Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Pira-N's Crossing

Gestart door Steam.N, 04 januari 2015, 20:56:15 PM

apenkop

Dat is echt even DAMN. Met kunstof had je de mogelijkheid gehad om bij het snijden warmte toe te voegen om het snijden gemakkelijker te maken. Maar gips is natuurlijk niet echt gevoelig voor een klein beetje warmte. Nu heb ik geen ervaring met gips gieten, maar is er een mogelijkheid dat je iets met water doet tijdens het snijden waardoor je minder druk nodig hebt om door het gips te komen? Wellicht alleen maar toe te passen als het mog niet geheel uitgehard is?
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

Pierre

Mijn ervaring is dat  je gips heel goed kan zagen met een los ijzerzaagblad. Een grof zaagblad werkt beter dan een fijn zaagblad. Werk zoveel mogelijk in de lengterichting van je werkstuk om afbrokkelen te voorkomen.
Groet Pierre.


Michiel

Ik heb je uitleg geprobeerd te volgen, maar je hebt me ergens halverwegen gelost. Ik heb wel begrepen dat het dikke miserie is, tegenslag en problemen... nee, "uitdagingen" zoals Frans dat noemt.

Maar ik blijf met uiterste nieuwsgierigheid je exploten volgen. Je bent creatief en vindingrijk. Je komt er wel uit, al bewandel je  onbetreden paden...

Succes!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

modelbaanHO

Ik heb er alle vertrouwen in dat het uiteindelijk wel goed zal komen.
Een hele uitdaging voor een niet alledaagse constructie !
Ik zou zelf niet weten hoe er aan te beginnen en vind jouw ervaringen dus heel leerrijk.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Steam.N

Citaat van: Michiel op 16 augustus 2017, 22:24:52 PM
Ik heb je uitleg geprobeerd te volgen, maar je hebt me ergens halverwegen gelost. ...

Sorry, Michiel. 
Ik ga zo op in mijn eigen verhaal dat mijn uitleg soms grote gaten vertoont.

Bedoeling was dat ik eerst de ronde wand volledig zou inkrassen, vóór ik de koepel zou gieten.
Maar gisteren avond dacht ik plots een oplossing gevonden te hebben om die koepel te gieten.
En vóór ik het besefte goot ik effectief die koepel, terwijl dat belange nog niet mocht.
Bovendien was ik vergeten de bovenkant van de muur in te smeren met TrennSpray, waardoor die koepel nu niet meer van de muur loskomt.
En nu kan ik die muur niet meer inkrassen.

Uiteindelijk zal het wel lukken.
Deze avond heb ik de koepel al een stuk bijgefatsoeneerd: één helft begint een mooie ronding te krijgen:



De andere helft vertoont nog de stromen bijgegoten plaaster.
Dat bijwerken tot een mooie koepel is voor morgen.

Eens de koepel er aan de buitenkant goed uitziet, ga ik die proberen los te krijgen van de muur.
Pierre's voorstel om een zaag te gebruiken zou ik wel eens kunnen gebruiken ...

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Yup, ik ben weer bij!  ;D Ik denk dat Pierre's zaag een goede oplossing is, want anders lijkt me het inwendig krassen nogal lastig. Komt goed.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kautenbach

Blijf je vorderingen met bewondering volgen, echte Michelangelo, ook die had vast tegenslagen, en bereikte Jean resultaat  ;)

Steam.N

Back in business :



Met redelijk wat moeite, maar beperkte schade, de koepel van de muur kunnen scheiden.
Nu kan ik me terug concentreren op het inkrassen van de muur en het doorsteken van de poorten.  :)

Gelukkig ben ik alweer met een ruine bezig, en kan ik de nú aangebrachte schade inwerken als "natuurlijk verval" ;)

Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

apenkop

Mooi gedaan en zoals je zegt met betrekkelijk weinig schade. Gelukkig dat het nu ook een keertje mee zit  :)
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

marc goovaerts


sdz1976

Blijf dit gefascineerd volgen. Is geen saai draadje van 20 in een dozijn dit, cool onderwerp en mijn favoriet verval en chaos  ;D ;D 8)


Grtz,

Samuel. 
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Steam.N

Tof compliment, Samuel.
Behalve die "chaos", misschien.  Maar tja, zo werkt mijn geest  ::) ;D

Voorlopig hop ik van het muurkrassen naar het schilderen van gewelf-blokken naar de mockup ontwikkelen en terug naar blokken en muur.
Ideaal tegen de verveling  ::)

De binnenkant van de muur is bijna volledig gekrast.
Als die volledig klaar is (en het schilderwerk uitgevoerd is), plaats ik de koepel terug op zijn plaats, en giet ik een laagje gips bij aan de buitenkant tot nét boven de aansluiting muur-koepel. 
De huidige muur en de onderkant van de koepel zijn iets te dun.
Het geheel zal heel wat steviger zijn dan nu.

Ondertussen heb ik 17 gewelfblokken, waarvan er 9 volledig klaar zijn, vier geschilderd en wachtend op invoegen, en vier een primer hebben gekregen.
Nog 6 te gieten ...
Dan alles bijeen lijmen, gipsen muren gieten en krassen, en het geheel wat structuur geven.

Ik ben hier nog even mee bezig  :)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Floris

Citaat van: Steam.N op 19 augustus 2017, 15:16:19 PM

Gelukkig ben ik alweer met een ruine bezig, en kan ik de nú aangebrachte schade inwerken als "natuurlijk verval" ;)
klinkt heel bekend.  8)
Maarre, respect hoor, en goed te zien dat t gelukt is de boel weer een beetje in orde te krijgen!

Steam.N

Kleine milestone gehaald: de binnenkant van de muur is volledig gekrast.  Oef.
Ook de schilderwerken van de gewelfblokken gaat stilletjes aan vooruit.

Deze en volgende week kan ik echter ('s avonds) héél wat meer tijd besteden aan de hobby.
Dus duimen maar ...  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Gerolf

Citaat van: Steam.N op 04 september 2017, 11:19:22 AMDeze en volgende week kan ik echter ('s avonds) héél wat meer tijd besteden aan de hobby.
Dus duimen maar ...  ;)

Doe ik !!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw