wel.

Dus, geen paniek, ik denk dat de 3d-print-kappen enkel zijn voor de paar knutselaars die zich tevreden stellen met een model dat "er op trekt", en z'n plezier vindt in het zélf bouwen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Citaat van: Michiel op 06 januari 2015, 22:47:20 PM
Dus, geen paniek, ik denk dat de 3d-print-kappen enkel zijn voor de paar knutselaars die zich tevreden stellen met een model dat "er op trekt", en z'n plezier vindt in het zélf bouwen.
Of wanneer er voor hun schaal op de 'normale' markt niets beters te vinden is...

Michiel

dat wel, in het land der blinden is éénoog koning.

Maar van zodra een kleinseriefabrikant met vb een HLD55 (louter een voorbeeld) in schaal N uit komt (in de trand van MSM budgetmodel: correct uitgevoerd, goed ogend, technisch in orde), voor een heel redelijke prijs, met een goede reklame en distributie (denk ook aan het buitenland waar Belgische modellen gegeerd zijn), het succes niet te overzien is. Met louter een kap kom je niet ver.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

marc goovaerts

Citaat van: Michiel op 06 januari 2015, 23:06:59 PM
(denk ook aan het buitenland waar Belgische modellen gegeerd zijn)
Inderdaad, jaren geleden in Dortmund eens te horen gekregen van LS dat de Belgische N-rijtuigen meer verkocht werden in Japan, Rusland... dan in België. Welke loc ze er dan voor spannen blijft dan wel een open vraag.

Maar dat vraagt dan wel extra marketing-inspanningen...

AGP3D

Wow vrienden!
We niet gekomen om een Tsunami te creëren, maar gewoon om te tonen u ons werk.
Maar hey, het is een bewijs dat de Nederlandse forum meer leven dan aan de Franstalige kant is  ;)

Nu, als iemand het 96ADx in 3D voor €20, met dezelfde kwaliteit bieden kan, ik onmiddellijk bestellen  ;D
Ik ben dezelfde mening toegedaan dat Marc, €20 voor de 3D en €50 voor de hars, het is daar dat zich een probleem voordoet.

Michael, het is waar dat als handelaren maken van een inspanning voor de N-160 wilde, alles veel eenvoudiger zou zijn.
Het is al lang dat u sprak over de forums francophones maar in mijn mening, zij omvatten een taal die we niet doen spreken  ::)

G.

Dirky

Hier maakt men van alles een Tsunami Guy!  ;)

Ik sta positief tegenover jullie initiatieven. Het bewijst vooreerst dat 3D print steeds meer gebruikers kent. Dat kan alleen maar ten goede komen aan de verbetering van kwaliteit in de toekomst. Het toont ook aan de (klein-)serie-fabrikanten dat er een afzetmarkt is voor Belgisch N-materiaal. Voor ons alvast een uitdaging!   :)




Michiel

Guy, wees gerust, jullie zijn welkom en jullie werk zien we graag komen. We constateren alleen in het algemeen dat de hobbyist met ietwat 3D-vaardigheid mooie dingen kan maken, die aangeboden worden aan de brute productieprijzen. Dat betekent meteen dat de professionele producenten zich een beetje moeten herpositioneren. Snel half-fabrikanten leveren wordt steeds moeilijker verkoopbaar voor hen, omdat ze ook alle secundaire kosten moeten inrekenen: uurloon, administatiekosten, afschrijvingen, taksen en belastingen...

Maar jullie zijn dus niet de schuldigen. Het is een fenomeen dat zich het laatste jaar sterk is gaan ontwikkelen. Jullie zijn niet de enige met kappen, en binnen kort zal de markt overspoeld worden met dit soort producten. Het is een tendens, waar de kleinseriefabrikant een antwoord op moet gaan bieden. En dat antwoord zal vrij snel kunnen komen, als ik artisten als Dirk, David en anderen gedreven Belgische kleinseriefabrikanten bezig zie.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RD25

#29
Citaat van: Michiel op 06 januari 2015, 22:47:20 PM
Het printen van een kap is één ding. Het leveren van een kompleet af en functioneel model is een ander. Het maken van een kap is het makkelijkste werk. Zorgen dat de rest in orde is (motor, overbrenging, rijgedrag, schilderwerk, beschrifting, koppeling, elektro...) DAT is een ander paar mouwen. Een kap kopen is aantrekkelijk, maar ik denk dat bij velen zo'n kap, van de todo-lijst, in de kast belandt... en er nooit meer uit komt. Jullie (de nieuwe artisanele kleinserie-fabrikanten) hebben een open speelveld. De grote merken trekken zich terug, en de gemiddelde doe-het-zelver kan geen modellen in elkaar knutselen die aan de huidige verwachtingen beantwoorden, met of zonder kap. Jullie kunnen dat wel.

Dus, geen paniek, ik denk dat de 3d-print-kappen enkel zijn voor de paar knutselaars die zich tevreden stellen met een model dat "er op trekt", en z'n plezier vindt in het zélf bouwen.


+1  8)
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'