Nog een led vraagje

Gestart door Dirkh, 05 januari 2015, 11:10:14 AM

Dirkh

Om de verschillende raampjes in mijn huisjes apart te kunnen verlichten dacht ik van kleine lichtbakjes in te bouwen in mijn huisjes met daarin telkens een SMD ledje om zo apart telkens een raampje te kunnen verlichten.
Ik dacht van type 1206 te gebruiken daar die nog redelijk gemakkelijk te voorzien zijn van draden en een redelijke lichtopbrengst hebben, alternatief is kleine leds van 1.8mm te gebruiken.
ik moet er ook bij vermelden dat de meeste ramen ook nog voorzien worden van doorschijnende gordijnen buiten enkele waar een winkeltje of café is in ondergebracht. Verder moet ik ook rekening houden met de warmte afgifte van de leds daar ze in styreen lichtbakjes komen die geheel afgesloten zijn.
Welke kleur van leds kan ik daarvoor best voor gebruiken ? De gewone witte of de warm witte ? Heeft er iemand een referentie om een goede kleur van led te vinden en waar ik ze eventueel goedkoop kan vinden.

Ik was eens aan het rond kijken en heb de volgende gevonden :
De warm witte met een kleur temperatuur van 3000K (geen flauw idee van wat het is buiten dat een gloeilamp ongeveer 2400K heeft)
http://www.leds-buy.nl/componenten/losse-leds/smd-leds/warm-witte-smd-1206-led.html
of deze de gewone witte met een kleur temperatuur van 7500K, vermoedelijk te wit.
http://www.leds-buy.nl/componenten/losse-leds/smd-leds/witte-smd-1206-led.html

Voor de 1.8mm versie heb ik enkel deze gevonden met een kleurtemperatuur van 7500K
http://www.leds-buy.nl/componenten/losse-leds/1-8mm/witte-led-25-graden-3mm.html

Ik had er nog andere gevonden maar daar wordt geen kleurtemperatuur gegeven maar mcd wat blijkbaar de lichtsterkte is maar niet de kleurtemperatuur.

Michiel

Kleuren en smaken... tja. Witte LEDs geven naar mijn oordeel lelijk blauw licht, erg storend indien je gloeilampen- of halogeenlampenlicht wilt uitbeelden. En helemaal lelijk wordt dit licht op foto. Een camera weet geen weg met de UV-component en maakt al je wit led-licht puur blauw. Mijn voorkeur gaat uit naar warmwit van 3500-4000K. Geeft goed in het echt, EN op foto.

Maar nogmaals over kleuren en smaken....  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

dani

voor gewone "huisverlichting" zou ik warmwit aanbevelen.    Dat is natuurlijker en leunt meer aan tegen verlichting met gloeilampen of spaarlampen in huis.    Cold White is eerder TL- achtig licht.

Wat het type LEDs betreft, : koop een rol LED-strip van 5 meter  bij de e-Bay Sjinees  en je hebt 300  SMD LEDjes die nog makkelijk los te solderen zijn en te voorzien van draadjes.   (maar geen   led strips  IP44 voor buiten gebruik want die zitten ingegoten in een soort  rubber en krijg je er niet makkelijk uit, dat is een smeerboel.  De gewone van  10 € per 5m zijn voldoende.

Warmte is niet echt een probleem als je ze met 10 mA  aanstuurt (de gepaste weerstand gebruikt, dus).



Als je wil kan ik je eens een stukje van die strip bezorgen om mee te testen ; zowel warmwit als cool white.



PS: een truukje dat ik durf toepassen op LEDs :   op de lens van de SMD LED een veegje  sterk verdunde gele verf smeren, of als het echt "gedimd" en geelachtig moet zijn : een dopje  Tipp-Ex !   Lichtopbrengst is veel minder maar kleur is fantastisch.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.


Dirkh

Citaat van: dani op 05 januari 2015, 11:19:44 AM
voor gewone "huisverlichting" zou ik warmwit aanbevelen.    Dat is natuurlijker en leunt meer aan tegen verlichting met gloeilampen of spaarlampen in huis.    Cold White is eerder TL- achtig licht.

Dat was mijn idee ook als ik zo eens was gaan zoeken op het net, het zullen dus warm witte worden.

Citaat van: dani op 05 januari 2015, 11:19:44 AM
Wat het type LEDs betreft, : koop een rol LED-strip van 5 meter  bij de e-Bay Sjinees  en je hebt 300  SMD LEDjes die nog makkelijk los te solderen zijn en te voorzien van draadjes.   

Heb je daar een linkje naar ?

Citaat van: dani op 05 januari 2015, 11:19:44 AM
Warmte is niet echt een probleem als je ze met 10 mA  aanstuurt (de gepaste weerstand gebruikt, dus).

Ik vermoed dat de lichtopbrengst ook zal dalen als je aanstuurt met 10 mA ipv 20 mA, is die dan nog voldoende ?


Als je wil kan ik je eens een stukje van die strip bezorgen om mee te testen ; zowel warmwit als cool white.




Klaas Zondervan

Citaat van: Dirkh op 05 januari 2015, 11:53:49 AM
Ik vermoed dat de lichtopbrengst ook zal dalen als je aanstuurt met 10 mA ipv 20 mA, is die dan nog voldoende ?
Ik zou zeggen: probeer het eens. Het is verrassend hoe weinig verschil het maakt. In de meeste gevallen is 10mA voldoende.

dani

you've got PB'tje, Dirk.

10mA is meestel ruim voldoende.  Maar zelfs op 20 mA is de warmte nog doenbaar
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske

Ik zou ook voor warmwit gaan en als het nog niet warm genoeg naar je zin is, kan je de ledjes nog met wat transparante geel/oranje lak of verf bijkleuren.

raf

ik heb clear wit en schilder ze met gele lak tot ik de kleur goed vind
als je dan eens een echt witte led nodig hebt moet je daar niet echt achter gaan want je hebt ze dan liggen

gr raf
ps soms gebruik ik ook een beetje rood bij het geel zodat het een beetje oranje achtig word
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.