Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Pira-N's Crossing

Gestart door Steam.N, 04 januari 2015, 20:56:15 PM

Pierre

Ik ben al begonnen met duimen :)
Groet Pierre.


Steam.N

Bedankt voor het duimen, mannen.

Het gaat redelijk goed vooruit: 

- gewelf: 
  - alle blokken zijn gegoten. 
  - Acht wachten op de schilder.
  - Vijftien blokken zijn aan mekaar gelijmd en wachten op gordelbogen en schilder-correcties:



Je ziet goed dat de bogen van aanliggende blokken niet goed aansluiten.
De gordelbogen in architectenschuim zal deze verschillen moeten opvangen. 
Nog héél wat secuur werk ...
Ook véél correctie-schilderwerk aan de ribben.  Niet moeilijk, eerder saai maar absoluut noodzakelijk.  ::)

Je ziet ook dat de kapitelen van de zuilen wat smalletjes uitvallen.
Ik was vergeten dat de ietwat onregelmatige vorm van de blok-zijden plus de lijm óók wat ruimte vragen.
Dus nieuwe zuiltjes nodig ...

Deze keer maak ik ze niet allemaal in gips:
Eentje volstaat:  ik heb een siliconenmal gemaakt, en het eerste afgietsel ligt verder uit te harden op mijn werkblad :



Iets groter (hoger) uitgewerkt dan het eerste broertje, kwestie van me de mogelijkheid te bieden het zicht voor de toeschouwer wat te verbeteren.
Enkele gietfoutjes (hopelijk geen mal-fout) worden snel hersteld, alhoewel niet alle zuilen perfect moeten zijn.

Mijn hoop was vrijdagavond om álle zuiltjes te kunnen gieten, maar dat was wat optimistisch ...
Ik zie wel ...


Ondertussen wordt ook gewerkt in het Inferium :

De schilders zijn begonnen met de binnenmuur van de ronde tempel een primerke te geven.
Daarna wordt het spannend om het geheel een geloofwaardig kleurtje te geven.
Toegegeven: ik kan de gewelf-methode gebruiken, maar ben niet zeker dat dat voor zo'n "grote" muur gaat kloppen ...
De komende dagen brengen antwoord  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

loebaske


Straffe dinges, toch wel heel mooi (schaal N ? )

Gerolf

Indrukwekkend gewelf, man - mits wat kleinigheidjes bij te werken wordt dit prachtig (dat is het nu eigenlijk al)  8)

@ Eric: Pira-N is inderdaad N  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modelbaanHO

Fantastisch om dit project te zien vooruitgaan.
Knappe realisaties tot noch toe.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

loebaske


Sorry Gerolf, men bril was vuil  ;) ;)

Pierre

Ik ben diep onder de indruk van dit bouwwerk. Klasse! ;)
Groet Pierre.


Metpetergaathetbeter

Als Leonard Cohen dit had gezien dat zou hij zeker spontaan "Hallelujah"beginnen zingen hebben, "wat een monnikenwerk is me dat!" en dat zijn dan weer mijn woorden ! ;D ;)

Steam.N

Na gewelven en zuilen te hebben gebouwd, is het de beurt aan de muren :



Kanjers van stenen blokken, hier en daar verweerd.
Muur is nog onder constructie (links nog redelijk wat kraswerk aan de winkel).
Ik heb ondertussen een viertal zuilen opgeofferd om muurkapitelen te verkrijgen, en van die kapitelen heb ik een siliconen mal gemaakt.
Eerste gietsel was prima, tweede is aan het uitharden.
Zo ónder de gewelven zien ze er niet slecht uit.

Ondertussen komt mijn plaagduivel alweer om de hoek :  schilderen ...
Een eerste poging (op een gips-teststuk) :



Onderkant van de muur moet sporen tonen van stilstaand water.  Is hier wat slordig aangebracht, maar het gaat me in eerste instantie om de tinten.
Gelukkig heb ik nog wat kraswerk, en kan ik er nog eens een nachtje over slapen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Knappe muren  8)
Over de tinten door het water: ik zou dan voor groenige kleuren gaan - als er genoeg licht is
  maar sowieso (bruin-grijs-groen) optrekkend vocht/schimmels in de voegen  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

SuSke

Weer prachtige muren die maakt Jean.

Gerolf is me juist voor met de kleuren.

Voor de plaatsing van de kapittels in de muren moet je even opletten.
Het zijn grote gekapte en bewerkte stenen.
Het kapittel heeft altijd een voeg rondom, dus onderaan een steen die op hoogte werd gekapt en de naastliggende stenen met een aansluitende hellende voeg.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Steam.N

#536
@Gerolf:  groene kleuren: was ik eerst van plan (zie Reactie #357), maar gezien er nooit zonlicht komt ben ik van dat idee afgestapt: geen plantengroei ... 
Ben ik fout met deze redenering?

@Frans:  kun je even een schets maken?  Ik denk te begrijpen wat je zegt, maar ben niet zeker.
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Kautenbach

Superieure bouw, knappe  kleuren, vooral doorgaan


Michiel

Het oogt imposant en majestueus groot en groots, maar het is petieterig klein en fijn. Modelbouw van de bovenste plank! Indrukwekkend origineel.

Ik zou de waterrandsporen ook als groenig uitvoeren. Het is niet dat er geen licht is, maar het is er duister. Genoeg voor mos, alg en wier om welig te tieren, denk ik. En de associatie met waterranden is ook evidenter wanneer het groenig is.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)