Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Dépot de Samarix

Gestart door Cedric, 23 december 2014, 12:14:42 PM

PeterVG


Voor een secundair spoortje kan je inderdaad best de dwarsliggers los snijden. Naar mijn smaak mag je ze gerust nog verder uit mekaar schuiven om realistisch te ogen. Zelf plaats ik ze op een modelmeter, dus ongeveer 12mm van mekaar. Ingebed in een ballastbed van fijne zwarte assen oogt het resultaat typsich Belgisch.
Als je meer foto's van Belgische depot's wenst moet je een flickr mailtje sturen aan de man die de fotos van Gouvy gepost heeft. Hij heeft een enorme collectie maar niet altijd de moed om te posten. Als hij weet dat zijn werk gewaarderd is dan is de motivatie om te posten hoger ;-) Dan kan je meteen vragen wat je zoekt.

Cedric

Tussendoor nog wat kunnen voortwerken aan de nieuwe baan. Sporen liggen er grotendeels al, nu bezig met het leggen van de stroomvoorziening.









Ik gebruik een zelfgebouwde OpenDCC centrale met bijhorende booster. Deze wordt op een paneeltje gemonteerd en dit paneeltje wordt in zijn geheel onder de baan gehangen. Dit is makkelijker om later herstellingen en onderhoud te kunnen uitvoeren. Momenteel ligt het paneeltje op test. De grote voeding ernaast is mijn testvoeding en voorziet de centrale momenteel van spanning.





De wissels worden met een eigenbouw aandrijving voorzien. Deze heb ik gebaseerd op wat ik op een Duitse website gevonden heb (http://www.forsten-online.de/navi/05-de.htm. De motorisatie zal met een servo gebeuren. Ik heb er wel nog een soort mechanische stop aan voorzien (klein u profieltje) zodat een dolgedraaide servo de fragiele Tillig wissels niet zou kunnen beschadigen !






Ondertussen ook een mockup gemaakt om de afmetingen van de depotloods in te schatten. Je kan zoveel op papier tekenen en schetsen als je wilt, maar soms moet je het toch eens 'in het echt' zien om alles goed te kunnen inschatten. Na wat passen en duwen kwam ik op bovenstaande samenstelling uit.

sdz1976

Alweer een mooi topic om te volgen!!!

Grtz,

Samuel
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

DFS

toch voor een driestandige loods gegaan?  :D

Kautenbach


Cedric

Het aantal sporen van de loods is idd een paar keer gewijzigd :D

Oorspronkelijk had ik dit 3 genomen, maar toen vond ik dat eerst wat te klein. Daarna heb ik een wissel en een spoor bijgelegd en een loods van 4 sporen voorzien, maar als ik dit dan met het kartonnen gebouw nabootste, had ik het gevoel dat het gebouw te breed was voor de voorziene plaats. Ik zou later ook graag nog wat 'rommel' en spoorse details naast de loods willen plaatsen. Dan na wat passen en meten kwam ik uit met hoe het er nu uitziet => 3 sporige loods met kort zijspoor ernaast. Mogelijks ga ik dan een zijgebouwtje naast de loods plaatsen (of evt een dieseltank). Ik ga dit even laten bezinken en zien of ik op nog andere ideeën kom.

Aan de linkerzijde van de module zou ik een halfreliëf administratiegebouw plaatsen. De voorgevel staat dan van de toeschouwer weg, maar het interieur gaat wel zichtbaar zijn. Je zal dus als toeschouwer kunnen kijken door de ramen. Dit gaat ook een viewblock creëren zodat het zicht van de linkerzijde van de baan wat wordt gecamoufleerd.

DFS

Zondag de werken aan dit baantje live mogen aanschouwen,
Kan alleen zeggen dat dit een top baantje word van Cedric.
Er was zelf een bezoeker helemaal uit de states...


Voor de geintresseerden, ik zal in de nabije toekomst wel nog een bouw update geven van de bouw van de Rotary in mijn topic onder buitelandse modellen.

Heb helaas zelf niet meer foto's van de status van Cedric zijn baan, maar bij deze een por aan sommige die dat wel hebben  :P

Cedric

Vooruitgang afgelopen maanden is niet zo bijster veel. Ik heb weliswaar toch een aantal zaken kunnen maken:

  • Alle wissels zijn via servo's aangesloten en heb wat kunnen testrijden => ziet er goed uit, al veel positieve commentaar gehad over de traag omlopende wissels (via servo decoder van digital bahn)
  • Begonnen met het depot gebouw. Eveneens de onderhoudsputten gemaakt. De vloer van het depotgebouw moet nog opgehoogd worden zodat de rails ingebed zijn
  • Cassette systeem gemaakt en prototype cassette. Ik wil de cassettes zonder stekkers van voeding voorzien en de mogelijkheid hebben om de cassettes te draaien

Omdat foto's zoveel meer zeggen  ;)

De muren van het depotgebouw zijn uitgevoerd in 2mm dikke PS plaat. De ramen heb ik uitgefreesd (beide muren ingeklemd zodat ik slechts eenmaal moet frezen en afmetingen identiek zijn:


Huidige status van het depot gebouw (na plakken baksteenmotief en begonnen aan betonnen sierelementen):


Overzichtsfoto:


Detail van een koepeltje naast de bijgebouwen van de loods. Het is ook de bedoeling om later de loods en bijgebouwen een interieur te geven.


Cassettesysteem:




De voeding van de cassette gebeurt door geplooide fosforbrons strips. Zowel links als rechts zijn die aanwezig op gelijke afstanden van het einde. In de cassette worden vier messing plaatjes van 1mm dik gelijmd in uitgefreesde kamering van 2mm dik. Via dit systeem kan de cassette dus 'vooruit' of 'achteruit' opgesteld worden en zal de stroomvoorziening ook altijd aanwezig zijn (er zullen altijd minstens 3 van de 4 fosforstrips duwen). Simpel, maar het werkt wel goed  ;D :D

OlivierV

Knap werk van die afgelopen maanden, cassettesysteem lijkt me zeer degelijk!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

sdz1976



coooole dinges !!

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Binco

Heel goed gevonden, dat systeem met die cassettes.
Ook de loods begint knap vorm te krijgen.

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

niko

#28
Knap werk  ;). Ook u cassetten systeem lijkt me zeer handig, ik zou dit ook graag toepassen op mijn toekomstige N baan maar ik zou dit aan de hand hebben gemaakt van wat er ooit in modelspoormagazine nr 10 of .... is geweest. maar dat van u lijkt precies me toch een beter systeem.
flexibeler en lichter.

mvg Niko
mvg Niko

Stedahult

Dat word een zeer fraai bouwwerkje, je loods.
Mvh. Steef