plastics, en hoe vergankelijk ze soms zijn

Gestart door Huugooke, 23 december 2014, 12:27:06 PM

Huugooke

Ik las elders over in het rond vliegende anti-slip bandjes. Het is inderdaad zo dat sommige kunststoffen met de jaren vergaan, zonder aanwijsbare reden. Ook aandrijfriemen (voor zover die in dit hobby worden toegepast), rubber rollen en wieltjes. Soms worden ze keihard, soms vergaan ze tot pap. Iedereen kent het verschijnsel van de "mousse" die in elkaar zakt tot poeder.
Wagons en loc's bewaren in de piepschuim verpakking is ook niet helemaal safe. Als ik iets in zo'n verpakking laat zitten wikkel ik het eerst in zuurvrij papier. Eén keer heb ik een wagonnetje gehad dat in de doos plakte.
Sommige kunststoffen werken op elkaar in; zo had ik een projector in zijn piepschuimen doos bewaard; bovenop lag het netsnoer. Dat is stilaan in dat piepschuim gezakt, er hangt nu een kleverige schuimpap aan!

J. Moors

Ik bewaar al tientallen jaren mij rollend materieel in de originele dozen. Ik leg wel eerst folie erin van o.a. boterhammenzakjes die ik open snij.

Gaat al jaaaaren goed en helpt ook te voorkomen dat onderdelen beschadigen of los komen van de modellen.

Anti-slipbandjes gaan nou eenmaal een beperkte tijd mee. Ook daar kun je zorgen dat je voldoende voorraad in huis krijgt door bij een bezoek aan een (internet-)winkel de verschillende bandjes aan te schaffen i.p.v. een rijtuigje.

Groet, J. Moors.