Led vraagje

Gestart door Peter, 04 januari 2015, 18:46:47 PM

Huugooke

Citaat van: Peter op 07 januari 2015, 17:54:38 PM
Ai, ai, ai,
Nu weet ik het helemaal niet meer.
Ik sta huiverig tegenover al die technische uitleg als antwoord op de vraag die ik stelde.

Dus nog eens een amateuristische poging
Mijn stroombron ( een transfo ) geeft 16 volt wisselstroom
Hierop sluit ik een 4 polige gelijkrichter aan.
Mijn vraag Kan ik daar 3 of vier (of eventueel meer) led's in serie aansluiten en welke weerstand heb ik dan nodig om de led's niet te hevig te laten branden.
Kan ik bv. beginnen met 1 Kohm , en indien te fel licht verder gaan met bv. 1,5 kohm enz. of blaas ik met 1 Kohm al direkt mijn led's op?
Om eens te recapituleren:
-ga je ook een condensator achter die gelijkrichter zetten? 500 microfarad 30 Volt (of meer)  lijkt me veilig.
-of ga je zoals ik voorstelde met wisselstroom werken.
-of ga je alleen met die gelijkrichter werken

Pas als we dit weten kunnen we berekenen

Dirkh

Gemakkelijke berekening voor die ledjes kan je via onderstaande link, enkel moet je wel de gelijkgerichte spanning gebruiken (de piekspanning dus) en die is hier al berekend. Voor witte led is de voorwaartse spanning ongeveer 3.5 V , ik gebruik 3.4v dan ben ik zeker.
Je krijgt er nog gratis en voor niets de keurencodes van de weerstand bij en het vermogen.

http://www.eclecticsite.be/elec/ledserie.htm

Waarom moeilijk als het gemakkelijk ook gaat.

dani

Citaat van: Peter op 07 januari 2015, 17:54:38 PM
Nu weet ik het helemaal niet meer.
Ik sta huiverig tegenover al die technische uitleg als antwoord op de vraag die ik stelde.

Het leven is niet altijd simpel.... helaas.
Maar vaak kom je met een "vuistregeltje" al ver.   Vandaar  de ingenieur en het knolgewas.
Een "benadering" zal al goed zijn.  Ledjes doen branden is ook geen rocket science !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Dat afvlakken is voor leds niet nodig.
Bij de vier-pootjes-gelijkrichter die Peter eerder noemde gaan de ledjes dan "knipperen" aan 100 Hz - niet zichtbaar.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

Allemaal goed en wel: afvlakken, niet afvlakken... we moeten weten wat de uiteindelijke spanning is die Peter gaat toepassen voor we de vuistregel kunnen toepassen.

Peter

Dus inderdaad even samenvatten, en korigeer me als ik verkeerd ben.

Mijn stroombron:Uhlenbrock transfo 20 070 met als uitgang 16 volt~ 70 VA

Mijn leds van Ledbaron Micro PLCC-2 lang Pur Weiss VF: 3.0-3.1 volt
en
Van Ledbaron SMD 0805 Pur Weiss en eveneens VF: 3.0-3.1 V

Ik zet er vier (4) in serie, samen met een weerstand van (om te beginnen 1 K ohm , eventueel te verzwaren naar 1,5 of hoger indien licht te helder)

Dan hierbij een diode 1N4007 (1A/1000V ) Vraagje moet ik een diode per 4 lesds gebruiken of is 1 genoeg voor 5 à 6 groepen van 4 leds?

Let wel: in deze wordt de gelijkrichter NIET gebruikt Indien deze niet echt nodig gebruik ik hem dus niet
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je best per serie een diode zet. Mag een 1N4148 zijn (100mA), tenzij je die andere hebt liggen.

Peter

nee, heb enkel een zevental  1N4007 liggen
Met vriendelijke groeten
Peter

Bolje

Citaat van: Peter op 08 januari 2015, 18:00:35 PM
Dan hierbij een diode 1N4007 (1A/1000V ) Vraagje moet ik een diode per 4 lesds gebruiken of is 1 genoeg voor 5 à 6 groepen van 4 leds?

Bij deze diode kun je perfect 5-6 groepen led's gaan aandrijven.

Citaat van: Huugooke op 08 januari 2015, 18:06:01 PM
Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je best per serie een diode zet. Mag een 1N4148 zijn (100mA), tenzij je die andere hebt liggen.

Bij deze diode ga je dit beter per groep doen.

In feite moet je die gelijkrichterdiode als een deel van je voeding bekijken.
de 1N4007 kan 1A laten doorstromen zonder kapot te gaan, de 1N4148 slechts 0,1A.
Als je per kring led's, een stroom rekent van 20mA dan zou je in principe ook 5 kringen kunnen aansturen met de 1N4148, maar ik vrees dat dit misschien juist teveel van het goede wordt.

Als je de 1N4007 liggen hebt gebruik deze en je zit zeker safe. ;)
Vele groeten,
Ronald

loebaske

In het algemeen gebruik ik de 1N4007 altijd safe....

Peter

Ik ga dus zo'n diode gebruiken per groepje van 4 leds.
Moesten jullie witte rook zien opstijgen morgen uit de richting Hoboken............ ::) ::) ::) ::) ::)
Met vriendelijke groeten
Peter

dani

dan hebben we een nieuwe paus....

Succes Peter !
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Peter

CiteerIk ga dus zo'n diode gebruiken per groepje van 4 leds.

Sorry schrijffout.

Ik ga dus zo'n diode gebruiken per 3 groepjes van 4 led's.

Met vriendelijke groeten
Peter