DC-DC Buck Converter Step Down Module LM2596 Power Output 1.23V-30V

Gestart door PietB, 25 december 2014, 22:36:23 PM

PietB

Hoi Johan die $0.99 is wel degelijk voor 10 stuks hoor.
Bij Aliexpress heb ik een keer iets besteld en dat is nooit aangekomen, of verzonden.
Met de verkoper was niet te communiceren, dus heb ik het er maar bij gelaten.
Ik koop daar niets meer, mij niet gezien.

@Johnny, ja dat is zeker weinig.

grt Piet.

Sattrickske

Citaat van: PietB op 06 januari 2015, 21:56:48 PM
Citaat van: Sattrickske op 06 januari 2015, 20:54:20 PM
Een betere variant gebruikt de AOZ1021 chip met externe filter (extra weerstand en condesator) om de PWM 'storing' weg te werken.
Wat ik al schreef Patrick er is helemaal geen RF storing merkbaar.
En dat is vreemd want het ding genereert de meest wanstaltige "blokgolf" dus er moeten harmonischen zijn.
Maar mijn Sony neemt ze niet waar, op geen enkele band.
Ja inderdaad, maar kijk eens naar de stevige LC filter die erachter steekt, die het houdt het grootste deel al tegen.  De PWM zorgt ervoor dat de gemiddelde spanning overeenkomt met het gevraagde.  De LC filter erachter wijzigt de blokvorm in een min of meer mooi DC signaal.  De feedback weerstanden (waarvan eentje een potmeter is) zorgen ervoor dat de PWM kan compenseren wanneer de uitgangsspanning begint af te wijken.
Bv. een LM2596 met ingang = 12V en 5V uitgang.  Zonder LC filter zal je aan de uitgang een 150kHz blokgolf zien van 12V met een duty cycle 42% (zal wat variëren in functie van de load).  Als je dit zo rechtstreeks gaat gebruiken, komen er vodden van in digitale schakelingen en de meeste analoge.  Die blokgolf moet vlak worden en dat doen onze chinese vrienden met een knoert van een LC filter, op jouw eerste modelletje: 100µH en 220µF, deze is goed voor een cutoff frequentie van pakweg 1kHz.   Aangezien we 150kHz hadden, zal daar niks meer van te zien zijn...
Op dat piepkleintje kan ik het niet zien, 100µH voor de spoel, maar ik heb het raden naar de condensator...

Die PWM voedingetjes zitten echt goed in mekaar, ik verkies meestal deze tgo de lineaire (78xx) als er genoeg plaats voorhanden is.  Ze worden niet warm (toch niet voor de stromen die wij nodig hebben) omdat ze zeer efficiënt (80% en meer) zijn.  De lineaire zijn rampzalig qua efficiëntie (bv. 12V naar 5V haalt typisch 40%, dus 60% gaat verloren in warmte).

@Johan, pas op dat is geen voltage regulator dat jij laat zien maar een brug gelijkrichter...  Edit, sorry, verkeerd gelezen...

Sattrickske

Citaat van: PietB op 07 januari 2015, 22:59:26 PM
Bij Aliexpress heb ik een keer iets besteld en dat is nooit aangekomen, of verzonden.
Meteen 'dispute' inschakelen en je ziet na een paar dagen je centen meteen terug.  Ik gebruik de laatste meer AliExpress dan eBay, de kosten voor de fabrikant liggen lager dan bij eBay en zo zijn de prijzen die wij betalen ook interessanter.
Bovendien ziet de fabrikant/leverancier geen eurocent vóór dat jij de goederen afgetekend hebt voor goede ontvangst, die geeft jou als koper extra bescherming.  Ik heb zelf 1x maal die 'dispute' optie moeten gebruiken, en na 4 dagen had ik m'n centen terug omdat de leverancier vertikte om te antwoorden waar de goederen bleven...

PietB

Ja dat weet ik Patrick, maar er was geen doorkomen aan, het dispute werd niet geaccepteerd.
Bij mij staat Ali(baba)express op de diep zwarte lijst.

grt Piet.

dani

Ik ben eens benieuwd...  Ik had er ook 2 batches besteld.

10 stuks bij de  Sjinees vanwaar die van Piet ook komen : 7,17 € inclusief verzending
10 stuks bij een Engelse Sjinees die een ander kleurtje hebben (rood printje)  :  14,6 € incl verzending

De Engelse zijn hier natuurlijk al eerder dan de Chinese, maar dat zal de pret niet derven.  Ik kan alvast experimenteren.

Afgezien van de dubbele prijs is het natuurlijk makkelijk dat ze hier sneller zijn, maar de kwaliteit zal ik pas later kunnen beoordelen.  Dit weekend ga ik er alvast een paar inbouwen in mijn "voedingstoren".  o.a.  eentje voor de wisselvoeding .  (een Märklin trafo met brug gelijrichter en elco's  die nu   ruim 24V levert, en dat moet naar beneden naar max 16 tot 18 v.    )


BEDANKT voor de tip, Piet !   Als je er zo nog hebt laat maar komen.   (btw, die mini rollagertjes zijn ook besteld)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: dani op 16 januari 2015, 09:44:11 AM
BEDANKT voor de tip, Piet !   Als je er zo nog hebt laat maar komen.   (btw, die mini rollagertjes zijn ook besteld)
Ik heb het nog niet tot religie verheven om leuke inspirerende dingen te bedenken, maar dit zijn wel fijne reakties.

grt Piet.